پورشه ماکان یا ولوو XC90؛ کدام یک را از دیوار بخریم؟

جمعه ۲ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
خودروسازی کشورهای بسیاری، همه‌ساله به‌عنوان رقیب باهم مسابقه می‌دهند و آلمان و سوئد هم از همین کشورها هستند.
تبلیغات

کشورهایی وجود دارند که سابقه بسیار طولانی در خودروسازی دارند و مدل‌های کنونی آن‌ها هم در بالاترین کیفیت و قیمت‌های ممکن به فروش می‌رسند. اما بااین‌حال همیشه جایی برای مقایسه وجود دارد و خرید پورشه ماکان یا ولوو XC90 یکی از همان گزینه‌ها است.

پورشه ماکان و ولوو XC90 هر دو رقبای طولانی یکدیگر از سال عرضه هستند. در کمال تعجب هر دو این خودروها باکیفیت بالایی ساخته شده‌اند اما درنهایت جا برای یک برند باقی می‌ماند و برای این تصمیم بزرگ باید به‌دقت به آن‌ها بنگریم.

قبل از هر چیز بگذارید تکلیف مهم‌ترین بخش این مقایسه را روشن کنیم. پورشه ماکان از یک میلیارد و هفتصد میلیون تومان آغاز می‌شود و در سری‌های جدیدتر حتی تا دو میلیارد هم پیش می‌رود. این در حالی است که ولوو XC90  سوئدی در بالاترین قیمت‌گذاری‌ها تنها یک میلیارد و ششصد میلیون تومان است.

حال که این مسئله مهم را از سر راه برداشته‌ایم، به‌راحتی می‌توانیم بگوییم که برای خرید پورشه ماکان قطعاً باید به سراغ پایین‌ترین مدل آن بروید. حال باید گفت که سال تولید تنها قسمت قابل‌بررسی این خودروها نیست و باید دید در مورد مباحث قدرتی چه در چنته دارند.

مهم‌ترین نکته، در خریدوفروش پورشه ماکان موتور ۲۰۰۰ سی‌سی آن است. موتوری که تنها با ۵۰۰۰ دور در هر دقیقه می‌تواند ۲۵۲ اسب‌بخار قدرت خالص تولید کند. این نیروی محرکه با به‌کاربردن دنده هفت سرعته توانایی رساندن پورشه ماکان را حداقل به ۲۲۹ کیلومتر بر ساعت برساند. مهم‌ترین نکته هم در این رزومه شتاب فوق‌العاده آن است.

پورشه ماکان تنها در ۶.۷ دهم ثانیه می‌تواند مرز صفر تا صدش را بشکند و بااین‌حال خیلی از ولوو سریع‌تر نیست. در کمال تعجب ولوو نیز از موتوری ۲۰۰۰ سی‌سی بهره میرد و با ۷۰۰ دور بیشتر می‌تواند ۳۱۶ اسب‌بخار تولید کند. ترجمه این نیرومحرکه می‌شود ۲۳۰ کیلومتر بر ساعت که تنها با شتاب ۶.۹ ثانیه‌ای محقق می‌شود.

بااین‌حال هر دو این خودروها در بزرگ‌ترین امتحان ممکن یعنی میزان احتراق موترهایشان سربلند بیرون می‌آیند. این خودروها به ترتیب ۷.۴ و ۷.۷ لیتر بر هر صد کیلومتر می‌سوزانند. از همین رو قیمت پورشه ماکان و ولوو XC90 واقعاً به میزان استهلاک سوختشان می‌ارزد.

دیوار

خرید پورشه ماکان و ولوو XC90 ازلحاظ امنیتی نیز چندان فرقی ندارد. هر دو این خودروها از ست ترمز ABS - EBD - ESP - ASR - BAS – TCS بهره می‌برند و ولوو تنها برتری خود را در ترمزدستی الکترونیکی به رخ می‌کشد.

به‌اضافه این موارد، هر دو این خودروها دارای کیسه‌های هوا برای سرنشینان جلو و کیسه‌های هوای پرده‌ای برای سرنشینان عقب هستند. شاید باورتان نشود اما پیشرفته‌ترین امکانات ایمنی در این دو خودرو نهادینه‌شده است و هر دو آن‌ها تقریباً ۴ مدرک بین‌المللی از دیدگاه ایمنی دریافت کرده‌اند.

درنهایت هم به‌سراغ آپشن‌ها و امکانات رفاهی می‌رویم که به شکل عجیبی در بالاترین حد ممکن قرار دارند.

در خریدوفروش پورشه ماکان می‌توانید انتظار سیستم اگزوز اسپرت - لوله اگزوزهای مشکی یا سیلور - سیستم تنظیم ارتفاع - فرمان اسپرت کربن - چوب والنات - چوب لایم اک - گرم‌کن - سقف شیشه‌ای بزرگ پانارمیک - پرده شیشه سرنشین‌های عقب - گرم‌کن صندلی جلو و عقب - سرد کن صندلی جلو - قفل مرکزی بدون استفاده ازریموت، کی لس - ایربگ اضافه عقب - سقف جیر - پکیج کامل رادارها - سنسورهای جلو وعقب - دوربین ۳۶۰ درجه - چراغ ال ای دی - سیستم پی دی ال اس پلاس - سیستم کنترل سرعت با قابلیت ترمز و حفظ فاصله - صندلی ۱۸ حالته اسپرت - مموری دو طرف - رینگ ۲۱ اسپرت کلاسیک مشکی - رینگ ۲۱ توربو دیزاین - هوم لینک و ریموت پارکینگ را داشته باشید و این تنها بخشی از این امکانات است.

نکته جالب دیگر هم این است که ولوو XC90 تنها با کم داشتن سیستم اگزوز اسپرت تقریباً با پورشه ماکان برابر دارد.

با تمامی این مقایسات تنها یک نتیجه می‌توان گرفت و آن‌هم مقایسه میان برند و ظاهر این دو خودرو است. اگر شباهت این دو خودرو انتخاب را برایتان سخت کرده، فقط کافی است ازنظر ظاهری یکی از آن‌ها را انتخاب و درنهایت به جیبتان نگاه کنید. انتخاب براساس مدل و نام یک برند همیشه تصمیم‌گیرنده نهایی است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات