استارباکس جزئیات همکاری خود در دنیای بیت کوین را شرح داد

سه‌شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
استارباکس به‌عنوان بزرگ‌ترین کافی‌شاپ زنجیره‌ای جهان با شرکت‌ ‌Bakkt در حوزه‌ی ارز دیجیتال همکاری می‌کند و برنامه‌هایی جذاب و کاربردی برای آن همکاری دارد.
تبلیغات

استارباکس چندی پیش با شرکت ارز دیجیتال Bakkt قرارداد همکاری امضا کرد. شرکت مذکور برای اهداف مثبتی در صنعت ارز دیجیتال فعالیت می‌کند و حتی شاید اولین صندوق قابل معامله در بورس ارز دیجیتال نیز توسط آن رونمایی شود. قرارداد استارباکس با آن‌ها، سهم قابل توجهی از شرکت را به غول کافی‌شاپ‌های جهان می‌دهد، اما الزاما بدان معنی نخواهد بود که استارباکس، از این به بعد بیت کوین بپذیرد. خود شرکت هم اعلام کرد که چنین برنامه‌ای، حداقل طبق روش‌های معمول ندارد.

بزرگ‌ترین کافی‌شاپ زنجیره‌ای جهان در مصاحبه با سرویس The Next Web اعلام کرد که قصد پذیرفتن مستقیم ارز دیجیتال در فروشگاه‌های خود را ندارد. درعوض، آن‌ها راهکارهایی را برای مشتریان فراهم خواهند کرد تا بیت‌کوین و دیگر دارایی‌های دیجیتال خود را به پول سنتی تبدیل کرده  و سپس آن را در فروشگاه‌های استارباکس خرج کنند.

در بیانیه‌ی استارباکس پیرامون موضوع فوق می‌خوانیم:

ما به‌عنوان خرده‌فروش پرچم‌دار در همکاری با Bakkt، وظیفه‌ی مشاوره و توسعه‌ی راهکارهایی برای مشتریان داریم تا دارایی‌های دیجیتال خود را به دلار آمریکا تبدیل کرده و سپس آن را در فروشگاه‌های ما هزینه کنند. به‌احتمال زیاد، انواعی از ارزهای دیجیتال مورد توجه مشتریان قرار می‌گیرند. دراین‌میان همکاری با باکت، ما را در موقعیتی قرار می‌دهد تا راهکارهای بهینه را برای پرداخت‌های یکپارچه در استارباکس عرضه کنیم. به‌هرحال با ادامه‌ی همکاری‌ها در این زمینه، جزئیات بیشتری از آن را در ماه‌های آتی منتشر خواهیم کرد.
داستان برند استارباکس

طبق صحبت‌های دو شرکت حاضر در قرارداد، می‌توان چند سناریو را برای آینده‌ی استارباکس در دنیای ارز دیجیتال متصور شد. به‌عنوان مثال شاید کارت هدیه‌ای یا روش پرداخت یکپارچه‌ای طی آن همکاری طراحی شود. البته، پرداخت با بارکد و بیت‌کوین، سناریویی دور از ذهن خواهد بود.

امروزه، پذیرش بیت‌کوین به‌عنوان روش پرداختی، بیش‌از همیشه پیچیده به نظر می‌رسد. حامیان اصلی ارز دیجیتال مادر، مخالف آن هستند که برای خرید کالاهایی همچون قهوه، از بیت‌کوین استفاده شود. البته، اگر از شبکه‌ی پرسرعت لایتنینگ استفاده شود، شاید بتوان از آن ایده حمایت کرد. در چنین شرایطی، تغییرات فنی بیشتری باید توسط شرکت‌هایی همچون استارباکس انجام شود که به‌نظر می‌رسد تمایلی هم برای انجام آن نداشته باشند.

درمقابل جامعه‌ی بیت‌کوین، بیت‌کوین کش قرار دارد که دقیقا چنین نوعی از پرداخت را مد نظر دارد. البته، این ارز دیجیتال هم هیچ اقدام خاصی برای جایگزین شدن به‌عنوان کارت‌های هدیه یا یکپارچگی با اپلیکیشن استارباکس انجام نداده است. به‌هرحال به‌نظر می‌رسد همکاری با باکت، تنها پیش‌زمینه‌ای آزمایشی برای توسعه‌ی امکانات پرداختی در استارباکس باشد.

همکاری استارباکس با دنیای ارز دیجیتال، شاید بیش‌ از همه برای مسافران بین‌المللی سودمند باشد. بیش از همه اگر کاربردی به‌صورت استفاده از ارزهای پایدار (استیبل‌کوین) پیاده‌سازی شود، سودمندی آن همکاری نمایان خواهد شد. به‌عنوان مثال شاید بتوان دارایی‌های شخصی را به ارز پایدار تبدیل کرد تا بتوان در سفرهای بین‌المللی برای پرداخت‌های مختلف آن را به کار برد. پرداخت‌هایی که با خرده‌فروشانی همچون استارباکس شروع می‌شود. به‌هرحال، استارباکس هنوز هیچ برنامه‌ای برای هیچ‌یک از پیش‌بینی‌های بالا ندارد و شاید تنها امکانی برای تبدیل ارز دیجیتال به پول سنتی ارائه دهد.

قطعا بلاک‌چین‌های دیگر هم می‌توانند امکان تبدیل ارزها به یکدیگر را به کاربران عرضه کنند،‌ اما مشکل اصلی آن‌ها، تقاضا از سوی کاربران است. تاکنون شرکت‌های زیادی پذیرش پرداخت با ارز دیجیتال را آزمایش کرده‌اند، اما کمبود تقاضا از سوی مشتریان، آن‌ها را به پشیمانی کشاند. به‌عنوان مثال، شرکت‌های بزرگی همچون Expedia پرداخت‌های بین‌کوین را از خدمات خود حذف کردند. چنین رویکردهایی، این سؤال را ایجاد می‌کند که آیا استارباکس هم در همان مسیر حرکت خواهد کرد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات