اختلالات خواب، بازاری چند میلیارد دلاری در عصر فناوری خلق کرده است

یک‌شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
اندازه‌‌ی بازار جهانی داروها و گجت‌‌های مبارزه با اختلالات خواب به ۳۷.۵ میلیارد دلار می‌‌رسد؛ اختلالی که رشد آن در هزاره‌‌ی جدید آسیب‌‌های سنگینی به بهره‌‌وری جوامع وارد کرده است.
تبلیغات

هر ساله، شرکت مشاوره‌‌ای فراست اند سالیوان روز جهانی خواب را با نشان WorldSleepDay# در سراسر جهان جشن می‌گیرد تا آگاهی جوامع را نسبت به اهمیت خواب به‌‌عنوان یک نیاز ضروری در دنیای مدرن افزایش دهد؛ نیازی که امروزه اغلب به‌‌واسطه‌‌ی عادات نادرست زندگی مدرن به‌‌طور جدی مورد سرکوب قرار گرفته است. برآورد می‌‌شود هم‌‌اکنون حدود یک میلیارد نفر به‌‌نوعی از برخی اختلالات خواب رنج می‌برند؛ این خود زنگ خطری برای بهداشت جهانی است تا تمام تلاش خود را برای یافتن راه‌‌حلی برای حل این معضل به‌‌کار گیرد و تا نرسیدن به نقطه‌‌ی مطلوب از پای ننشیند. تمام سیستم‌‌های بهداشت در سرتاسر جهان بر این باورند که خواب مهم‌ترین عامل مؤثر در شاخص سلامت و تندرستی عمومی است و از این منظر، اهمیت آن حتی از «امنیت مالی» نیز بیشتر است. متاسفانه، امروزه بیش از ۸۰ درصد از جمعیت جهان، هنگام خواب، تلفن همراه را در دسترس خود نگاه می‌‌دارند. دراین‌میان، بیش از ۵۰ درصد از افراد مبتلا به اختلالات خواب، قبل از خوابیدن تمایل‌‌به استفاده از موبایل یا اینترنت دارند. این قضیه باعث شده است تا بسیاری از کارشناسان ضمن آگاهی از بحران پیش‌‌رو، درصدد اقدامی عاجل برآیند.

خواب، یک مسئله‌‌ی جنسیتی نیز محسوب می‌شود

ساعت بیولوژیکی زنان یک ساعت جلوتر از مردان است و درنتیجه، زنان بیشتر تمایل دارند که زودتر به خواب رفته و همچنین زودتر بیدار شوند. پس بی‌جهت نیست که میزان شیوع اختلالات خواب در زنان دو برابر مردان برآورد شده است.

ساعت بیولوژیکی زنان یک ساعت جلوتر از مردان است

بیش از یک‌‌سوم زنان شاغل در ایالات‌متحده از کمبود خواب رنج می‌‌برند و به‌‌ندرت می‌‌توانند بیش از ۶ ساعت در شبانه‌‌روز بخوابند. این باعث شده خطر ابتلا به بی‌خوابی در زنان، به حدود ۴۰ درصد بیشتر از مردان برسد. کمبود خواب و استرس مزمن و مداوم، پیامدهای شدیدی برای سلامت جسمی و روانی افراد دارند. احتمال ابتلای افراد به بیماری‌های مزمن در افراد مبتلا به بی‌‌خوابی، ۴ برابر بیشتر از افراد عادی گزارش شده است.

sleep disorder / اختلالات خواب

اقتصاد قرن بیست و یکم بازار قرص‌ها و داروهای ضد بی‌‌خوابی را گرم کرده است

خواب بدیهی‌‌ترین نیاز ما است؛ اما متاسفانه در این دهه، ما یاد گرفتیم که این موضوع را نادیده بگیریم.

در دهه‌‌ی گذشته، سالیانه برای بیش از ۶۰ میلیون آمریکایی‌، مصرف قرص‌‌های خواب‌‌آور تجویز شده است که نشان می‌‌دهد ما چگونه تلاش داریم ساعت‌‌های بیولوژیکی خود را متناسب‌‌با عصر فناوری دستکاری کنیم. فراست اند سالیوان، اندازه‌‌ی بازار جهانی داروهای و تجهیزات مبارزه با بی‌‌خوابی را ۳۷/۵ میلیارد دلار برآورد کرده و نرخ رشد مرکب سالانه (CAGR) مربوط‌به این صنعت را تا سال ۲۰۲۲ حدود ۶/۵ درصد تخمین زده که حتی از متوسط نرخ رشد کل صنعت پزشکی نیز بالاتر است. این امر لزوم ورود صنعت را به این عرصه نه با هدف درمان، بلکه با هدف پیشگیری و و پایش این معضل نشان می‌‌دهد.

مؤثرترین پیشرفت‌‌های صورت‌‌گرفته در دهه‌‌ی گذشته، تلاش برای افزایش آگاهی و اطلاع‌‌رسانی درباره‌‌ی عادات خواب سالم بوده است. متاسفانه، ما حتی برای حصول اطمینان از خواب مناسب و ساعات کافی استراحت خود نیز به فناوری وابسته هستیم. این وابستگی‌‌به گجت‌‌ها برای خواب به‌‌خصوص در میان متولدین هزاره‌‌ی جدید به‌‌خوبی احساس می‌شود.

زنگ بیدارباش برای شرکت‌های فناوری خواب به‌‌صدا درآمده است

خواب به‌‌عنوان معضل پزشکی نسل جدید، مورد توجه بسیاری از شرکت‌ها قرار گرفته است. جالب اینکه تشک‌ها، رختخواب‌‌ها، دوره‌‌ها، اپلیکیشن‌‌ها و پایشگرها همگی ازجمله ادواتی هستند که برای کمک‌‌به خواب بهتر نسل جدید درحال بازطراحی هستند.

نرخ رشد مرکب بازار اختلالات خواب حدود ۶/۵ درصد تخمین زده شده است

Beddit، یکی از اولین برندها در صنعت ادوات پایشگر خواب به‌‌شکل حسگرهای نازک درون تشک است. این روش به کاربر کمک می‌کند تا کیفیت خواب خود را درک کند و علایمی حیاتی را برای کمک به مدیریت خواب و سلامتی فرد ثبت‌‌ و ضبط می‌‌کند.

این عرصه شامل تعداد زیادی از شرکت‌‌های نوپا با ادوات و فناوری‌‌های گوناگون جهت مدیریت اختلالات خواب است که به بیماران برای غلبه بر این معضل یاری می‌‌رسانند. برخی از این روش‌ها شامل سیستم Balluga می‌‌شوند که خود متشکل از یک تخت هوشمند مجهز به سیستم‌‌ ضد خرناس است. در آن‌‌سو، فناوری‌‌هایی شرکت‌‌هایی مانند LumosTech به چشم می‌‌خورند که با ایجاد خوابی متناسب در افراد، می‌‌تواند با عوارض مشکلاتی نظیر پرواززدگی نیز مقابله کند؛ فناوری‌‌ای که شاید برای بسیاری از اهالی دنیای دیجیتالی قرن بیست‌‌و‌‌یکم یک نیاز ضروری به نظر برسد.

پلتفرم Sleepio با جلب توجه میلیون‌‌ها کاربر در سراسر جهان توانسته به آن‌ها کمک کند تا با بهره‌‌مندی از برنامه‌‌های بهبود خواب، بر عادات نامطلوب خواب خود غلبه کرده و  از سلامت و تندرستی لازم بهره‌‌مند شوند.

sleep disorder / اختلالات خواب

تجهیزات دیگری نظیر NightBalance نیز وجود دارند که درواقع گجت‌‌هایی پوشیدنی با قابلیت سنجش وضعیت خوابیدن کاربر هستند و با ایجاد لرزش‌‌هایی نامحسوس، به‌‌صورت ناخودآگاه فرد را وادار به تغییر وضعیت خود هنگام خواب می‌‌کنند و درنتیجه می‌‌توانند در مدیریت اختلالات آپنه خواب مؤثر واقع شوند؛ اختراعی ازسوی شرکت Royal Philips که توانست دامنه‌‌ی محصولات این شرکت را در صنعت خواب توسعه بخشد.

در کشورهای توسعه‌‌یافته‌‌ای مانند آمریکا، سالانه ۲ هزار الی ۴ هزار دلار هزینه صرف آزمایش‌‌ها و هزینه‌‌های درمانی هر فرد مبتلا به اختلالات خواب می‌‌شود. این یک هزینه‌ی نسبتا سنگین برای وضعیتی است که تنها نوعی اختلال محسوب می‌‌شود و نه یک بیماری.

بنابر اطلاعات آکادمی پزشکی خواب در آمریکا، بی‌خوابی یکی از انواع اختلالات خواب بوده است که به‌‌تنهایی توانسته سالانه خسارتی به‌‌ارزش یک میلیارد دلار در بخش بهره‌‌وری تحمیل کند. این بیماری بر کیفیت زندگی افراد تاثیر می‌گذارد و می‌تواند منجر به بیماری‌‌هایی نظیر نارسایی قلبی، فشار خون، دیابت، فیبریلاسیون دهلیزی، سکته و غیره گردد. از این‌‌رو، بسیاری اختلالات خواب را به‌‌عنوان قاتل خاموش خطاب می‌‌کنند.

در اقتصاد عصر جدید، بشر به‌‌دنبال ابزارهایی است که به رشد اقتصادی کمک می‌کنند. چه اتفاقی می‌‌افتد اگر این حرکت به‌‌بهای کمبود خواب ما تمام شود؟ آیا ممکن است که بهره‌وری و بازدهی خود را در آینده از دست بدهیم؟ شاید وقت آن فرا رسیده است که بفهمیم چرا خواب برای سلامتی، تندرستی و عملکرد شغلی ما این‌‌قدر اهمیت دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات