انویدیا شرکت تولیدکننده تراشه ملانوکس را با قیمت ۶.۹ میلیارد دلار خرید

سه‌شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۵
مطالعه 4 دقیقه
انویدیا با کنارزدن رقبایی مانند اینتل و مایکروسافت، شرکت تراشه‌ساز ملانوکس را با قیمت ۶ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار خرید.
تبلیغات

پس از چند روز گمانه‌زنی، بالاخره انویدیا (NVIDIA) تأیید کرد تولیدکننده‌ی تراشه‌ی ملانوکس (Mellanox) را با قیمت ۶ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار خریده و قرار است ۱۲۵ دلار به‌ازای هر سهم آن بپردازد. انویدیا، سازنده‌ی مشهور تراشه‌های گرافیکی، ملانوکس را با هدف افزایش توانایی در حوزه‌ی ابررایانه‌ها و مرکزهای داده خریده است. ملانوکس یکی از تولیدکنندگان تراشه‌های پرکاربرد در سرورها است که این روزها و با پررنگ‌شدن خدمات ابری بخش بزرگی از بازار را ازآنِ خود کرده است. پیش‌بینی می‌شود این معامله تا پایان سال ۲۰۱۹ به‌پایان برسد.

انویدیا با کنارزدن اینتل و مایکروسافت، تراشه‌ساز ملانوکس را با قیمت ۶ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار خرید

انتشار این خبر به شایعات رسانه‌ها مبنی بر رقابت بین انویدیا و اینتل و مایکروسافت بر سر تعیین قیمت برای این شرکت پایان داد. نکته‌ی جالب این خبر آن است که ارزش سرمایه‌ی شرکت در بازار کمتر از قیمتی است که در گزارش‌ها به‌عنوان قیمت پیشنهادی نهایی در این معامله اعلام شده است. گزارش‌های اولیه حاکی از آن بود که مایکروسافت خواهان خرید این تولید‌کننده‌ی مشهور تراشه است. سپس، اخباری درباره‌ی تلاش‌های اینتل برای خرید ملانوکس با قیمتی درحدود ۶ میلیارد دلار منتشر شد و درنهایت روز یک‌شنبه، انویدیا با پیشنهاد کاملا نقدی ۷ میلیارد دلاری در رسانه‌ها خبرساز شد. همه‌ی این قیمت‌ها بیشتر از مبلغ ۵ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلاری است که به‌عنوان ارزش سهام ملانوکس در بازار در پایان روز جمعه اعلام شد.

این معامله بیانگر فعالیت‌های در دست اقدام برای ادغام شرکت‌های فعال در صنعت پردازنده‌ها و نیز تلاش انویدیا است که سهم بیشتری از این بازار، به‌ویژه بازار ابررایانه‌های قدرتمند با کارایی محاسباتی چشمگیر را می‌طلبد. هر دوِ این شرکت‌ها تأمین‌کننده‌ی بیش از نیمی از ۵۰۰ ابررایانه‌ی بزرگ جهان هستند که همه‌ی خدمات‌دهندگان مهم سرویس‌های ابری و تولیدکنندگان رایانه را شامل می‌شوند.

علاوه‌براین، انویدیا با این خرید موفق شد ملانوکس را از چنگ سایر رقبایش درآورد که با همه‌ی توان به این بازار چشم دوخته‌ بودند. در میان رقبای انویدیا می‌توان به اینتل اشاره کرد که تراشه‌های Cascade Lake را در حوزه‌ی محاسبات با کارایی فراوان تولید کرده است. آی‌بی‌ام نیز در ابتدای سال جاری، با رونمایی اولین رایانه‌ی تجاری کوانتومی جهان نشان داد برای حضور تأثیرگذار در این بازار برنامه‌ریزی می‌کند.

انویدیا تمام توان خود را روی محاسبات متمرکز کرده است. این درحالی است که زمینه‌ی فعالیت ملانوکس همه‌ی فناوری‌های شبکه و اترنت ازجمله حوزه‌های مکمل آن‌ها و یافتن راه‌حل‌هایی برای مسائل جدید مربوط‌به انتقال داده‌ها و محاسبات را دربرمی‌گیرد. این موضوع حاصل توسعه‌ی هوش مصنوعی، خدمات ابری، افزایش ناگهانی تعداد گوشی‌های هوشمند در‌حال‌استفاده و سایر دستگاه‌های متصل و نیز معرفی فناوری‌های آینده مانند خودروهای بدون راننده است که فشار زیادی بر زیرساخت‌های داده‌ای ما تحمیل می‌کنند.

جنسن هوانگ، بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت انویدیا، در بیانیه‌ای اعلام کرد:

پیدایش هوش مصنوعی و علوم داده‌ها به‌همراه میلیاردها کاربر رایانه که هم‌زمان از داده‌ها استفاده می‌کنند، موجب شدت‌گرفتن ناگهانی تقاضاها در مراکز داده‌ی جهان شده است. پاسخ‌گویی به این تقاضاها به معماری‌های جامعی نیاز دارد که تعداد زیادی از گره‌های محاسباتی سریع را در ساختارهای شبکه‌ای هوشمند به یکدیگر متصل کند تا موتور محاسباتی بزرگی در مقیاس مراکز داده‌ها ایجاد کنند.

او درادامه افزوده است:

از این موضوع هیجان‌زده‌ایم که پلتفرم محاسباتی شتاب‌یافته‌ی انویدیا را با پلتفرم شبکه‌ای شتاب‌یافته‌ی مشهور ملانوکس ترکیب می‌کنیم تا راه‌حلی برای محاسبات مراکز داده‌ی نسل بعدی ایجاد کنیم. برای همکاری نزدیک با رهبران دوراندیش ملانوکس و کارکنان شگفت‌انگیز آن برای ساختن رایانه‌های آینده لحظه‌شماری می‌کنم.

پلتفرم محاسباتی شتاب‌یافته‌ی انویدیا با پلتفرم شبکه‌ای شتاب‌یافته‌ی ملانوکس ترکیب می‌شوند تا به راه‌حلی برای محاسبات مراکز داده‌ی نسل بعدی دست یابند

انویدیا می‌گوید این معامله با هدف بهینه‌سازی حجم کار مراکز داده در زمینه‌های محاسباتی و شبکه‌سازی و ذخیره‌سازی داده‌ها برای سرعت‌بخشیدن به عملکرد و افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌های عملیاتی برای مشتریان انجام شده است. همچنین، انویدیا ضمن خاطرنشان‌کردن همکاری‌های گذشته‌ی این دو شرکت نام‌آور، به‌ویژه برای ساختن دو ابررایانه‌‌ی «سی‌یرا» (Sierra) و «سامیت» (Summit) می‌گوید تعداد زیادی از ارائه‌دهندگان سرویس‌های ابری با هر دوِ این شرکت‌ها در ارتباط هستند. شایان ذکر است این دو ابررایانه مذکور دراختیار وزارت انرژی ایالات متحده‌ی آمریکا قرار دارند.

انویدیا قصد دارد پس از تکمیل پروژه‌ی ادغام شرکت‌ها، همچنان به سرمایه‌گذاری برای کشف استعدادهای برتر در این صنعت ادامه بدهد. ارائه‌ی خدمات فروش و پشتیبانی به مشتریان نیز به همان روال گذشته ادامه خواهد یافت.

ایال والدمن، بنیان‌گذار و مدیرعامل ملانوکس، در بیانیه‌ای اعلام کرد:

درزمینه‌ی محاسبات شتاب‌یافته با انویدیا هم‌عقیده هستیم. ادغام شرکت‌ها با هدف گسترش بدیهی همکاری‌های طولانی ما اتفاق می‌افتد و باتوجه‌به فرهنگ مشترک ما که برگرفته از عملکردمان است، این شکل از ادغام بسیار شایسته و مناسب است. این کار باعث تسریع در روند خلق فناوری‌های قدرتمند و فرصت‌های فوق‌العاده برای کارمندان ما خواهد شد.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات