چرا هیچ پلی روی رود آمازون ساخته نشده است؟

دوشنبه ۵ فروردین ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
آمازون با ۶,۹۹۲ کیلومتر طولانی‌ترین رود جهان است؛ بااین‌حال هیچ پلی روی آن ساخته نشده و مردم برای عبورومرور از قایق استفاده می‌کنند.
تبلیغات

رود آمازون در آمریکای‌جنوبی قرار دارد و طولانی‌ترین رود جهان به‌شمار می‌رود یا طبق پژوهش اخیر دولت برزیل، این‌‌گونه به‌نظر می‌رسد. آمازون از جنگلی وسیع و آبشاری خیره‌کننده و بزرگ‌ترین دلفین‌های رودخانه‌ای برخوردار است؛ اما شاید جالب باشد بدانید پلی روی این رودخانه وجود ندارد. بله، درست است. تاکنون، پلی روی طولانی‌ترین رودخانه‌ی دنیا ساخته نشده است.

این رودخانه ۶,۹۹۲ کیلومتر طول دارد و از رشته‌کوه آند سرچشمه می‌گیرد و به اقیانوس اطلس می‌ریزد. ۲۵ میلیون نفر در این منطقه یا در نزدیکی سواحل آن در کشورهای برزیل و پرو و کلمبیا و در قالب کلان‌شهرهای بزرگ و روستاهای قبایلی کوچک زندگی می‌کنند. همه‌ی این مردم ویژگی مشترکی دارند و وقتی می‌خواهند به‌طرف دیگر رودخانه بروند، باید سوار قایق یا کلک شوند. هیچ جاده‌ای روی رودخانه کشیده نشده و درواقع، این رودخانه کل قاره‌ را به دو قسمت تقسیم کرده است.

در طول فصل خشک،‌ عرض این رودخانه در اکثر نقاط به‌حدی عریض نیست که نیاز به ساخت پل احساس شود؛ اما در طول فصل بارانی، ارتفاع آب رودخانه ۹ متر افزایش می‌یابد و محل عبور از رودخانه که قبلا به ۳ کیلومتر می‌رسید،‌ ممکن است در عرض چند هفته به ۴۸ کیلومتر برسد. رسوب نرمی که ساحل رودخانه را تشکیل داده،‌ دائما درحال‌فرسایش است و رودخانه اغلب مملو از اجرامی نظیر جزایر گیاهی شناور است که ابعاد آن به ۴۰,۴۶۸ مترمربع می‌رسد. این موضوع بدترین کابوس هر مهندسی است.

رود آمازون

به‌هرحال، دلیل واقعی نبود پل روی این رودخانه را می‌توان این موضوع دانست که جاده‌های بسیار کمی در حوزه‌ی آبریز آمازون برای اتصال به پل‌ها وجود دارد. جمعیت بسیار کمی در جنگل‌های متراکم نزدیک به برخی از شهرهای بزرگ زندگی می‌کنند و خود رودخانه به‌عنوان بزرگ‌راهی برای سفر در منطقه به‌شمار می‌رود. ماکاپا شهری در برزیل است که در ساحل شمالی دلتای آمازون قرار دارد و نیم‌میلیون نفر جمعیت در آن ساکن هستند؛ اما حتی یک جاده‌ی مواصلاتی بین این شهر و سایر نقاط برزیل وجود ندارد. اگر در سفر به این شهر خودرویی کرایه کنید، تنها مسیر رانندگی به‌سمت گویان فرانسه، از کشورهای آمریکای‌جنوبی، در شمال این منطقه است.

در طول سال‌های گذشته، ترافیک کشتی‌ها بین مانائوس و ایراندوبا بسیار کُند و به‌شدت شلوغ بود و هزینه‌ی آن برای هریک از مسافران معادل ۳۰ دلار می‌شد. به‌همین‌دلیل، برزیل در سال ۲۰۱۰ پل کابلی ۳ کیلومتری بین این دو شهر ساخت. با اینکه این پل از مسیر اصلی رودخانه‌ی آمازون عبور نمی‌کند، از رودخانه‌ی ریونگرو، بزرگ‌ترین زیرشاخه‌ی آمازون می‌گذرد. این اولین پل روی سیتم رودخانه‌ای برزیل است و با وجود آنکه شهروندان از این موضوع بسیار خرسند هستند، فعالان محیط‌زیست از ساخت این پل و پروژه‌های بزرگ‌راهی مانائوس انتقاد می‌کنند؛ زیرا درگذشته، ساخت جاده در آمازون به‌عنوان اولین قدم برای توسعه و جنگل‌زدایی بوده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات