چرا نباید هنگام خستگی تصمیم‌گیری کنیم؟

جمعه ۲ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
خستگی روی تصمیم‌گیری‌های ما تأثیر می‌گذارد و می‌تواند به میزان درخورتوجهی کیفیت این تصمیمات را کاهش دهد؛ به‌همین‌دلیل، هنگام خستگی نباید تصمیم بگیریم.
تبلیغات

هرروز هزاران تصمیم کوچک می‌گیریم درباره‌ی اینکه چه لباسی بپوشیم، چه غذایی بخوریم و... . بسیاری از این تصمیم‌گیری‌ها خودبه‌خود اتفاق می‌افتند؛ اما وقتی سرتان شلوغ است، این تصیم‌گیری‌ها به خستگی تصمیم منجر می‌شود؛ زیرا مغز بعد از تصمیم‌گیری‌های متعدد در طول روز احساس خستگی می‌کند. تصور کنید بعد از یک روز کاری پرفشار، در یخچال را بازمی‌کنید و به نور سفید درون آن خیره می‌شوید و نمی‌دانید از یخچال چه می‌خواستید. در این حالت، مغزتان دیگر نمی‌تواند تصمیم بگیرد چه کاری انجام دهد. بااین‌حال، خستگی تصمیم پیامدهای بسیار جدی‌تری در محل کار به‌همراه دارد.

پژوهشی نشان داده پزشکان ایالات متحده‌ی آمریکا در چهارمین ساعت کاری خودشان در روز کاری معمولی ۲۶ درصد بیشتر احتمال دارد آنتی‌بیوتیک‌های غیرضروری برای بیماران تجویز کنند. مدیران پرمشغله نیز به‌جای بررسی ایمیل‌ها، به جدیدترین ایمیل‌هایشان پاسخ می‌دهند. آزادکارهایی که به‌دنبال امرارمعاش هستند، به‌جای تماس با مشتری سخت‌گیری که پول بیشتری می‌پردازد،‌ به مشتری‌ای زنگ می‌زنند که خوششان می‌آید. این‌ها، تنها نمونه‌هایی از خستگی تصمیم هستند.

چطور می‌توانیم از تصمیم‌گیری هنگام خستگی اجتناب کنیم؟

هنگام خستگی، تصمیم نگیرید

بهترین موقع برای تصمیم‌گیری زمانی است که ازنظر ذهنی شاداب هستید. به‌عنوان مثال، روز جمعه می‌توانید با ذهنی شاداب و پرانگیزه تصمیم بگیرید بعد از پایان ساعت کاری، سه روز در هفته به باشگاه ورزشی بروید و درنتیجه، از شب قبل وسایل خود را آماده می‌کنید. بدین‌ترتیب، دیگر این فکر به ذهن شما خطور نمی‌کند که امروز برای رفتن به باشگاه خسته هستم. این رویکرد برای داشتن تغذیه‌ی سالم‌تر نیز به‌کار می‌رود. به‌عنوان مثال، زیرنظر ورزش‌کار کراس‌فیت (برنامه‌ای ورزشی) آموزش می‌بینم که غذاهای هفتگی خود را روز جمعه تهیه می‌کند. درنتیجه، در طول هفته به‌سراغ یخچال یا فریزر خود می‌رود و غذایی را برمی‌دارد که در روز جمعه برای تهیه‌ی آن تصمیم گرفته بود.

برای کسی که کارآفرین است و احتمالا می‌خواهد ساعات متمادی درباره‌ی ابزارهای مفید کسب‌و‌کار مطالعه کند، مطمئنا جمع‌آوری اطلاعات درباره‌ی ابزارهای مختلف می‌تواند به خستگی منجر شود. به‌همین‌دلیل، می‌تواند از قبل درباره‌ی پرداخت پول برای ابزار یا نرم‌افزاری که کمتر از ۵۰ دلار می‌ارزد یا باعث صرفه‌جویی در یک ساعت از کار می‌شود، با خیال راحت تصمیم بگیرد. اگرهم ابزار مناسبی انتخاب نکرده باشد، بدون اینکه ضرر کند، می‌تواند به‌کار خود ادامه دهد. با این روش، دیگر زمان زیادی برای تصمیم‌گیری کم‌ارزش هدر نمی‌دهد.

با پیشرفت کسب‌و‌کار،‌ باید روند تصمیم‌گیری‌تان را نیز ارتقا دهید. بسیار خوب است که از قبل تصمیم بگیرید هفته‌ای سه‌بار به باشگاه ورزشی بروید؛ اما این روش برای تصمیم‌گیری‌های کسب‌و‌کار نظیر استخدام افراد یا راه‌اندازی خطِ‌تولید محصولی جدید کارایی چندانی ندارد.

هنگام خستگی، تصمیم نگیرید

هر تیم حرفه‌ای باید بتواند معیارهای خود برای تصمیمات کاری و آنچه را مشخص کند که بر سر آن توافق دارند. به‌عنوان مثال، موضوعات موردبحث، تشریح تصمیم‌گیری درحد سه تا پنج خط،‌ مطرح‌کردن دلایل منطقی حامی هر تصمیم، افرادی که از آن حمایت می‌کنند، تأثیر این تصمیم‌گیری‌ها،‌ روند و جدول‌ زمانی بررسی تصمیم مرتبط. درغیر این‌صورت، به سیزیفی تبدیل می‌شوند و پیشرفتی در کار خود مشاهده نخواهند کرد. سیزیف قهرمانی در اساطیر یونان بود که به مجازاتی بی‌حاصل و بی‌پایان محکوم شد و مجبور بود سنگ بزرگی را تا نزدیک قله‌ای ببرد و قبل از رسیدن به پایان مسیر، شاهد بازغلتیدن آن به اول مسیر بود. این تیم کاری باید اطلاعات لازم را در صفحه‌ی اکسل یا سند مشترک یا هر ابزار همکاری قرار دهند.

در شروع جلسه‌ی بعدی، تیم کاری باید این مطالب را بررسی کنند تا اطلاعات کافی درباره‌ی برنامه به‌دست آورند؛ حتی اگر با آن مخالف باشند. تهیه‌ی برنامه‌ی مکتوب تصمیم‌گیری نباید وقت زیادی از شما یا تیم کاری‌تان بگیرد؛ چراکه درغیر این‌صورت، شما را از کارتان عقب می‌اندازد. علاوه‌براین، شما یا اعضای تیم می‌توانید از بحث‌های تکراری اجتناب کنید. به‌هرحال مهارت تصمیم‌گیری به‌مرورزمان به‌دست می‌آید. برای تصمیمات ارزشمند از منابع ذهنی‌تان استفاده کنید و سایر موارد را ازطریق تصمیم‌گیری‌های خودکار انجام دهید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات