شکایت مدیرمالی هواوی از مقام‌های کانادایی به‌‌دلیل دستگیری وی

دوشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۵
مطالعه 4 دقیقه
درادامه‌ی مسئله‌ی دستگیری مدیرمالی هواوی در کانادا، اکنون این شخص شکایتی علیه دولت و چند نهاد دولتی کانادا مطرح کرده است.
تبلیغات

مدیرمالی هواوی، منگ وانژو که به درخواست ایالات‌ متحده‌ی آمریکا دسامبر سال گذشته به‌اتهام کلاه‌برداری و تخطی از تحریم‌های آمریکا علیه ایران در شهر ونکوور دستگیر شده بود، به شکایت از مقام‌های رسمی کانادایی دست زده است.

روز جمعه‌ی هفته‌ی گذشته، خانم منگ دادخواست خود را برای شکایت علیه دولت کانادا و آژانس خدمات مرزی و پلیس این کشور ارائه داد و آن‌ها را به «تجاوز به حقوق شهروندی» متهم کرد.

جالب این است که شکایت خانم منگ علیه دولت کانادا با شروع رسمی فرایند استرداد وی به ایالات‌ متحده‌ی آمریکا هم‌زمان شده است. افزون‌براین، دولت چین دستگیری مدیرمالی هواوی را «اقدامی سیاسی» نامیده و منگ وانژو هم تمامی اتهام‌های مطرح‌شده علیه خود را مردود می‌داند.

Court Order

در دادخواست مدیرمالی هواوی چه‌ چیزی مطرح شده است؟

طی دادخواست منگ به دادگاه عالی بریتیش کلمبیا، وی تقاضای دریافت خسارت از پلیس سوار کانادا و آژانس خدمات مرزی و دولت فدرال کانادا را دارد. براساس آنچه در این دادخواست بیان شده، این سازمان‌ها به حقوق شهروندی منگ تعدی کرده‌اند که براساس «منشور حقوق و آزادی‌های کانادا» به وی تعلق می‌گیرد.

به‌گفته‌ی مدیرمالی هواوی، پیش از اینکه پلیس سوار کانادا و افسران آژانس خدمات مرزی این کشور وی را با ادعاهای دروغین دستگیر کنند، او را بازرسی و از وی بازجویی کرده‌اند.

در ادامه‌ی این دادخواست، از دستگیری منگ به‌عنوان عملی «غیرقانونی» و «بی‌اساس» یاد شده است. علاوه‌براین، در شکایت منگ ادعا شده افسران به‌‌عمد دلیل اصلی دستگیری وی را فاش نکرده‌اند. همچنین، یادآوری‌نکردن به منگ درباره‌ی حق استفاده از وکیل و حق ساکت‌ماندن درمقابل پرسش‌های پلیس نیز از دیگر اتهام‌های واردشده به افسران کانادایی است.

منگ وانژو / Meng Wanzhou

مدیرمالی هواوی در چه مرحله‌ای از استرداد به آمریکا قرار دارد؟

مدیرمالی ۴۷ ساله‌ی هواوی چهارشنبه‌ی همین هفته در دادگاه حاضر خواهد شد تا درباره‌ی مسئله‌ی استرداد وی به آمریکا رسما تفهیم اتهام شود. در همین روز، تاریخ جلسه‌ی استماع نیز مشخص خواهد شد. در این جلسه، طرفین درگیر به‌طور شفاهی ادلّه‌ی مربوط‌به پرونده‌ی استرداد خانم منگ به ایالات‌ متحده‌ی آمریکا را ارائه خواهند کرد.

پرونده‌ی استرداد در مراحل اولیه‌ی بررسی قرار دارد

باید به‌خاطر داشت پرونده‌ی استرداد منگ وانژو به ایالات‌ متحده‌ی آمریکا در مراحل اولیه‌ی بررسی قرار دارد. برای استرداد وی نه‌تنها باید دستور استرداد را قاضی صادر کند؛ بلکه این دستور باید به تأیید وزیر دادگستری کانادا نیز برسد. البته، متهم می‌تواند به آرای صادرشده اعتراض کند و همین پیچیدگی‌های قانونی باعث می‌شود تصمیم‌گیری در‌این‌باره سال‌ها طول بکشد.

هواوی / Huawei

آمریکایی‌ها هواوی را به چه چیزی متهم می‌کنند؟

به‌ادعای مقام‌های آمریکایی، هواوی درباره‌ی ارتباطش با دو زیرمجموعه‌ی خود به‌نام‌های «واحد ابزارهای هواوی در آمریکا» و «Skycom Tech»، ایالات‌ متحده‌ی آمریکا و یکی از بانک‌های بین‌المللی را فریب داده و هدف از این کار نیز معامله با ایران بوده است.

آمریکایی‌ها هواوی را به سرقت فناوری نیز متهم کرده‌اند

در‌عین‌حال، مدتی است دولت دونالد ترامپ از توافق هسته‌ای با ایران خارج شده و ضمن اعمال تحریم‌های پیشین، تحریم‌های جدیدی هم علیه ایران وضع کرده است. این تحریم‌ها صنعت نفت و کشتی‌رانی و بانک‌داری ایران را هدف قرار داده‌اند.

علاوه‌بر مسئله‌ی تخطی از تحریم‌ها، آمریکایی‌ها هواوی را به سرقت فناوری‌های شرکت T-mobile متهم کرده‌اند؛ فناوری‌هایی که برای آزمودن دوام گوشی‌های هوشمند استفاده می‌شده‌اند. تخلفات ارتباطی نیز از دیگر اتهام‌های مطرح‌شده علیه غول چینی است. درمجموع، تعداد اتهام‌های واردشده علیه هواوی به ۲۳ فقره می‌رسد.

چین و آمریکا / China and the USA

واکنش دولت چین به این ماجرا چه بوده است؟

دستگیری مدیرمالی هواوی اثرهای منفی درخورتوجهی بر روابط چین با ایالات‌ متحده‌ی آمریکا و کانادا گذاشته است. چینی‌ها این درگیری‌های قانونی را نوعی «سوءاستفاده از پیمان استرداد مجرمان میان آمریکا و کانادا» می‌دانند و مخالفت و نارضایتی خود از این مسئله را اعلام کرده‌اند.

مقام‌های چینی اقدامات علیه هواوی، دومین تولید‌کننده‌ی گوشی هوشمند در جهان را عملی بیهوده برشمرده‌اند. در‌عین‌حال، پس از دستگیری خانم منگ، دو شهروند کانادایی در چین دستگیر شده‌اند. گمان می‌رود دستگیری این دو شهروند کانادایی نوعی اقدام متقابل چین است. شایان ذکر است چینی‌ها و آمریکایی‌ها هم درگیر مذاکرات اقتصادی برای پایان‌دادن به جنگ تعرفه‌ای میان خود هستند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات