افزایش درآمد شیائومی از خدمات اینترنتی و فروش محصولات خارج از مرزهای چین

دوشنبه ۵ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۳
مطالعه 4 دقیقه
غول چینی دنیای گوشی‌های هوشمند، موفق شده تا در سه‌ماهه‌ی پایانی سال مالی ۲۰۱۸ درآمد خود را از فروش گوشی در دیگر کشورها و ارائه‌ی خدمات اینترنتی افزایش دهد.
تبلیغات

همه‌ی ما شیائومی را به‌خاطر محصولاتی با قیمت مناسب و برنامه‌های این شرکت برای کسب درآمد ازطریق ارائه‌ی خدمات اینترنتی می‌شناسیم. در گزارش مالی سه‌ماهه‌ی پایانی سال مالی ۲۰۱۸، درآمد این شرکت فراتر از پیش‌بینی‌های کارشناسان بوده است؛ هرچند که هنوز هم انتظارات مالی مدیران این شرکت برآورده نشده است.

چینی‌ها موفق شده‌اند تا در این دوره سود خالص خود را به ۱.۸۵ میلیارد یوآن (۲۷۶ میلیون دلار) برسانند و از میزان پیش‌بینی‌شده، که معادل ۱.۷ میلیارد یوآن بود فراتر روند. درآمد این شرکت نیز در این سه‌ماهه‌ی پایانی سال مالی ۲۰۱۸ معادل ۴۴.۴ میلیارد یوآن (۶.۶۲ میلیارد دلار) بود که نشان‌دهنده‌ی افزایش ۲۶.۵ درصدی در مقایسه با سال گذشته است؛ در عین‌حال، چینی‌ها انتظار داشتند در این بازه‌ی زمانی به درآمد ۴۷.۴ میلیارد یوآن دست پیدا کنند.

فروشگاه شیائومی / Xiaomi Store

در این دوره‌ی سه‌ماهه، درآمد حاصل از فروش محصولات شیائومی در خارج از مرزهای چین به میزان ۱۱۸.۱ درصد افزایش یافته و در مجموع ۴۰ درصد از کل درآمد این شرکت را تشکیل داده است. محصولات این شرکت در کشور هند با استقبال فراوانی روبه‌رو شده‌اند، تا جایی که به گزارش مؤسسه‌ی تحقیقاتی Canalys، شیائومی از نظر تعداد محصولات فروخته‌شده رتبه‌ی اول را در هندوستان در اختیار دارد. علاوه‌بر هند، شاهد افزایش سریع فروش محصولات این شرکت در اروپا نیز هستیم.

برخلاف دیگر تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند که بر فروش سخت‌افزار متمرکز شده‌اند؛ شیائومی از الگویی سه‌گانه در کسب‌وکار خود استفاده می‌کند. براساس این الگو، این مجموعه‌ی چینی تلاش می‌کند تا از فروش سخت‌افزار، نرم‌افزار و خرده‌فروشی درآمد کسب کند. سازوکار این الگوی سه‌گانه به این شکل است که شیائومی محصولات سخت‌افزاری خود را به کمک شبکه‌ی خورده‌فروشی‌های آنلاین و فروشگاه‌های سنتی خود به‌فروش می‌رساند. پس از آن، خریداران از اپلیکیشن‌ها و خدمات شیائومی که درون این محصولات سخت‌افزاری ارائه می‌شوند استفاده می‌کنند؛ همچنین چینی‌ها تبلیغات درون‌برنامه‌ای را هم در قالب همین اپلیکیشن‌ها ارائه می‌کنند. در حال حاضر این مجموعه‌ی چینی گوشی‌ها و ساعت‌های هوشمند، دستگاه‌های تصفیه‌ی هوا و صدها محصول دیگر را به‌ فروش می‌رساند.

باتوجه‌به آنچه گفته‌شد، همواره از شیائومی با نام یک شرکت «اینترنتی» یاد می‌شود؛ هرچند که در حال حاضر بخش اعظم درآمد این شرکت از فروش گوشی‌های هوشمند حاصل می‌شود. تنها در سه‌ماهه‌ی پایانی ۲۰۱۸، ۶۵.۱ درصد از کل درآمد شیائومی از محل فروش گوشی‌های هوشمند به‌دست آمده است. که به‌زعم افت فروش گوشی‌های هوشمند در سراسر جهان، این مجموعه موفق شده با فروش ۱۱۸.۷ میلیون دستگاه گوشی هوشمند، فروش این بخش از محصولات خود را طی سال گذشته به‌میزان ۳۰ درصد افزایش دهد. البته چینی‌ها از ماه اکتبر سال ۲۰۱۸ پیش‌بینی کرده‌ بودند که تا انتهای سال از نظر تعداد گوشی‌های فروخته‌شده، از مرز ۱۰۰ میلیون دستگاه عبور خواهند کرد.

xiaomi mi 9 / می ۹ شیائومی

۲۵.۱ درصد از درآمد شیائومی در سه‌ماهه‌ی آخر ۲۰۱۸ نیز از فروش ابزارهای هوشمند (به‌جز گوشی) و وسائل روزمره حاصل شده که نشان‌دهنده‌ی افزایش ۸۷ درصدی در مقایسه با مدت زمان مشابه سال ۲۰۱۷ است. که دسته‌ی «وسائل روزمره» شامل محصولاتی همچون چتر، چمدان، لباس و کفش می‌شود. یکی از اهداف شیائومی از فروش چنین وسائلی، ایجاد ارتباط بهتر کاربران خانم است. پیش از این نیز چینی‌ها برای جذب بیشتر کاربران خانم، اقدام به خریداری برند «میتو» کرده بودند؛ این برند اپلیکیشن‌هایی ویژه‌ی ثبت و ویرایش تصاویر سلفی را به تولید می‌رساند.

کمترین سهم از درآمد شیائومی به خدمات اینترنتی مربوط می‌شود. در واپسین فصل مالی ۲۰۱۸، ۹.۱ درصد از کل درآمد این شرکت به بخش خدمات اینترنتی مربوط می‌شده است. اما همین سهم کوچک نیز نشانگر رشد ۶۱ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۱۷ است. باتوجه‌به این مسئله که چینی‌ها در نظر دارند حایشه‌ی سود خود از فروش گوشی‌ هوشمند و دیگر محصولات سخت‌افزاری را در محدوده‌ی کمتر از ۵ درصد قرار دهند؛ احتمالا در آینده شاهد افزایش درآمد حاصل از ارائه‌ی خدمات اینترنتی خواهیم بود.

در مقابل، حایشه‌ی سود ناخالص خدمات اینترنتی شیائومی در سال ۲۰۱۷ معادل ۶۰.۲ درصد بود و این رقم در سال ۲۰۱۸ به ۶۴.۴ درصد رسیده است؛ بخش اعظم رشد حاشیه‌ی سود واحد خدمات اینترنتی شیائومی، به افزایش حاشیه‌ی سود کسب‌وکار تبلیغات در این واحد مربوط می‌شود. در مقابل، طی این مدت، حاشیه‌ی سود فروش گوشی‌های هوشمند شیائومی تنها ۶.۲ درصد بوده است. باتوجه‌به این مسئله که ماهانه ۲۴۲.۱ میلیون نفر از گوشی‌های شیائومی استفاده می‌کنند، در صورت استقبال کاربران از اکوسیستم خدمات اینترنتی شیائومی، درآمد حاصل از این کسب‌وکار به‌طور قابل‌توجهی افزایش خواهد یافت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات