آمریکا به‌زودی برنامه‌های نظارتی افشاشده‌ی اسنودن را متوقف می‌کند

سه‌شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
آن دسته از برنامه‌های نظارتی که چند سال پیش به پرونده‌ی افشاگرانه‌ی اسنودن منجر شد، احتمالا به‌زودی در آمریکا متوقف می‌شوند. آن برنامه‌ها روزانه میلیاردها گزارش تماس ضبط می‌کردند.
تبلیغات

دولت آمریکا احتمالا تا پایان سال ۲۰۱۹، به برنامه‌های نظارت و کنترل تلفنی فاش‌شده‌ی ادوارد اسنودن پایان می‌دهد. لوک مری، مشاور جمهوری‌خواه امنیت ملی کنگر‌ه‌ی آمریکا، در پادکستی به‌نام Lawfare گفت کنگره احتمالا به تداوم قانون USA Freedom رأی نخواهد داد. قانون مذکور به آژانس‌های امنیتی امکان می‌دهد اطلاعات تماس آمریکایی‌ها را به‌صورت انبوه جمع‌آوری کنند.

قانون USA Freedom سال گذشته‌ی میلادی پایان یافت و احتمال دارد کنگره تمدید آن را تصویب نکند. مری در ادامه‌ی صحبت‌هایش، به این نکته اشاره کرد که NSA از ۶ ماه گذشته، دیگر از آن سیستم استفاده نکرده است. همین خبر ابها‌م‌ها را درباره‌ی اظهارنظرهای پیشین آن آژانس افزایش می‌دهد. آژانس امنیتی آمریکا ادعا کرده بود جمع‌آوری داده برای امنیت ملی امری ضروری محسوب می‌شود.

بنابر اعلام لوک مری، بی‌نظمی‌های فنی و مشکلات اجرایی NSA شروعی بر مشکلات آن‌ها بود که احتمالا ادامه‌دادن جمع‌آوری اطلاعات را برای این آژانس دشوار می‌کند. نیویورک‌تایمز در گزارشی درباره‌ی آن مشکلات گفته بود پایگاه داده‌ی آژانس امنیت ملی با اطلاعاتی پر شده بود که آن‌ها مجوز جمع‌آوری آن را نداشتند. درنتیجه‌، صدها میلیون گزارش تماس و پیام از پایگاه داده‌ی آژانس امنیت ملی پاک شدند.

NSA

در سال ۲۰۱۳، اسنودن جزئیات برنامه‌ی جمع‌آوری داده‌ی آژانس امنیت ملی را به رسانه‌ها اعلام کرد. آن برنامه متادیتای تماس‌های تلفنی شامل اطلاعات تماس‌گیرنده و مخاطب و زمان مکالمه را ذخیره می‌کرد. طبق ادعای آژانس، برنامه‌ی مذکور به آن‌ها اجازه می‌داد افراد متصل به مظنونان تروریستی را شناسایی کنند. شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی خدمات تلفنی باید تمامی گزارش‌های ثبت‌شده‌ی خود را به آژانس دولتی می‌دادند.

NSA از ۶ ماه پیش نظارت بر تماس‌های تلفنی را انجام نمی‌دهد

در سال ۲۰۱۵ و در پی افشاگری‌های اسنودن، قانون USA Freedom تصویب شد که جلوِ افزایش قدرت برنامه‌ی آژانس امنیت ملی را گرفت. پس از تصویب قانون، شرکت‌ها به‌جای اینکه اطلاعات را به‌صورت خودکار به آژانس بدهند، تنها طی درخواست‌های رسمی، تماس‌های متصل به مظنونان تروریستی را برای سازمان‌های دولتی ارسال می‌کردند.

تصویب قانون در سال ۲۰۱۵، تعداد گزارش‌های جمع‌آوری‌شده‌ی NSA را از میلیاردها عدد در روز به چندصدمیلیون در سال رساند. البته، هنوز حجم اطلاعات دریافتی چشمگیر بود. آژانس امنیت ملی آمریکا در سال ۲۰۱۶ به ۱۵۱ میلیون گزارش دسترسی داشت. جالب است بدانید این آمارها فقط در‌ارتباط‌با ۴۲ هدف اطلاعاتی و با رأی دادگاه جمع‌آوری شد در سال ۲۰۱۷، آمار اطلاعات دردسترس به ۵۳۴ میلیون گزارش رسید؛ اما آمار مظنونان ۴۰ نفر بود.

دنیل شومن، مدیر سیاست‌گذاری گروه حامی آزادی‌های اجتماعی در آمریکا موسوم به Demand Progress، در مصاحبه با نیویورک‌تایمز گفت اگر دولت آمریکا در ۶ ماه گذشته، از سیستم استفاده نکرده و حادثه‌ی خاصی هم رخ نداده است، پس، می‌توان اتمام‌دادن به برنامه‌ی نظارتی را مدنظر داشت. او اعتقاد دارد صحبت‌های مری تصورات درباره‌ی قضیه‌ی نظارت را به‌کلی تغییر می‌دهد. به‌علاوه، اگر بدانیم آن برنامه‌ی نظارتی از هیچ اقدام تروریستی در آمریکا مانع نشده است، دیدگاه‌ها بیشتر تغییر می‌کنند.

آژانس امنیت ملی و نماینده‌ی کالیفرنیا در آن، یعنی کوین مک‌کارتی (مدیر مستقیم مری)، هیچ‌کدام صحبت‌های مری را تأیید نکردند. البته، یکی از سخن‌گویان NSA در ژانویه، به نیویورک‌تایمز گفته بود مدیران آن آژانس هنوز به نتیجه‌ی مشترکی برای درخواست تمدید قانون Freedom در ادامه‌ی سال ۲۰۱۹ نرسیده‌اند. به‌بیان دیگر، شاید خود آژانس امنیت ملی آمریکا نیز متوجه شده که ادامه‌دادن آن برنامه سودی برای پروژه‌های اطلاعاتی ندارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات