کلاه ایمنی متفاوت WaveCel معرفی شد

پنج‌شنبه ۱ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۹
مطالعه 2 دقیقه
شرکت تِرِک کلاه ایمنی جدیدی با بهره‌گیری از پلیمر سلولی انعطاف‌پذیر ارائه کرده است که باعث حفاظت بهتر از سر دوچرخه‌سواران در تصادف می‌شود.
تبلیغات

هر روز شاهد تولیدکنندگان بیشتری هستیم که برای ایمنی دوچرخه‌سواری، استفاده از فوم منبسط‌شده را در کلاه ایمنی کنار می‌گذارند و از مواد با فناوری پیشرفته بهره می‌گیرند تا حفاظت بهتری از سر افراد ارائه دهند. یکی از این شرکت‌ها تِرِک (Trek) است که کلاه ایمنی ویو‌سل (WaveCel) را برای دوچرخه‌سواران ارائه می‌دهد. کلاه ایمنی ویوسل آن‌طور که گفته می‌شود هنگام تصادف تا ۴۸ برابر موثرتر از کلاه‌های دارای فوم عمل می‌کند. 

سیستم ویوسل که توسط دکتر استیو مادی جراح ارتوپدی و دکتر مایکل بوتلانگ مهندس بیومکانیک طراحی شده است، از استردوزی ساخته‌شده با پلیمر سلولی انعطاف‌پذیر اختصاصی استفاده می‌کند. پس از تصادف، هنگامی که سر دوچرخه‌سوار به داخل استردوزی فشرده می‌شود، مواد پلیمری ابتدا خم و سپس مچاله شده و انرژی را به اطراف پراکنده می‌کنند. مواد پلیمر سلولی همچنین به یک سمت در اطراف کلاه کاسکت و در جهت وارد شدن ضربه می‌لغزند. ویژگی دوم بسیار مهم است، زیرا از وارد شدن آسیب چرخشی به سر در هنگام تصادف جلوگیری می‌کند.

bicycle helmet / کلاه ایمنی دوچرخه

چنین اتفاقی که به‌عنوان درون مغزی (intracerebral) شناخته می‌شود، هنگامی رخ می‌دهد که اغلب در تصادف کلاه ایمنی با زاویه به سطحی مانند جاده برخورد می‌کند. وقتی که این اتفاق بیفتد، پوسته سخت کلاه ایمنی دربرابر سطح آسفالت یا سنگ‌فرش جابه‌جا شده و باعث می‌شود که کلاه به سرعت بچرخد. سر دوچرخه‌سوار با کلاه ایمنی می‌چرخد و مغز کاملاً در حالت پایداری قرار ندارد؛ در چند میلی‌ثانیه جمجمه به علت ضربه وارده آسیب می‌بیند و نتیجه آن برش اعصاب و عروق خونی است که منجر به معلولیت یا حتی مرگ دوچرخه‌سوار می‌شود. 

از آنجا که مواد کلاه ایمنی ویوسل نسبت به سایر اجزای کلاه می‌لغزند، به کلاه اجازه می‌دهد که بدون چرخاندن سر دوچرخه‌سوار بچرخد. آن‌طور که نماینده شرکت ترک می‌گوید، کلاه ایمنی ویوسل پس از دریافت ضربه تصادف، شبیه تمام کلاه‌های ایمنی معمولی با جایگزین شوند. 

bicycle helmet / کلاه ایمنی دوچرخه

شرکت ترک هم‌اکنون چهار مدل کلاه ایمنی برای مشتریان علاقه‌مند به دوچرخه ارائه می‌دهد که تحت نام تجاری بونت‌ریجر (Bontrager) عرضه می‌شوند. قیمت این کلاه ایمنی نوآورانه از ۱۵۰ دلار برای مدل معمولی آغاز می‌شود و تا ۳۰۰ دلار برای نسخه‌های دوچرخه‌سواری و دوچرخه‌سواری کوهستان افزایش می‌یابد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات