نگاهی عمیق به کیا تلوراید مدل ۲۰۲۰

شنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۰
مطالعه 8 دقیقه
تلوراید جدیدترین و بزرگ‌ترین شاسی‌بلند کیا است که به‌عنوان مدل ۲۰۲۰ وارد بازار می‌شود و در رده‌ای بالاتر از سورنتو قرار می‌گیرد.
تبلیغات

کیا تلوراید بزرگ‌ترین شاسی‌بلند کیا است و از نظر ابعاد و کلاس در رده‌ای بالاتر از دیگر کراس‌اور کیا یعنی سورنتو قرار می‌گیرد. طول این خودرو در مقایسه با سورنتو و موهاوی بیشتر است.

2020 kia telluride

کیا تلوراید دارای یک طراحی بزرگ جثه‌ی جعبه مانند است که آن را شبیه به خودروهای شاسی‌بلند می‌کند ولی به‌دلیل استفاده از شاسی و بدنه‌ی یکپارچه، این خودرو از نظر فنی در رده‌ی کراس اورها قرار می‌گیرد. در زیر کاپوت نیز یک پیشرانه‌ی ۳.۸ لیتری V6 مشاهده می‌شود که می‌تواند ۲۹۱ اسب‌بخار قدرت تولید کند. در حالت استاندارد، کیا تلوراید یک خودرو دیفرانسیل جلو است ولی با پرداخت ۲۰۰۰ دلار می‌توان سیستم چهارچرخ محرک را نیز سفارش داد. کیا تلوراید از نظر لذت رانندگی و فرمان‌پذیری در سطح متوسطی قرار دارد و باید آن را در رده‌ای پایین‌تر از مزدا CX-9 دانست اما خودروی راحتی است و سیستم تعلیق آن به خوبی می‌تواند دست اندازهای مسیر را جذب کند و شاسی آن نیز هنگام رانندگی عملکرد مستحکمی دارد.

2020 kia telluride

پشت فرمان تلوراید احساس خوبی خواهید داشت که ناشی از عملکرد خوب سیستم تعلیق است؛ ضمن اینکه این خودرو اتاق بسیار بی‌صدایی دارد. این سکوت به کمک شیشه‌های ضخیم و مواد عایق صدا درون درها به دست آمده است. این عایق‌های صدا در گران‌ترین نسخه‌ی تلوراید با نام تلوراید SX که ۴۱ هزار دلار قیمت دارد عرضه می‌شوند. مدل SX در مقایسه با مدل پایه‌ی LX و مدل میانی EX دارای پنل٬های جانبی ضخیم‌تری است. در مدل‌های LX و EX رینگ‌های ۱۸ اینچی به همراه تایرهای خوبی نصب شده‌اند که کیفیت سواری بهتری در مقایسه با مدل پایه ارائه می‌دهند. اما تیپ بالاتر از مدل پایه که S نام دارد با قیمت ۳۳ هزار دلاری و مدل فول SX دارای رینگ‌های بزرگ ۲۰ اینچی هستند.

2020 kia telluride

کیا پیشرانه‌ی تنفس طبیعی این خودرو را به یک جعبه‌دنده‌ی ۸ سرعته‌ی خودکار متصل کرده است که عملکرد خوبی در هنگام تعویض دنده دارد و در عین سرعت عمل خوب دارای تعویض‌های نرمی است. گرچه در خصوص واکنش جعبه‌دنده نمی‌توان این جعبه‌دنده را بهترین در کلاس خود دانست اما در عوض همواره دور موتور را پایین نگه می‌دارد تا آرامش داخل کابین بر هم نخورد.

2020 kia telluride

پیشرانه‌ی V6 تلوراید با وجود گشتاور ۳۵۵ نیوتون‌متری خود اما به‌دلیل تنفس طبیعی بودن در مکان‌هایی که ارتفاع از سطح دریای بالایی دارند عملکرد پیشرانه کاهش پیدا می‌کند. این پیشرانه حداکثر گشتاور خود را در ۵۲۰۰ دور بر دقیقه و بیشترین قدرت خود را در ۶ هزار دور بر دقیقه تولید می‌کند. برای مثال در جایی مثل کلورادو که ارتفاع بالایی دارد این پیشرانه نمی‌تواند به حداکثر توان خود دست پیدا کند و ناچارید اقدام به معکوس‌گیری‌های بیشتری از جعبه‌دنده کنید. به نظر می‌رسد که کیا باید به فکر نصب پیشرانه‌ی ۲ لیتری توربوشارژر دار یا ۳.۳ لیتری توربو روی تلوراید باشد.

2020 kia telluride

کیا تلوراید دارای ۵ نوع حالت رانندگی اسپرت، کامفورت، اسمارت، برفی و اکو است که این حالت‌ها عملکرد جعبه‌دنده را تغییر می‌دهند. در حالت اکو جعبه‌دنده تعویض‌های خود را زودتر انجام می‌دهد تا دور موتور خیلی بالا نرود. با قرار دادن حالت رانندگی در حالت اسمارت نیز خودرو به‌صورت خودکار یکی از سه حالت رانندگی را انتخاب می‌کند.  

در حالت اسپرت به جز تغییر عملکرد جعبه‌دنده شاهد حساسیت بیشتر پدال گاز نیز هستیم و فرمان نیز کمی سفت‌تر می‌شود. سیستم چهارچرخ محرک نیز در این حالت نیرو را به شکلی کارآمدتر توزیع می‌کند. در حالت‌های اکو و اسمارت، سیستم چهارچرخ محرک بیشتر نیرو را به محور جلو انتقال می‌دهد. در حالت کامفورت و برف نیز تا ۸۰ درصد نیروی پیشرانه به چرخ‌های جلویی منتقل می‌شوند. در حالت اسپرت ۶۵ درصد نیرو به چرخ جلو و ۳۵ درصد به چرخ‌های عقب منتقل می‌شوند. برای عبور از مسیرهای سخت نیز یک قفل دیفرانسیل مرکزی در این خودرو تعبیه شده است که نیرو را به‌صورت ۵۰/۵۰ بین محورهای جلو و عقب تقسیم می‌کند اما این حالت تنها تا سرعت ۶۴ کیلومتر بر ساعت قابل استفاده است و با افزایش سرعت قفل دیفرانسیل به‌صورت خودکار غیرفعال می‌شود.

2020 kia telluride

در آزمایش رانندگی وب‌سایت موتوروان در مسیرهای مختلف با این خودرو، عملکرد سیستم چهارچرخ محرک آن با وجود تایرهای چهار فصل میشلن خوب بوده است. کیا تلوراید در نسخه‌ی دو دیفرانسیل دارای مصرف سوخت بیشتری از مدل تک دیفرانسیل است.

مدل تک دیفرانسیل تلوراید دارای مصرف شهری ۱۱.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر، مصرف جاده‌ای ۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر و مصرف میانگین ۱۰.۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است ولی مدل دو دیفرانسیل مصرف شهری ۱۲.۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر، مصرف جاده‌ای ۹.۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و مصرف میانگین ۱۱.۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر دارد. هر دو مدل کیا تلوراید توانایی یدک کشی تا وزن ۲.۵ تن را دارند. کیا برای مدل‌های EX و SX یک پکیج یدک کشی به قیمت ۷۹۵ دلار عرضه می‌کند که شامل سیستم تعلیق تنظیم شونده و قلاب مخصوص می‌شود.

2020 kia telluride

در کمال تعجب کیا تلوراید فاقد برخی امکانات مانند سیستم پارک خودکار و سیستم صوتی و تصویری برای سرنشینان عقب است درحالی‌که اکثر رقبای این خودرو این امکانات را دارند. کیا یک پکیج آپشن ۲۰۰۰ دلاری به نام پرستیژ را نیز تنها برای تیپ SX عرضه می‌کند که شامل گرمکن و سردکن صندلی‌های عقب، خروجی برق ۱۱۰ ولتی، برف پاک‌کن‌های خودکار، سیستم HUD و روکش چرمی سقف می‌شود.

امکانات استاندارد تلوراید تیپ LX شامل نمایشگر ۸ اینچی لمسی با اندروید اتو و اپل کارپلی، سیستم ورود و استارت بدون کلید، تودوزی چرمی، پنج پورت USB، سیستم هشدار تصادف از جلو، سیستم هشدار نقطه کور، راداری بین خطوط، سیستم کمکی بین خطوط و کروز کنترل هوشمند هستند.

2020 kia telluride
2020 kia telluride
2020 kia telluride
2020 kia telluride
2020 kia telluride

تیپ‌های LX و EX توانایی حمل ۸ سرنشین را دارند اما مدل‌های S و SX دارای ظرفیت ۷ سرنشین هستند. صندلی‌های ردیف سوم با اینکه ناراحت نیستند اما برای سرنشینان بزرگسال در مسافت‌های طولانی خیلی خوب نیستند.

هنگام استفاده از صندلی‌های ردیف سوم فضای صندوق کیا تلوراید یکی از بهترین‌ها در کلاس خود است به طوری که فقط بیوک اِنکلیو و شورولت تراورس فضای بزرگ‌تری از تلوراید دارند. زمانی‌که صندلی‌های ردیف دوم و سوم خم شود فضای بار معادل ۲۴۶۴ لیتر به دست می‌آید که آن نیز جزو بهترین‌های این کلاس بوده و فقط از بیوک و شورولت کوچک‌تر است.

2020 kia telluride

تلوراید در بحث کیفیت و ارگونومی بهتر از دیگر ساخته‌های کیا است. امکانات استاندارد مدل‌های EX و SX نیز شامل سیستم تهویه‌ی دو منطقه‌ای، ۶ عدد پورت USB، شارژر بدون سیم تلفن همراه و نمایشگر لمسی ۱۰.۳ اینچی هستند. در مدل SX امکان سفارش پشت آمپرهای دیجیتالی ۷ اینچی به‌جای نمایشگر ۳.۵ اینچی استاندارد، دوربین ۳۶۰ درجه و صندلی‌ راننده با تنظیم برقی ۱۰ جهته و حافظه وجود دارد.

2020 kia telluride

در بخش کابین یکی از انتقاداتی که به کیا تلوراید می‌توان وارد دانست کیفیت کم تزیینات چوب در تیپ SX است. فضاسازی درون کابین نیز از رقبایی همچون دوج دورانگو و مزدا CX-5 بهتر است اما برای مثال فضایی که درون کنسول مرکزی وجود دارد در مقایسه با هوندا پایلوت کوچک‌تر است. در کل کیا تلوراید خودرویی مناسب برای افرادی است که به‌دنبال یک کراس‌اور فول سایز با طراحی زیبا، سواری راحت و فضای جادار هستند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات