معرفی استارتاپ Screems؛ ایده‌ انقلابی تولید برق پاک

جمعه ۱۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۰
مطالعه 8 دقیقه
شرکت نوپای اسکریمز با اختراع دستگاهی برای تولید نوع جدیدی از برق تجدیدپذیر، بدون مصرف سوخت، با هزینه‌ی پایین و بدون انتشار دی اکسیدکربن یک نوآوری انقلابی را به نمایش گذاشته است.
تبلیغات

همه‌ی ما به برق نیاز داریم تا انرژی مصرفی خانه‌هایمان و تمام تجهیزات برقی مورد استفاده در آن را تأمین کنیم، برای همین منظور شبکه‌ی برق به وجود آمده است. این شبکه به ناچار& خاموشی‌های گهگاه، تعداد زیادی کابل و تجهیزات جانبی و هزینه‌های بالا در پی دارد. برای شبکه‌هایی که بر راه‌حل‌های برق تجدیدپذیر متکی نیستند، آلودگی‌های زیست‌محیطی هم خود مسئله‌ی دیگری محسوب می‌شود؛ همان‌طور که توافق پاریس (۲۰۱۵) برای جلوگیری از اثرات آن بر تغییرات آب‌وهوایی الزاماتی تعیین کرده است.

راه‌حل این مشکلات توسط شرکتی به نام Screems ارائه شده که نوآوری عجیبی به نام MAPS یا Major Appliance Power Station دارد و دستگاهی برای تولید برق در مقیاس میکرو با یک فناوری کاملا تجدیدپذیر و جدید به‌شمار می‌آید. این دستگاه که در خانه‌ها یا شرکت‌های کوچک و متوسط (SME) نصب می‌شود، تمام نیازهای انرژی را برآورده می‌کند و بنابراین نیاز به اتصال و وابستگی به شبکه‌ی برق را از بین می‌برد که به معنای عدم قطعی تصادفی برق، هزینه‌های بسیار پایین‌تر و در عین حال، در دسترس بودن در سراسر جهان است.

برق / screems

معرفی شرکت Screems

شرکت اسکریمز که در آسن هلند واقع شده، دستگاه تولید برقی در مقیاس میکرو توسعه داده است که انرژی الکتریکی کم‌هزینه را با استفاده از اصول موتور استرلینگ تولید می‌کند. سیستم مپس یک Mirco-CHP (تولید همزمان برق و حرارت) است که بر پایه‌ی موتور استرلینگ بدون پیستون همراه با یک پک باتری هیبرید و ماژول انتخابی فتوولتائیک عمل می‌کند. این سیستم در ابعاد لوازم خانگی کوچک تولید می‌شود و برق را با هزینه‌ی هشت سنت در کیلووات ساعت تولید می‌کند.

مپس در دو مدل اصلی، به شرح زیر عرضه می‌شود:

MAPSELS: این مدل تنها برای تولید برق و بدون تولید حرارت ساخته شده است و با استفاده از فناوری ELS یا Electro-Lastic Suspension کار می‌کند.

MAPSCHP: این مدل برای تولید همزمان برق و حرارت ساخته شده است که برای تولید گرما به مصرف بیوگاز از طریق سیلندرهای آماده یا ماژول Power2Gas این شرکت نیاز دارد که گاز را با استفاده از نور خورشید تولید می‌کند.

MAPS Screems

پدیده‌ی اسکریمز

برای دانشمند کنجکاو درون شما باید بگوییم که این پدیده (که TSP نامیده می‌شود)، با نوعی از «انرژی پتانسیل» شروع می‌‎شود که توسط اسکریمز به شکل نوع جدیدی از انرژی‌های تجدیدپذیر کشف شده است. وقتی این انرژی مهار شود، به انرژی جنبشی تبدیل شده و باعث ایجاد کار می‌شود. در دستگاه مپس، انرژی جنبشی، یک ژنراتور را به چرخش درمی‌آورد که الکتریسیته‌ی مصرفی را برای لوازم خانگی، رایانه، وسایل الکترونیکی، تأمین آب گرم و شارژ خودروی برقی تولید می‌کند.

مپس در ابعاد یک ماشین ظرف‌شویی است که می‌توان آن‌را در هر جایی از خانه به‌ویژه در انباری یا زیرزمین نصب کرد. این وسیله هیچ نوع سوختی اعم از فسیلی یا غیره مصرف نمی‌کند و با حذف انتشار گازهای گلخانه‌ای، اثر مثبتی بر محیط زیست دارد. طبق گزارش چشم‌انداز جهانی انرژی در سال ۲۰۱۸، بخش ساختمان حدود ۳۱ درصد از کل انتشار گازهای گلخانه‌ای را تشکیل می‌دهد.

چطور چنین پدیده‌ای امکان‌پذیر است؟

تکنولوژی مپس از ترکیب سه تئوری اصلی و اثبات‌شده‌ی انرژی شامل (۱) انرژی پتانسیل الاستیک (۲) تعلیق الکترومغناطیس و (۳) ترمودینامیک استرلینگ به همراه سایر ادوات الکترونیکی هوشمند و دانش فنی مواد تشکیل شده است که منجر به شاخه‌ی جدید علوم کاربردی ELS می‌شود. با توجه به ماهیت خودسازنده و پایدار این پدیده، دستگاه اسکریمز انرژی مصرف نمی‌کند؛ بنابراین تولید گازهای گلخانه‌ای را در پی ندارد یا نیازمند سوخت‎های پایه‌ی کربن نیست.

اساس این دستگاه بر پایه موتور استرلینگ کار می‌کند؛ اما موتور استرلینگ چیست و چگونه به تولید انرژی توسط اسکریمز کمک می‌کند؟

جفری لسلی، مدیرعامل و عضو هیئت‌مدیره‌ی اسکریمز می‌گوید:

موتور استرلینگ یک موتور حرارتی است که از طریق چرخه‌های فشرده‌سازی و انبساط هوا یا سایر گازها در دماهای مختلف عمل می‌کند و در واقع انرژی حرارتی را به کار مکانیکی بدل می‌سازد. به عبارت دیگر یک موتور استرلینگ با گرم و سرد کردن یا بازیابی مداوم هوا یا گاز دیگری، نیروی لازم برای حرکت یک ماشین را ارائه می‌دهد. موتورهای استرلینگ فناوری جدیدی نیستند و از سال ۱۸۱۶ مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

این فناوری چگونه جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

منازل و شرکت‌های بیشتری می‌توانند در جوامع ایجاد شوند؛ زیرا دیگر نیازی به فضاهای بزرگ برای اختصاص به توربین‌های بادی یا پنل‌های خورشیدی نخواهد بود. همچنین دیگر نیازی به انبوه کابل‌های برق در بالای سرمان و نیروگاه‌هایی که آسمان را از آلودگی انباشته کند، نخواهد بود؛ زیرا هر خانه، فروشگاه یا کارخانه‌ای انرژی پاک خود را تولید خواهد کرد.

با این تکنولوژی، دیگر کشورها نیازی ندارند که طبق پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی ۲۳ تا ۴۴ تریلیون دلار برای به‌روزآوری زیرساخت انرژی خود هزینه کنند؛ زیرا خانه‌ها و شرکت‌های کوچک و متوسط که ۳۵ درصد از مصرف انرژی را به خود اختصاص می‌دهند، دیگر به شبکه‌ی قدیمی برق نیازی نخواهند داشت. همچنین برق تولیدشده توسط انرژی اسکریمز انتشار دی اکسیدکربن را به صفر می‌رساند که باعث می‌شود هدف‌گذاری کاهش انتشار اتحادیه‌ی اروپا برای سال ۲۰۵۰، حدود ۳۲ سال زودتر محقق شود.

نوآوری

مدل کسب درآمد

این سیستم به‌صورت رایگان عرضه می‌شود؛ اما اسکریمز چگونه می‌خواهد درآمد کسب کند؟ لسلی می‌گوید:

ما انرژی اسکریمز را به‌طور مستقیم به شکل الکتریسیته با نرخ هشت سنت به ازای هر کیلووات‌ساعت می‌فروشیم. این نرخ برای ۱۰ سال ثابت خواهد بود و نیازی نیست مصرف‌کننده هیچ هزینه‌ی اضافه‌ای پرداخت کند. ما تجهیزات مپس را به‌صورت رایگان بدون هیچ هزینه‌ی خرید، نصب، تعمیر و نگهداری یا سرویس نصب می‌کنیم.

در واقع این شرکت مشابه مدل HP در دهه‌ی ۱۹۹۰، تجهیزات را با کمترین هزینه‌ی ممکن عرضه کرده؛ اما از طریق مصرف (در این مورد الکتریسیته) کسب درآمد می‌کند که برای مشتری هم پیشنهادی بسیار جذاب و مقرون به‌صرفه است. همچنین این دستگاه به‌جز هزینه‌ی برق مصرفی، هزینه‌ی نصب و هیچ نوع هزینه‌ی اضافی دیگری ندارد؛ زیرا هزینه‌های انتقال انرژی از نیروگاه به مصرف‌کننده را حذف می‌کند. لسلی می‌گوید:

در ایالات متحده‌ی آمریکا، متوسط قیمت مصرف‌کننده از تأمین‌کنندگان شبکه، ۱۳ سنت برای هر کیلووات‌ساعت است که به‌تدریج افزایش می‌یابد و در اروپا، بیش از ۲۰ سنت برای هر کیلووات‌ساعت است. ما تولید مپس را از طریق اعطای مجوز به تولیدکنندگان بزرگ لوازم خانگی مثل ویرلپول، ال‌جی، سامسونگ، الکترولوکس انجام خواهیم داد و درآمدمان از طریق رویالتی و حق اختراع به همراه تامین قطعات ایجاد خواهد شد.

اما این‌ تنها مسیر سودآوری اسکریمز نیست.لسلی می‌گوید:

تولیدکنندگان عمده‌ی لوازم خانگی، دستگاه‌های مپس را با برند خود از طریق فروشگاه‌های توزیع لوازم خانگی خود به فروش می‌رسانند. بسته به کیفیت برند، قیمت خرده‌فروشی برای دستگاه مپس در محدوده‌ی ۸۰۰ تا ۲۳۰۰ دلار در هر واحد خواهد بود.

مپس انرژی برق را از خانه با قیمت ۸ سنت به‌ازای هر کیلووات تولید می‌‌کند؛ درحالی‌که قیمت برق در اتحادیه‌ی اروپا به‌طور میانگین ۲۰ سنت و در آمریکا ۱۳ سنت است

ایجاد امنیت انرژی با اسکریمز

ویژگی‌های منحصربه‌فرد اسکریمز، توانایی عرضه‌ی برق به کشورهای کمتر توسعه‌یافته (LDC) و همچنین کشورهای توسعه‌یافته با مصرف انرژی بالا را دارد. با ظهور تکنولوژی به‌عنوان بخشی از زندگی روزمره‌ی ما، دسترسی به انرژی برای بهبود اقتصاد و استانداردهای زندگی در کشورهای درحال‌توسعه با بیش از ۲.۵ میلیارد جمعیت، حیاتی است.

این نوآوری به مصرف‌کنندگان امکان می‌دهد تا با دستگاهی کوچک که به‌راحتی در هر خانه یا کسب‌وکار کوچکی جای می‌گیرد، انرژی خود را به‌صورت مستقیم در خانه با هزینه‌ی هشت سنت تولید کنند؛ هزینه‌ای از هر منبع انرژی دیگر در جهان کمتر است. این امر دسترسی برخی از فقیرترین کشورها به انرژی برق را افزایش می‌دهد و باعث هزاران دلار صرفه‌جویی برای افرادی می‌شود که در کشورهای توسعه‌یافته زندگی می‌کنند.

علاوه‌براین، طراحی اسکریمز به مصرف‌کننده امکان می‌دهد بدون اتصال به شبکه، انرژی خود را تولید کنند. با توجه به نگرانی‌های روبه‌رشد درباره‌ی تأثیر تغییرات آب‌وهوایی، منابع انرژی توزیع‌شده و غیرمتصل به شبکه این اثرات را کاهش و درصورت به‌کارگیری تعداد کافی از این دستگاه، به‌طور بالقوه این مشکل را از بین می‌برد.

۹ نوآوری انقلابی

برنامه‌های آتی شرکت

بازار جهانی برق بسیار گسترده و وسیع است و با حرکت سریع صنعت خودرو از سوخت‌های فسیلی به سمت خودروهای برقی گسترده‌‎تر نیز خواهد شد. پروژه‌ی اسکریمز درنظر دارد طی ۵ سال آینده، حداقل ۲.۵ درصد از این بازار را به خود اختصاص دهد. اسکریمز برای تحقق اهداف پیش‌بینی‌شده‌ی خود اقدامات زیر را ترتیب داده است:

۱- معرفی و نمایش دستگاه مپس در نشست اخیر سازمان ملل متحد در زمینه‌ی تغییرات آب و هوایی

۲- معرفی و نمایش فناوری مپس به اعضای صنعت تولیدکنندگان اصلی لوازم خانگی (MAMI) برای افزودن یک خط تولید جدید تحت لیسانس این فناوری. اسکریمز طبق پیش‌بینی‌های محافظه‌کارانه‌ی خود در نظر دارد بیش از ۵۰۰ میلیون از این دستگاه را توسط ۴۹ عضو از ۱۵۰ عضو این صنعت طی ۵ سال تولید کند.

۳- نصب آزمایشی و کامل تعدادی از این دستگاه در خانه‌هایی در مناطق مختلف اتحادیه‌ی اروپا و آمریکا برای نمایش و اثبات عملکرد فناوری

۴- تاسیس شرکت Screems Energy و عرضه‌ی اولیه‌ی سهام شرکت (IPO) در بورس لندن پس از ادغام و تملک گروه اسکریمز در سال گذشته

screems electricity

ترکیب فناوری اسکریمز با بلاکچین

شرکت اسکریمز اعلام کرده است که سیستم مپس خود را با فناوری بلاکچین ترکیب و هماهنگ‌سازی خواهد کرد. اسکریمز از بلاکچین برای تأمین مالی و ایجاد توکن‌های NRGY مورد استفاده در اقتصاد خود استفاده می‌کند. همچنین برای امنیت، حفاظت و اتوماسیون خود در حال استفاده از بلاکچین است. لسلی می‌گوید:

استفاده‌ی ما از تکنولوژی بلاکچین براساس توزیع جهانی قراردادهای هوشمند برای حفاظت و امنیت مصرف‌کنندگان است. ما در ماه مارس سال جاری یک پلتفرم و ابزار جدید را راه‌اندازی خواهیم کرد. فناوری بلاکچین در دستگاه‌های مپس و همچنین برای استفاده در دستگاه‌های تلفن همراه تعبیه خواهد شد.

این یک هدف بلندپروازانه است، اما اسکریمز اطمینان دارد که می‌تواند کسب‌وکار خود را با سرعت کافی از طریق تولیدکنندگان دارای لیسانس خود گسترش دهد. اسکریمز هدف ایجاد یک تفاوت واقعی و کمک به ملت‌ها برای دستیابی به اهداف انتشار CO2 طبق موافقتنامه پاریس را دنبال می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات