چرا رنگ هواپیماها سفید است؟

پنج‌شنبه ۱ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
آیا به این نکته توجه کرده‌اید که رنگ بدنه بیشتر هواپیماها سفید است و فقط لوگوهای مختلف با رنگ‌های متفاوت روی آن‌ها درج شده است؟
تبلیغات
مقاله‌های مرتبط:

    همه ما روزانه هواپیماهای زیادی را مشاهده می‌کنیم، اما کمتر به رنگ آن‌ها توجه می‌کنیم. همان‌طور که تابه‌حال دیده‌اید، رنگ اکثر هواپیماها سفید است. رنگ هواپیماها به‌دلیل خاصیت بدنه آن‌ها و صرفه‌جویی‌های اقتصادی معمولا سفید انتخاب می‌شود. در اینجا سعی داریم دلایل علمی و منطقی برای سفید بودن رنگ هواپیما ارائه دهیم. همین دلایل باعث شده است که هواپیماهای رنگارنگ و متنوع در آسمان مشاهده نکنید.

    برای خرید بلیط هواپیما با استفاده از موتور جستجوی پرواز کجارو می‌توانید قیمت بلیط فروشنده‌های مختلف را مقایسه و بلیط ارزان هواپیما به مقصد مورد نظرتان را به‌آسانی خریداری کنید.

    رنگ هواپیما

    دلایل علمی

    علم حرارتی مهم‌ترین دلیل علمی است که در رابطه با رنگ هواپیما مطرح است. پروفسور «هانسون» (R. John Hansman) معتقد است بهترین رنگ برای خنک نگه داشتن بدنه هواپیما رنگ سفید است؛ دقیقا مانند لباس بلند سفیدی که در بیابان مناسب‌ترین لباس برای خنک نگه داشتن بدن است. محافظت از قطعات پلاستیکی و مواد کامپوزیتی هواپیما از نور خورشید بسیار اهمیت دارد. رنگ سفید این قابلیت را دارد که هواپیما را از اشعه خطرناک خورشید محافظت کند.

    براساس مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۱ توسط محققان دانشگاه پردیو و مرکز تحقیقات حیات وحش ملی در مورد تعامل انسان و حیات وحش ارائه شد، محققان به این نتیجه رسیدند که پرندگانی که در آسمان پرواز می‌کنند، با هواپیماهای سفیدرنگ نسبت به رنگ‌های دیگر برخورد کمتری دارند. این تحقیق نشان می‌دهد پرندگان، هواپیماهای سفید را در آسمان راحت‌تر پشت سر می‌گذارند.

    رنگ سفید از لحاظ بصری به انسان کمک می‌کند. هرگونه خراش، ترک و فرسودگی در رنگ سفید خیلی راحت به چشم می‌آید‌ و این یک موضوع تصادفی نیست و باید خدا را بابت این موضوع شکر کرد، زیرا توانایی شناسایی آسیب در هواپیما امری حیاتی است.

    رنگ هواپیما

    دلایل اقتصادی

    دلایل علمی نیمی از قضیه و دلایل اقتصادی نیمه دیگر موضوع است. حتی خطوط هواپیمایی در ذخیره منایع و صرفه‌جویی اقتصادی تلاش می‌کنند. باید بدانید برای پوشاندن یک هواپیما نیاز به ۶۵ گالن رنگ است و این باعث می‌شود که در انتخاب رنگ هوشمندانه عمل کنید. رنگ سفید استاندارد، ارزان و ساده است و هر رنگ دیگری که انتخاب کنید، به مرور زمان اکسید می‌شود و به رنگ سفید بر می‌گردد، البته برای براق نگهداشتن و ثابت شدن آن باید هزینه بیشتری پرداخت کنید.

    ایده دیگری که در این زمینه مطرح می‌شود، با نام طرح رادیکال شناخته شده است. در این مورد هواپیما غیررنگی است و فلز آن خالص و صیقل داده می‌شود اما مشکلی که در اینجا مطرح است، این است که صیقل دادن نیاز به نگه‌داری، صرف زمان و هزینه بیشتری دارد؛ نکته دیگر این است که هواپیماهای سفید سریع‌تر از هواپیماهای رنگی و غیررنگی به فروش می‌رسند.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات