زوم‌اپ: Night Sky؛ رصد آسمان و لمس ستارگان

شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
اپلیکیشن Night Sky امکان رصد آسمان با گوشی را فراهم می‌کند و اپلیکیشن نجومی کاملی است.
تبلیغات

اگر به نجوم علاقه دارید یا صرفا می‌خواهید نام شیء نورانی موجود در آسمان شب را بدانید، Night Sky قطعا برایتان مفید خواهد بود. Night Sky اپلیکیشنی کامل برای آشنایی با صُوَر فلکی و اشیای موجود در آسمان است که طراحی کاربرپسند و کارکرد مناسبش حتی برای افرادی جذاب است که به نجوم علاقه ندارند. این اپلیکیشن فقط برای iOS عرضه شده؛ اما یکی از نمونه‌های مشابه آن Star Walk 2 است که برای هر دو سیستم‌عامل اندروید و iOS دردسترس است. درادامه، امکانات Night Sky را معرفی می‌کنیم.

رصد

قسمت اصلی این اپ، بخش رصد یا همان صفحه‌ی اصلی‌اش است. در این قسمت، به‌طور کامل آسمان و اجزایش را تماشا می‌کنید. طراحی این قسمت، از انیمیشن‌ها گرفته تا جزئیات، بسیار عالی است. یکی از ویژگی‌های جالب این بخش، امکان استفاده از حرکت گوشی برای کنترل زاویه‌ی دید است که با دکمه‌ی مشخص‌شده در شکل راست، فعال یا غیرفعال می‌شود. اینجا می‌توانید در بخش دلخواهتان زوم کنید و با انتخاب هر شیء اطلاعات بیشتری درباره‌اش کسب کنید و مدل سه‌بُعدی آن را ببینید و حتی با واقعیت افزوده (AR) آن را در محیط واقعی قرار دهید و تماشا کنید.

Night Sky
Night Sky
Night Sky

این قسمت علاوه‌بر صورت‌های فلکی و سیاره‌ها، ماهواره‌ها و ایستگاه فضایی بین‌المللی را نشان می‌دهد. همچنین با انتخاب اشیای متحرک، مانند سیاره‌ها و ماهواره‌ها، جهت و مدار حرکتشان نمایش داده می‌شود.

علاوه‌براین با انتخاب دکمه‌ی پایین مورد مشخص‌شده در شکل بالا، اطلاعات روی آسمان واقعی ازطریق دوربین گوشی به‌نمایش درمی‌آید. اگر هم شیء مدنظرتان را پیدا نمی‌کنید، می‌توانید با انتخاب دکمه‌ی جست‌وجو در بالا سمت راست صفحه آن را بیابید. در این قسمت، با انتخاب دکمه‌ی ستاره این شیء به گزینه‌های دلخواهتان افزوده می‌شود و ازاین‌پس اعلان‌های مربوط‌به زمان حضور آن در آسمان را دریافت خواهید کرد. با انتخاب دکمه‌ی کنار ستاره نیز، به نقشه‌ی آسمان منتقل می‌شوید و مکان شیء در آسمان نشان داده می‌شود.

Night Sky
Night Sky

سایر امکانات این برنامه از قسمت منو (دکمه‌ی بالا سمت چپ) دردسترس هستند.

وضعیت سیاره‌ها و شرایط جوّی

با انتخاب گزینه‌ی Night Sky For You در منو، اطلاعات کامل شرایط رصد را مشاهده می‌کنید. در بالای صفحه، نقشه‌ای از زمان طلوع و غروب صُوَر فلکی مختلف قرار دارد. در قسمت Visible Tonight، زمان طلوع و غروب خورشید و سیاره‌ها را می‌بینید و می‌توانید انتخاب کنید زمان طلوع آن‌ها به شما یادآوری شود. سپس، اطلاعات ایستگاه فضایی بین‌المللی و زمان درخشش ماهواره‌ی Iridium را می‌بینید. سپس، وضعیت جوّی و نمودار کیفیت آن برای رصد قرار دارد و در قسمت بعدی، همین اطلاعات برای روز‌های آتی موجود است. در انتها، نقشه‌ی آلودگی نوری و نقاط تاریک نزدیک را می‌بینید که برای رصد مناسب هستند. شایان ذکر است این ویژگی‌ها برای ایران دردسترس نیستند.

Night Sky
Night Sky
Night Sky

آسمان‌نماهای نزدیک

در بخش Planetarium Visits، محل آسمان‌نماهای نزدیک و اطلاعات آن‌ها نمایش داده شده است.

Night Sky
Night Sky

عکاسی از آسمان

قسمت Astrophotography کنترل کامل دوربین گوشی را برای ثبت عکس از اشیای آسمانی به شما می‌دهد. با اینکه معمولا دوربین گوشی‌ها برای این مورد مناسب نیستند، این قسمت کمک می‌کند بهترین تلاشتان را بکنید.

دیگر امکانات

در Night Sky News، اخبار نجومی مانند زمان رویدادهای مختلف یا توضیح مربوط به یکی از پدیده‌ها یافت می‌شوند. در قسمت World Traveller، می‌توانید محل مدنظرتان را روی نقشه انتخاب کنید و آسمان را از دید آنجا ببینید. همچنین، پشتیبانی از میان‌برهای سیری امکان استفاده از این دستیار صوتی برای دسترسی به بخش‌های مختلف را فراهم می‌کند. در بخش My Sky Notifications، می‌توانید مواردی را ببینید و ویرایش کنید که اعلانشان را دریافت می‌کنید. قسمت تنظیمات هم بسیار پربار است و می‌توانید مواردی مانند موسیقی و واحدها و حالت شب برای خوانایی راحت‌تر را از این قسمت کنترل کنید.

Night Sky
Night Sky
Night Sky

علاوه‌براین‌، Night Sky نسخه‌ی پولی هم دارد که امکانات دیگری ازجمله روش‌های بیشتر برای کندوکاو دارد. تنها ایرادی که می‌توان از Night Sky گرفت، مصرف زیاد باتری است. درمجموع، این اپلیکیشن حتی در نسخه‌ی مجانی، برنامه‌ای عالی و کامل برای رصد آسمان است و در اپ استور نیز با بیش از ۹۴،۰۰۰ رأی، امتیاز بسیار خوب ۴.۷ را دریافت کرده است.

آیا شما هم به اپلیکیشن‌های نجومی علاقه دارید؟ شما از چه برنامه‌های نجومی استفاده می‌کنید؟

نکات مثبت

  • طراحی کاربرپسند
  • قابلیت‌های متعدد
  • اطلاعات غنی
  • اعلان رویدادها

نکات منفی

  • مصرف زیاد باتری
  • پیشنهاد مکرر تغییر به نسخه‌ی پولی

دانلود اپلیکیشن

اپ‌استور

اپلیکیشن‌های محبوب خود را ازطریق ایمیل app@zoomit.ir به زومیت معرفی کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات