تصمیم چین برای ساخت سالانه ۸ نیروگاه هسته‌ای

دوشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
مقام‌های چینی اعلام کرده‌اند می‌خواهند هر سال ۸ واحد نیروگاه هسته‌ای جدید بسازند تا بتوانند در سال ۲۰۳۰، به توسعه‌ی پایدار درزمینه‌ی صنایع و فناوری ملی برسند.
تبلیغات

به‌گفته‌ی لو وی، معاون سیزدهمین کنگره‌ی ملی مردم و مدیرکل شرکت مهندسی نیروی هسته‌ای چین، کشورش باید کار ساخت ۸ واحد نیروگاه‌ هسته‌ای میلیون کیلوواتی در سال را آغاز کند تا در سال ۲۰۳۰، به توسعه‌ی پایدار درزمینه‌ی صنایع و فناوری ملی برسد. چین قصد دارد مصرف کل انرژی خود را در سال ۲۰۳۰ به ۸.۵ تا ۱۰.۵ تریلیون کیلووات برساند و انتظار می‌رود بیش از ۴۵ درصد از آن را انرژی پاک تشکیل دهد. درصورتی‌که انرژی هسته‌ای به‌طور میانگین ۱۰ درصد از کل تولید انرژی برق دنیا را ازآنِ خود کند، چین باید کار ساخت این ۸ واحد نیروگاه‌ هسته‌ای را تا سال ۲۰۳۰ تمام کند.

این کشور متعهد شده ظرفیت کلی هسته‌ای خود را تا سال ۲۰۲۰ به ۵۸ گیگاوات برساند. این درحالی است که تا ژانویه این میزان معادل ۴۵.۹ گیگاوات بوده است. چین می‌خواهد کار ساخت اولین واحد نیروگاه هسته‌ای را در ۳۰ژوئن امسال در جانگ‌جاو واقع در فوجیان آغاز کند. به‌طور میانگین هر واحد ۶۰ ماه زمان می‌برد و ۱۰ ماه فاصله‌ی زمانی ساخت دو واحد خواهد بود. بدین‌ترتیب، پیش‌بینی می‌شود واحد اول رسما در سال ۲۰۲۴ و واحد دوم در سال ۲۰۲۵ افتتاح شود.

جوزف جاکوبلی، تحلیلگر ارشد خدمات همگانی آسیا در Bloomberg Intelligence می‌گوید:

روند کنُد صدور مجوزها و همچنین تأخیر در راه‌اندازی نسل جدید راکتورها می‌تواند اهداف دولت چین برای تحقق ظرفیت ۵۸ گیگاواتی را به‌تأخیر بیندازد.

چین انتظار دارد در ۵ تا ۱۰ سال آینده، روند صعودی رشد انرژی هسته‌ای را در آسیا شاهد باشد. درحال‌حاضر، شرکت ملی هسته‌ای چین ۲۱ واحد نیروگاه هسته‌ای دارد که با ظرفیت نصب‌شده به ۱,۹۰۹.۲ میلیون کیلووات می‌رسد. این شرکت در طراحی یکی از راکتورهای هولانگ (طرح نسل سوم راکتور که در داخل کشور چین انجام شده است) مشارکت کرده که به‌عنوان یکی از کارهای بزرگ‌ درزمینه‌ی توسعه‌ی بومی تجهیزات نسل سوم نیروی هسته‌ای به‌شمار می‌رود. تا اواخر سال ۲۰۱۸، شرکت مذکور ۵۸ واحد نیروگاه هسته‌ای فعال یا در‌حال‌ساخت داشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات