اینتل در ادامه سال با مشکل کمبود پردازنده‌های ۱۴ نانومتری درگیر خواهد بود

پنج‌شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۰
مطالعه 4 دقیقه
اینتل در بخش تأمین تراشه‌های موبایلی و ۱۴ نانومتری، مشکلاتی دارد که احتمالا در فصل پیش رو از سال میلادی ادامه خواهند یافت.
تبلیغات

زنجیره‌ی تأمین اینتل در بخش تراشه‌های ۱۴ نانومتری مشکلات متعددی دارد و گزارش جدیدی DigiTimes نیز نشان می‌دهد که در ادامه‌ی سال ۲۰۱۹، مشکلات به قوت خود باقی خواهند ماند. تولید و تأمین در بخش ۱۴ نانومتری‌های اینتل، محدودیت‌هایی را تجربه می‌کند و یکی از دلایل آن، تغییرات در خطوط تولید بوده است. با آنکه شرکت آمریکایی در فصل سوم سال ۲۰۱۸ زنجیره‌ی تأمین را برای آن بخش تقویت کرد، مشکلات هنوز آن‌ها را تهدید می‌کنند.

گزارش دیجی‌تایمز پیش‌بینی می‌کند که حفره‌ی ایجادشده در تأمین پردازنده‌ها توسط اینتل، در سه‌ماهه‌ی دوم سال ۲۰۱۹ با کاهش ۲ تا ۳ درصدی روبه‌رو خواهد شد. درنتیجه، کاهش عرضه در ۲ دسته‌ی مهم از پرچمداران اختصاصی رخ می‌دهد. پیش‌از‌این، بخش محصولات سرور و دسکتاپ اینتل، از کاهش عرضه‌ی تراشه‌های ۱۴ نانومتری ضربه خوردند. دلیل آن نیز تغییر تمرکز شرکت به سمت قطعات پیشرفته‌ برای پردازنده‌های سروری و کاهش تمرکز روی پردازنده‌های کامپیوتر شخصی بود.

در نتیجه‌‌ی کاهش عرضه‌ی پردازنده‌های کامپیوتر شخصی از سوی اینتل، فروشنده‌ها مجبور به افزایش قیمت موجودی‌های محدود انبارهای خود شدند. در ادامه، AMD شاهد افزایش فروش محصولات اصلی خود در آن بازار شد و دلیل آن هم قیمت مناسب‌تر بود. در ابتدای سال ۲۰۱۹ به‌نظر می‌رسید که با بازگشت فرایند تولید به وضعیت قبلی، چالش‌های بازار حل شود، اما کاهش تأمین در تراشه‌ها، این‌بار بازار پردازنده‌های لپ‌تاپ را نشانه گرفت که به‌احتمال زیاد خسارت‌های بیشتری را هم به‌همراه خواهد داشت.

آمارها نشان می‌دهد که محاسبات غلط از سوی تولیدکننده‌ها و تأمین‌کننده‌های تایوانی، باعث شد تا حفره‌ای ۱۰ درصدی در زنجیره‌ی تأمین سه‌ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۱۸ ایجاد شود. درنتیجه، لپ‌تاپ‌ها با کمبود ۴ تا ۵ درصدی تأمین در آن دوران مواجه شدند. حتی اپل هم احتمالا از آن کاهش عرضه، ضربه خورده است، چرا که آخرین نسخه‌از مک‌بوک پرو آن شرکت، نیازمند یکی از پردازنده‌هایی بود که با کاهش عرضه روبه‌رو شد.

پردازنده اینتل

در گزارش دیجی‌تایمز می‌خوانیم:

کاهش عرضه از ماه اوت ۲۰۱۸ شروع شد و برندهای بزرگی همچون HP،‌ دل و لنوو همگی کمبودهایی بیش از ۵ درصد را در بخش پردازنده تجربه کردند.اکثر کارشناسان بازار اعقاد داشتند که کمبودها به‌مرور و با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال ۲۰۱۸ جبران شود. در آن دوره، تأمین‌کننده‌ها در حال آماده‌سازی انبارها برای تعطیلات پایان سال بودند. برخلاف پیش‌بینی‌ها، کمبود تأمین در سه‌ماهه‌ی چهارم ۲۰۱۸ نیز به قوت خود باقی ماند و درنتیجه، HP موج دومی از تأمین انبار را در سه‌ماهه‌ی پایانی اجرا و همین روند را به دیگر تأمین‌کننده‌ها هم پیشنهاد داد.تأمین‌کننده‌های تایوانی، آماده‌ی افزایش تقاضای بازار نبودند. درنتیجه کمبود تأمین از عددی تک رقمی در فصل قبل، به بیش از ۱۰ درصد در سه‌ماهه‌ی پایانی ۲۰۱۸ رسید. درنتیجه‌ی تمام اتفاقات رخ‌داده، بازار لپ‌تاپ ۴ تا ۵ درصد کاهش تأمین را در سه‌ماهه‌ی چهارم ۲۰۱۸ تجربه کرد.

یکی از دلایل کاهش پردازنده‌های لپ‌تاپ در بازار، افزایش تقاضا برای کروم‌بوک‌ها بود که نیازمند پردازنده‌های پایین‌رده هستند. پردازنده‌هایی همچون Core i5، Core i3، Pentium، Atom و Celeron که برای کاربردهای سبک‌تر طراحی می‌شوند. سه‌ماهه‌ی دوم سال، زمان اوج‌گیری تقاضا برای کروم‌بوک‌ها محسوب می‌شود. پردازنده‌های Core i5 نیز قبلا با کاهش موجودی روبه‌رو بوده‌اند. به‌علاوه، اوضاع با افزایش علاقه‌ی کاربران به آن نوع از پردازنده‌ها، برای اینتل دشوارتر هم می‌شود. پردازنده‌هایی که به‌عنوان قلب تپنده‌ی ۴ هسته‌ای، مورد پسند بسیاری از کاربران قرار گرفته‌اند. درنهایت، تأمین قطعات برای لپ‌تاپ‌های استفاده کننده از این نوع پردازنده‌ها، دشواری‌های زیادی خواهد داشت.

پردازنده AMD

خانواده‌ی دیگر محصولات اینتل که از کاهش تأمین قطعات ضربه می‌خورد، دسته‌ی امبر لیک و جمینی لیک هستند که از قطعات اولیه‌ی پنتیوم و سلرون استفاده می‌کنند. وقتی تولیدکننده‌ها نتوانند با افزایش تقاضای بازار همسو شوند، فشار روی پردازنده‌های Core i3 هم افزایش خواهد یافت و احتمالا در فصل‌های پیش رو شاهد کاهش عرضه‌ی آن‌ها به بازار باشیم.

همه‌ی دلایل بالا باعث می‌شود تا AMD در سه‌ماهه‌ی دوم سال ۲۰۱۹ به بازیگری اصلی در بازار لپ‌تاپ‌ تبدیل شود. درنتیجه، احتمالا آن‌ها به بالاترین نقطه‌ی سهم خود از بازار لپ‌تاپ برسند. تخمین‌ها می‌گوید که احتمالا در ماه‌های پیش‌رو، سهم AMD از وضعیت کنونی ۹.۸ درصد، به ۱۸ درصد برسد. علاوه‌بر مشکلات اینتل، معرفی خانواده‌های جدید پردازنده‌های موبایلی مبتنی بر Ryzen و A در نمایشگاه CES 2019 برای کروم‌بوک‌ها، می‌تواند AMD را به بازیگری اصلی در بازار لپ‌تاپ‌ در سه‌ماهه‌ی دوم ۲۰۱۹ تبدیل کند.

به‌هرحال در ماه‌های پیش‌رو، اینتل احتمالا برنامه‌های جدی برای جبران کمبود تراشه‌های ۱۴ نانومتری را پیاده می‌کند و در نیمه‌ی دوم سال جاری، به رقابت باز خواهد گشت. به‌علاوه، پیش‌بینی می‌شود در فصل تعطیلات سال جاری میلادی، اینتل بخشی از پردازنده‌های لپ‌تاپ خود را بر پایه‌ی تراشه‌های ۱۰ نانومتری آیس لیک عرضه کند. البته، هنوز برنامه‌های نهایی شرکت برای تولید انبوه آن تراشه‌ها، مشخص و قابل اعتنا نیست.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات