چرا تولید ایرپاور لغو شد؟

شنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۵
مطالعه 6 دقیقه
اپل اعلام کرد که پد شارژ ایرپاور را تولید نخواهد کرد. چه عاملی باعث شد تا کوپرتینویی‌ها محصول مورد انتظار خود را از دور خارج کنند.
تبلیغات

اپل در خبری شوکه‌کننده اعلام کرد که ایرپاور را به بازار عرضه نخواهد کرد. براساس بیانیه‌ی شرکت، ایرپاور استانداردهای کیفیت بالای محصولات اپل را تأمین نمی‌کند. البته، کوپرتینویی‌هایی علت دقیقی از تصمیم خود اعلام نکردند و به‌همین دلیل، کارشناسان به حدس و گمان‌هایی پیرامون محصول دو ساله‌ی آن‌ها پرداختند. قطعا برای بحث‌های سخت‌افزاری، ifixit تعدادی از معتبرترین کارشناسان را دارد و می‌توان از نظرات آن‌ها در تخمین علل عرضه‌نشدن AirPower استفاده کرد.

ایرپاور اولین‌بار در ماه سپتامبر ۲۰۱۷ به‌صورت عمومی و در جریان کنفرانس معرفی آیفون X رونمایی شد. اپل در آن رویداد ادعا کرد که شارژری با قابلیت شارژ ۳ دستگاه هم‌زمان به بازار عرضه خواهد کرد. به بیان آن‌ها، کاربر می‌توانست گجت‌هایی همچون آیفون، اپل واچ و ایرپاد را به‌صورت هم‌زمان با استفاده از آن پد شارژ وایرلس، شارژ کند.

کوپرتینویی‌ها ادعا می‌کردند که ایرپاور را یک سال پس از آیفون X یعنی در سال ۲۰۱۸ به بازار عرضه خواهند کرد. البته، قول‌های آن‌ها شامل تأخیرهای متعدد شد و کارشناسان و کاربران، انواع حدس و گمان را درباره‌ی آینده‌ی آن محصول، بیان می‌کردند. به‌خصوص وقتی اپل تمامی محتوای مرتبط با ایرپاور را یک سال پس از معرفی از وب‌سایت خود حذف کرد، نگرانی‌ها درباره‌ی عرضه‌ی آن، بیشتر شد.

با شروع سال ۲۰۱۹، امیدواری کاربران درباره‌ی ایرپاور بیشتر شد. شایعه‌های متعدد، عرضه‌ی آن را محتمل می‌دانستند و حتی برخی، رویداد ۵ فروردین را زمان مناسبی برای عرضه‌ی نهایی پد شارژ نامیدند. با انتشار iOS 12.2 و قابلیت‌های جدید آن در پشتیبانی از شارژ بی‌سیم، گمانه‌زنی‌ها درباره‌ی عرضه‌ی ایرپاور بیشتر هم شد. به‌علاوه، در پشت جعبه‌ی نسل جدید ایرپاد اپل هم تصویری از پد شارژر دیده می‌شد که باز هم امیدها را نسبت به ایرپاور افزایش داد.

ایرپاد

به‌هرحال، تولید و عرضه‌ی AirPower تنها چند روز پس از رونمایی‌های سریالی کوپرتینویی‌ها، لغو شد و گمانه‌زنی‌ها درباره‌ی علل آن، به اوج رسید. امروزه، پدهای شارژ وایرلس متعددی در بازار وجود دارند که چند دستگاه را به‌صورت هم‌زمان شارژ می‌کنند؛ البته، برخلاف آن‌ها که تنها ۳ شارژر مجزای تجمیع‌شده در یک واحد سخت‌افزاری هستند، محصول اپل قرار بود نسل جدیدی از چنین پدهایی باشد.

ایرپاور، بیش از شارژرهای دیگر از سیم‌پیچ القایی استفاده می‌کرد

کارشناسان ifixit، نظریه‌ی جالبی درباره‌ی علت لغو تولید ایرپاور دارند که در ادامه آن را بررسی می‌کنیم.

گرمای بیش‌ازحد و تداخل عملکرد

پدهای شارژ بی‌سیم، درواقع از القای الکترومغناطیسی برای شارژ گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کنند. گوشی و پد شارژ، هردو مجهز به سیم‌پیچ‌ هستند. صفحه‌ی شارژ، جریان را از پریز برق دریافت کرده و آن را به سمت سیم‌پیچ می‌فرستد که باعث ایجاد یک میدان الکترومغناطیسی می‌شود. میدان ایجاد شد، جریان الکتریکی را در سیم‌پیچ گوشی هوشمند ایجاد می‌کند که درنهایت، به شارژ شدن باتری آن می‌انجامد.

ایرپاور/AirPower

برقی که از روش بالا به گوشی هوشمند تزریق می‌شود، تمیز یا ایده‌آل نیست. در آن انتقال، نویز ایجاد می‌شود که احتمالا با دستگاه‌های بی‌سیم دیگر، تداخل خواهد داشت. به‌همین دلیل، سازمان FCC و سازمان‌های قانون‌گذار مشابه، استفاده از انتشارات برقی مبتنی بر سخت‌افزارهای بی‌سیم را محدود می‌کنند.

افزایش قدرت شارژ، می‌توانست خطرات جانی به‌همراه داشته باشد

نویز ایجاد شده از یک سیم‌پیچ، شاید مشکل چندانی ایجاد نکند، اما هر سیم‌پیچ شارژ، نوعی از موج با ساختار تقریبا متفاوت با دیگری را ایجاد می‌کند. وقتی آن امواج با هم ترکیب شوند، تداخل ایجاد شده احتمالا منجر به افزایش قدرت آن‌ها خواهد شد. امواج رادیویی، شبیه به امواج دریا، با ترکیب و تداخل، قدرت خود را افزایش می‌دهند.

مدیریت تداخل‌های ایجاد شده در اثر ترکیب امواج الکترومغناطیسی، چالش‌های زیادی به‌همراه دارد. به‌علاوه، با افزایش سیم‌پیچ‌ها، چالش‌ها نیز چندبرابر می‌شوند. باتوجه‌به جزئیات پتنت اپل، می‌توان نتیجه‌گیری کرد که آن‌ها، قصد داشتند سیم‌پیچ‌های بیشتری نسبت به نمونه‌های موجود، در شارژر بی‌سیم خود استفاده کنند.

پتنت ایرپاور

شارژرهای موجود در باراز، از ۲ یا ۳ سیم‌پیچ درکنار هم استفاده می‌کنند و کاربر باید برای پیدا کردن نقطه‌ی مناسب شارژ گوشی، آن را روی پد جابه‌جا کند. اپل قصد داشت با عرضه‌ی ایرپاور و استفاده از سیم‌پیچ‌های دارای تداخل با یکدیگر، یک سطح بزرگ شارژ بدون نیاز به جابه‌جایی گجت، عرضه کند. همان تصمیم و رویکرد، چالش‌های متعددی را برای مهندسان کوپرتینو به‌همراه داشت.

یک کارشناس تولید شارژرهای بی‌سیم، در مصاحبه با iFixit، چالش‌های احتمالی اپل در تولید شارژر ایرپاور را بررسی کرد. ویلیام لامپکینز، معاون ارشد مهندسی در O & S Services گفت:

با گذر زمان، ترکیب ایجاد شده در سیگنال‌های شارژ، با هم ترکیب شده و قدرت‌مند می‌شوند. قدرت افزوده، می‌تواند چالش‌هایی را ایجاد کند. مثلا با قوی‌تر شدن آن، شاید عملکرد ضربان‌ساز یک بیمار قلبی نیز به خطر بیافتد. حتی ممکن است اتصال مدار کوتاه در سمعک الکتریکی یک بیمار شنوایی ایجاد شود.

باتوجه‌به توصیحات بالا، می‌توان پیش‌بینی کرد که حتی با عرضه‌ی ایرپاور نیز، شاید اپل با چالش‌هایی از جنس قانون‌گذاری‌های سلامت و امنیت، به‌خصوص در آمریکا و اروپا روبه‌رو می‌شد.

احتمالا اپل نمی‌توانست مجوز FCC را برای ایرپاور دریافت کند

نکته‌ی جالب درباره‌ی خبر لغو تولید ایرپاور، زمان انتشار آن است. درواقع، آن خبر را می‌توان به‌نوعی لحظه‌آخری نامید. چرا که دقیقا در نزدیکی عرضه‌ی ایرپاد نسل جدید منتشر شد. لامپکینز می‌گوید چنین اتفاقاتی، مرسوم هستند. به‌عقیده‌ی او، اپل از ایرپاور در آزمایشگاه‌های خود استفاده می‌کرد و شاید مهندسان آن‌ها، در ابتدا دقت آن‌چنانی به عواقب عملکردی آن نداشته‌اند. به‌هرحال، قوانین FCC‌ برای دستگاه‌های شارژ بی‌سیم بسیار سخت‌گیرانه هستند و مثلا، امواج آن‌ها را تا فاصله‌ی ۲۰ سانتی‌متر از دستگاه، به ۵۰ میلی‌وات بر سانتی‌متر مربع محدود می‌کنند.

شارژ بی‌سیم

علاوه‌بر چالش‌های فوق، شایعه‌های اخیر هم اشاره‌هایی به گرم شدن بیش‌ازحد ایرپاور داشتند. البته، آن شایعه‌ها هم با توضیحات فنی بالا هم‌خوانی دارند. قطعا برای شارژ کردن هم‌زمان چند دستگاه با استفاده از سیم‌پیچ، باید انرژی بالایی مصرف شود. لامپکینز درباره‌ی آن موضوع می‌گوید:

گرم شدن بیش‌ازحد یعنی جریان بالایی به دستگاه وارد می‌شود. چنین پدیده‌ای یعنی آن‌ها تلاش می‌کنند تا قدرت دستگاه را افزایش دهند. من حدس می‌زنم که آن‌ها تلاش می‌کردند تا میدان‌های الکترومغناطیسی را قوی‌تر کنند که در نتیجه، به افزایش گرمای دستگاه انجامید.

درنهایت می‌توان نتیجه‌گیری کرد که اپل، دستگاهی موفق از لحاظ عملکردی ساخته بود که می‌توانست در بازار هم موفق شود؛ اما آن‌ها نمی‌توانستند استانداردهای امنیتی و عملکردی را درکنار کاربرد قوی، در دستگاه خود برآورده کنند. درنتیجه، ایرپاور احتمالا هیچ‌گاه مجوز تولید انبوه را دریافت نمی‌کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات