شماره پلاک میلیون‌ها خودرو دردسترس سازمان‌های اجرایی آمریکا قرار دارد

یک‌شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۰
مطالعه 3 دقیقه
گزارش جدید اتحادیه‌ی آزادی‌های مدنی آمریکا نشان می‌دهد پایگاه داده‌ی بزرگی از شماره‌پلاک خودروها برای سازمان‌های اجرایی وجود دارد که می‌تواند به نقض حریم خصوصی افراد منجر شود.
تبلیغات

بیش از ۹,۰۰۰ کارمند آژانس اجرایی مهاجرت و گمرک (ICE) در ایالات متحده‌ی آمریکا به پایگاه داده‌ی شماره‌‌پلاک خودروها دسترسی دارند. اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا (ACLU) این خبر را پس از به‌دست‌آوردن هزاران صفحه از اسناد آژانس یادشده ازطریق لایحه‌ی قانون آزادی اطلاعات منتشر کرد. اسناد منتشرشده نشان می‌دهد شرکتی به‌نام وجیلنت سولوشونز (Vigilant Solutions) پایگاه داده‌ی عظیمی از مجموعه‌ی شماره‌پلاک خودروها را ایجاد کرده است. این پایگاه داده به کاربران اجازه می‌دهد خودروهای خود را ازطریق داده‌های مربوط‌به شماره‌پلاک‌های ازپیش گردآوری‌شده ردیابی کنند.

ارتباطات بین آژانس مهاجرت و گمرک با واحدهای اجرایی قانونی، ازجمله پلیس و کلانتری، نشان می‌دهد مسئولان این واحدها به میلیاردها شماره‌پلاک دسترسی دارند و هر ماه نیز صدها میلیون شماره‌ی جدید به آن اضافه می‌شود. اتحادیه‌ی آزادی‌های مدنی آمریکا گزارش می‌دهد بیش از ۹،۲۰۰ کارمند ICE به این پایگاه داده دسترسی دارند. ازجمله اطلاعات دردسترس می‌توان به حداقل ۵ سال اطلاعات راننده اشاره کرد. طبق گزارش این اتحادیه، دانستن چنین موضوعی علاوه‌بر نقض حریم خصوصی اشخاص، برای پیداکردن مکان فعلی آن‌ها نیز کاملا غیرضروری است. 

پلیس

افزون‌براین، مشخص شده بیش از ۸۰ سازمان و آژانس اجرایی محلی اطلاعات مربوط‌به شماره‌پلاک خودروها را با ICE به‌اشتراک می‌گذارند. بنود ضمانت برای جلوگیری از سوء‌استفاده از این پایگاه داده، نگرانی اصلی فعالان حقوق مدنی به‌شمار می‌رود. ICE تا سپتامبر۲۰۲۰، قراردادی ۶.۱ میلیون دلاری با ولیجنت سولوشنز برای دسترسی به پایگاه داده‌ی یادشده دارد.

طبق گزارش اتحادیه‌ی آزادی‌های مدنی آمریکا، ICE باید به سیاست موقعیت مکانی مشخص‌شده در قانون پایبند باقی بماند و نظارت خود را در نزدیکی مدارس، بیمارستان‌ها، کلیساها، تظاهرات یا مراسم عروسی محدود کند. هیچ راهی برای ICE وجود ندارد که پیش از جست‌وجو در پایگاه داده‌ی وجیلنت سولوشنز بفهمد چنین جست‌وجویی اطلاعات راننده را در نزدیکی این اماکن مشخص می‌کند.

digital license plate California / پلاک دیجیتال خودرو کالیفرنیا

سخن‌گوی اداره‌ی مهاجرت و گمرک آمریکا گفت:

کارمندان این آژانس برای استفاده از پایگاه داده آموزش می‌بینند و اطلاعاتی درباره‌ی افراد غیرمرتبط با فعالیت‌های تحقیقی یا اجرایی ICE جمع‌آوری نمی‌کنند. تمام کاربران مجاز ICE باید قبل از دسترسی به پایگاه داده‌ی تجاری LPR، آموزش‌های مناسب و لازم را بگذرانند. شایان ذکر است تمامی کارمندان ICE باید به‌صورت سالانه برای امنیت داده، حفظ حریم خصوصی، حفاظت اطلاعات و مدیریت اسناد آموزش اجباری ببینند. همچنین، محدودیت دسترسی برای افرادی وجود دارد که با اهداف خاص و مأموریت ویژه از اطلاعات شماره‌پلاک خودروِ اشخاص استفاده می‌کنند.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات