رشد ۱۱ درصدی ارزش بیت کوین با عبور از ۴ هزار دلار

یک‌شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۷
مطالعه 4 دقیقه
بیت‌کوین پس از مدتی تلاش برای عبور از خط مقاومتی ۴ هزار دلار، بالاخره آن را شکست. آیا روند صعودی ادامه خواهد داشت؟
تبلیغات

بیت‌ کوین مدتی است که با قیمت‌های نزدیک به ۴ هزار دلار معامله می‌شود، اما در ماه‌های گذشته به‌جز یک دوره‌ی کوتاه دیگر نتوانست خط مقاومتی ۴ هزار دلار را بشکند. دیروز، ارزش این رمزارز با نوسانی ۴ درصدی طی ۲۴ ساعت، به بالاتر از ۴ هزار دلار رسید.

افزایش ارزش بیت‌کوین درحالی رخ می‌دهد که حجم معاملات ۲۴ ساعته‌ی آن، رکورد ۱۱ میلیارد دلار را جابه‌جا کرد؛ حجمی که از ماه آوریل سال گذشته‌ی میلادی، سابقه نداشته است. در آن زمان، قیمت بیت‌کوین ۸ هزار دلار بود.

درکنار رمزارز مادر،‌ دیگر بازیگران صنعت همچون اتریوم، ریپل، لایت‌کوین و رقیب اصلی یعنی بیت‌کوین کش نیز با افزایش قیمت روبه‌رو شدند. هر یک از آن‌ها افزایشی بین ۵ تا ۱۸ درصدی را ثبت کردند. در مجموع، نزدیک به ۶ میلیارد دلار به ارزش بازار رمزارزها در جهان افزوده شد.

قیمت بیت کوین

افزایش حجم تراکنش بیت‌کوین و رسیدن به بالاترین حد در ۱۳ ماه گذشته، نشانه‌ی مهمی بود. باتوجه‌به آن افزایش می‌شد تخمین زد که تمایل سرمایه‌گذارها به بیت کوین از بین نرفته است. رمزارزی که هنوز با فاصله‌‌ای زیاد، باارزش‌ترین بازیگر صنعت محسوب می‌شود. تمام رخدادهای فوق، در زمانی اتفاق افتاد که کارشناسان متعدد، از اصطلاح زمستان رمزارزها و فلج شدن صنعت بیت‌کوین و ارز دیجیتال صحبت می‌کردند.

حجم مبادلات بیت‌کوین همیشه ارتباط مستقیمی با افزایش قیمت آن داشته است. البته، در ماه نوامبر گذشته، حرکت رقابتی دیگری از سوی جامعه‌ی بیت‌کوین کش باعث شد تا ارتباط آن دو فاکتور کمی به هم بخورد. در آن زمان، حجم مبادله‌ها به‌نوعی ثابت بود، اما شاهد تغییراتی در بخش قیمت بودیم.

به‌هرحال، با وجود افزایش قیمت بیت‌کوین، سلطه‌ی آن رمزارز بر بازار کمی متزلزل شد. رمزارز مادر که همیشه حجم قابل‌توجهی از ارزش بازار را به خود اختصاص می‌داد، اکنون به آمار ۵۰.۶ درصد رسید که پایین‌ترین آمار در سال ۲۰۱۹ محسوب می‌شود.

رشد سریع و ناگهانی بیت‌کوین و رمزارزهای دیگر، پس از آن رخ داد که داده‌های آماری نشان دادند سرمایه‌گذاران آن بازار، آماده‌ی فعالیت‌هایی بیشتر هستند. تخمین افزایش فعالیت سرمایه‌گذاران، باتوجه‌به ثابت بودن قیمت‌ها به‌مدت چند ماه، گفته می‌شد که اکثرا نشانه‌ای برای افزایش تبادلات است.

جدیدترین تحلیل‌های تکنیکال (تحلیل براساس نشانه‌های نموداری) نشان می‌دهد که تقاضا برای خرید که در طولانی‌مدت وجود داشت، در حال کاهش است. درنتیجه، احتمالا فشار فروش بیشتر خواهد شد. به‌علاوه، نشانه‌ی MACD (یکی از مهم‌ترین نشانه‌های تحلیل تکنیکال) بیت‌کوین از میانه‌ی ماه گذشته‌ی میلادی روند سقوط داشت. درکنار نشانه‌های تکنیکال، اخبار و اظهارنظرهای طرفداران بیت‌کوین قرار می‌گیرد که در هفته‌های گذشته، پیش‌بینی‌های بلندپروازانه‌ای از افزایش قیمت ین رمزارز داشتند. آن‌ها در رسانه‌های مختلف نظرات خود را منتشر کردند و اعتقاد داشتند زمستان رمزارزها، به پایان نزدیک می‌شود.

قیمت رمزارز

به‌هرحال، قیمت بیت‌کوین که ماه گذشته‌ی میلادی را با عددی کمی بالاتر از ۳۴۰۰ دلار شروع کرد، در طول یک ماه ۱۱ درصد افزایش را تجربه کرد و به‌نوعی به روند ۶ ماهه‌ی سقوط خود پایان داد. مایک مک‌گلون، تحلیل‌گر Bloomberg Intelligence در گزارشی جدید پیرامون افزایش قیمت‌ها نوشت که روند سقوطی بازار، به‌نوعی به مرحله‌‌ای از پختگی رسیده است. از نگاه او، شرایط پس از ماه نوامبر و رخدادهای آن به‌سمت تعادل و ثبات قیمتی پیش رفت و روندهایی که بازار را به سمت سقوط می‌بردند، زودگذر بودند.

علاوه‌بر فعالان بازار رمزارز، برخی کارشناسان خارج از آن نیز اظهارنظرهای خود را پیرامون صنعت ساختارشکن قرن ۲۱ تغییر دادند. نیال فرگوسن، تحلیل‌گر مالی باسابقه، در هفته‌ی گذشته اعلام کرد که نظرات و پیش‌بینی‌هایش پیرامون ارزهای دیجیتال بسیار اشتباه بوده است و ارزش کنونی بیت‌کوین و دیگر رمزارزها، قطعا فاصله‌ی زیادی تا صفر شدن دارد. نظرات او، در پی اظهارنظرهای بزرگان دنیای فناوری منتشر شد که با وجود کاهش قیمت بیت‌کوین، آینده‌ی روشنی را برای آن پیش‌بینی می‌کردند.

نظر شما چیست؟ آیا روند صعودی برای بیت‌کوین و دیگر رمزارزها حفظ خواهد شد؟ آیا زمستان رمزارز به پایان رسیده است؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات