طراح اصلی هسته‌ پردازنده‌های سری A7 تا‌ A12X، اپل را ترک کرد

یک‌شنبه ۱۱ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۰
مطالعه 2 دقیقه
یکی از تاثیرگذارترین مهندسان اپل که مسئولیت رهبری گروه طراحان پردازنده‌ی اختصاصی این تولیدکننده‌ی بزرگ را به عهده داشت، پس از ۹ سال به همکاری خود با اپل خاتمه داد.
تبلیغات

CNet، به‌نقل از منابع نزدیک به اپل گزارش داد که جرارد ویلیامز، مهندسی که بر توسعه‌ی پردازنده‌های آیپد و آیفون نظارت داشت، فوریه‌ی گذشته از سمت خود به‌عنوان مدیر ارشد اپل در زمینه‌ی معماری پلتفرم کناره‌گیری کرده است. او در سال ۲۰۱۰ و پس از ۱۲ سال همکاری با ARM در پروژه‌های مختلف، شامل توسعه‌ی تراشه‌های قدیمی ARM و نیز Cortex-A8، Cortex-A15 و پردازنده‌ی نسل بعدی، به اپل پیوسته بود.

تراشه‌ی A7 اپل، اولین پردازنده‌ی ۶۴ بیتی قابل استفاده در موبایل در سطح جهان است

طبق اطلاعاتی که در رزومه‌ی وی در لینکدین آمده است، او در گذشته رهبر تیم طراحی و توسعه در شرکت «تگزاس اینسترومنتس» (Texas Instruments) بود و در اجرای برنامه‌ی میکروکنترلر TI TMS470 نقش داشت. ویلیامز در اپل مسئولیت طراحی اصلی تراشه‌های ساخت اپل، مانند همه‌ی تراشه‌های A7 تا A12X را به عهده داشت؛ A7 به‌عنوان اولین پردازنده‌ی ۶۴ بیتی جهان برای موبایل‌ها در آیفون ۵ اس (iPhone 5s) استفاده شد و A12X نیز در آیپد پرو 2018 اپل به کار گرفته می‌شوند. کوپرتینونشین‌ها معتقدند این تراشه‌ها باعث شده‌اند که محصولاتشان سرعتی بیشتر از ۹۲ درصد از کامپیوترهای جهان داشته باشند.

او درباره‌ی پیشینه‌ی شغلی خود در پروفایل لینکدین خود چنین نوشته است:

معمار اصلی در طراحی و توسعه‌ی تمامی سیستم‌های روی یک تراشه و پردازنده‌های اپل؛مدیر پروژه‌های معماری پردازنده‌های Cyclone ،Typhoon ،Twister ،Hurricane ،Monsoon و Vortex؛و همچنان مشغول کار روی موضوعات جذاب و جالب دیگر.

پس از ساخت موفقیت‌آمیز A7 توسط اپل، این شرکت اقدام به تولید نسل‌های مختلفی از تراشه‌های سری A کرد که طرح اصلی همه‌ی آن‌ها متعلق به ویلیامز است. برخی از ابتکاراتی که ویلیامز در این تراشه‌ها به‌کار برد، جهان این صنعت را تکان داده و رقبای اپل را به تحرک بیشتری واداشته بود.

وظایف وی در اپل بیش از این‌ها بود و از دو سال پیش، طراحی Layoutهای اجزای تشکیل‌دهنده‌ی سیلیکون سیستم روی یک تراشه (SoC) اپل نیز به مسئولیت‌های وی در خصوص هسته‌های پردازنده اضافه شده بود. بیشتر شدن کارهای ویلیامز ناشی از قطع همکاری مانو گلاتی (Manu Gulati)، معمار SoC اپل، بود که این شرکت را در سال ۲۰۱۷ برای تصاحب شغلی مشابه در گوگل ترک کرد.

جان سروجی (Johny Srouji)، معاون ارشد اپل در گروه «فناوری‌های سخت‌افزاری» که گزارش‌هایی را به‌صورت مستقیم به تیم کوک ارسال می‌کند، جای ویلیامز –که به‌عنوان مغز متفکر گروه تراشه‌های داخلی اپل شناخته می‌شود– را در ترکیب اجرایی شرکت به‌شدت خالی توصیف کرده است.

دلیل کناره‌گیری ویلیامز از سمت خود هنوز آشکار نیست. گفته می‌شود که او هنوز در شرکت دیگری مشغول به کار نشده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات