رانندگی سالمندان به ارزیابی دقیق‌تری نیاز دارد

سه‌شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۵
مطالعه 3 دقیقه
آخرین آمار تلفات جاده‌ای در استرالیا نشان می‌دهد مرگ‌ومیر رانندگان سال‌خورده با نرخ بیشتری درمقایسه‌با میانگین قبلی افزایش یافته است.
تبلیغات

کارشناسان ایمنی جاده در استرالیا ارزیابی دقیق‌تر رانندگان کهن‌سال را خواستار شده‌اند؛ چراکه آخرین آمار نشان می‌دهد در پنج سال گذشته، مرگ‌ومیر افراد بالای ۷۵ سال ۵.۲ درصد افزایش یافته که این میزان بیش از دوبرابر میانگین است. آمارهای ملی استرالیا در ۱۲ ماه منتهی به فوریه‌ی۲۰۱۹ نشان می‌دهد رانندگان کهن‌سال ۱۲ درصد کل تلفات این کشور را تشکیل می‌دهند. این درحالی است که تنها حدود ۶ درصد از افراد دارای گواهینامه‌ی رانندگی کهن‌سال هستند.

رانندگان بین ۱۷ تا ۲۵ سال هنوزهم شمار بیشتری از تلفات جاده‌ای را در استرالیا تشکیل می‌دهند؛ اما در سه سال گذشته، میزان مرگ‌ومیر رانندگان جوان در سوانح جاده‌ای تنها ۱۳.۸ درصد کاهش یافته است. اکثر استان‌های استرالیا هنوز قانونی برای آزمون اجباری رانندگان کهن‌سال ندارند. 

دقیق‌ترین مقررات راهنمایی‌ورانندگی استرالیا در استان نیوساوث ولز است که در آن، همه‌ی رانندگان از ۷۵ سالگی به‌بعد باید هرساله معاینه‌ی پزشکی شوند و همه‌ی رانندگان از ۸۵ سالگی به‌بعد نیز هر دو سال یک‌بار آزمون عملی رانندگی را پشت‌سر بگذارند. در اکثر استان‌های دیگر استرالیا، مسئولان صدور گواهینامه‌ی رانندگی به خانواده‌ها یا پزشکان یا پلیس تکیه می‌کنند که به‌طور داوطلبانه رانندگان سال‌خورده با رفتار خطرناک رانندگی را به آن‌ها معرفی کنند. بااین‌حال، کارشناسان معتقدند برخی از خانواده‌ها، رانندگان سال‌خورده با رفتار خطرناک رانندگی را به مقام‌های دولتی معرفی نمی‌کنند؛ زیرا تسلیم‌کردن گواهینامه‌ی رانندگیِ آن‌ها را موجب ایجاد مزاحمت برای خودشان می‌دانند و مجبورند خودشان آن‌ها را جابه‌جا کنند. 

گواهینامه رانندگی خودرو افراد سالمند

کیت واکر، ارزیابی‌کننده‌ی توانایی رانندگی افراد سال‌خورده و معلول، دراین‌باره می‌گوید:

گاهی اوقات رانندگان سال‌خورده با من بدخلقی می‌کنند و من به آن‌ها می‌گویم دکتر شما را به من ارجاع داده و می‌توانست پیش از فرستادنتان، گواهینامه‌ی رانندگی را باطل کند. باوجوداین، پزشک این راه را انتخاب کرده؛ چون فکر می‌کند ممکن است هنوز توانایی دارید و می‌خواهد مطمئن شود می‌توانید ایمن رانندگی کنید. این باعث آرامش‌خاطر همه می‌شود، خواه فرد ایمن رانندگی کند یا نه. اگر توصیه کنم گواهینامه‌ی فردی باطل شود، گزارش ابتدا برای پزشک ارسال می‌شود و سپس، پزشک آن را برای اداره‌ی راهنمایی و رانندگی استانی می‌فرستد تا آن‌ها گواهینامه را باطل کنند. مقاله‌های مرتبط:بسیاری از رانندگان، ارسال پیام‌ حین رانندگی را خطرناک نمی‌دانندتویوتا به کودکان آموزش رانندگی می‌دهد

واکر درباره‌ی تأثیر سن بر مهارت رانندگی گفت:

بااین‌حال، سن افراد نمی‌تواند ازجمله عوامل تعیین‌کننده در توانایی رانندگان سالخورده باشد. من با راننده‌ی ۹۲ ساله در خودرو نشسته‌ام که بسیار ایمن رانندگی می‌کند و به راننده‌ی ۵۲ ساله هم برخورده‌ام که بسیار خطرناک رانندگی می‌کند. سنجش مهارت رانندگی بسیار دشوار است. اگر فردی به من بگوید تنها در مواقعی که حالش کاملا مساعد باشد رانندگی می‌کند و هنگام بیماری یا کسالت رانندگی نمی‌کند، من گواهینامه‌ی او را برای باطل‌شدن توصیه نمی‌کنم. بااین‌حال، اگر آن‌ها بگویند «تمام این کارها اشتباه است و در تمام حالات رانندگی می‌کنم و با خواب کوتاه بین فواصل رانندگی مشکل دارم»، بدون تردید گواهینامه‌ی آن‌ها را باطل خواهم کرد یا شرایط الزامی آن‌ها را برای رانندگی به مقام‌های مسئول توصیه می‌کنم. 
گواهینامه رانندگی خودرو افراد سالمند

راسل وایت، از بنیاد ایمنی جاده در استرالیا می‌گوید:

استان‌ها باید برای آموزش رانندگی و تشخیص خطر در سنین بالا، مشوق‌های بیشتری قرار دهند. درحال‌حاضر، به توانایی رانندگان در ابتدا و پایان سال‌های رانندگی توجه می‌کنیم؛ اما باید آگاهی راننده از وضعیت جسمانی و تشخیص خطر در تمام طول سال‌های رانندگی بهبود یابد. اگر کسی برای تشخیص خطر در هنگام رانندگی آموزش ندیده باشد، این ضعف و نقص رفتاری با افزایش سن بیشتر می‌شود. بازنگری درباره‌ی گواهینامه‌ی رانندگی افراد سالمند، تنها به‌دلیل سن آن‌ها نیست؛ بلکه به این دلیل است که با افزایش سن باید توانایی افراد برای رانندگی را بسنجیم.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات