حضور پررنگ صنعت ICT در انتخابات هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی

دوشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
رأی‌گیری نهمین دوره‌ی انتخابات هیئت نمایندگان اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با حضور نامزدهای مطرح از کسب‌و‌کارهای حوزه‌ی فناوری اطلاعات و ارتباطات (ائتلاف برای فردا) روز شنبه ۱۱اسفند برگزار می‌شود.
تبلیغات

در فهرست ائتلاف «برای فردا» نام‌های بزرگی چون مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران، مجید حسینی‌نژاد، بنیان‌گذار علی‌بابا، محمدرضا انصاری، رئیس هیئت‌مدیره‌ی شرکت کیسون، محمد امیرزاده، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، عباس آرگون، مدیرعامل شرکت توسعه و تجارت فراگیر فولاد خوزستان و افراد دیگر به‌چشم می‌خورد.

امسال بیشترین میزان حضور نامزدهای صنعت ICT در تاریخ انتخابات اتاق تهران به‌شمار می‌آید و این موضوع نشانه‌ی خوبی برای حوزه‌ی ICT است؛ چراکه راهیابی این ائتلاف به اتاق بازرگانی، کمک شایانی به بخش ICT و استارتاپی و دانش‌بنیان کشور می‌کند و صدای فعالان این اکوسیستم را به دولت می‌رساند. به‌همین‌دلیل، نمایندگان بخش ICT در ائتلاف «برای فردا»، حمایت سایر نهاد‌ و تشکل‌های صنفی را با خود به‌همراه دارند؛ به‌طوری‌که ۱۰۰ تشکل بخش خصوصی از صنوف مختلف با نامه‌ی رسمی از فهرست این ائتلاف حمایت کرده‌اند که ازجمله آن‌ها می‌توانیم به سندیکای مخابرات و اتحادیه‌ی صادرکنندگان خدمات مهندسی و پیمان‌کاری مخابرات اشاره کنیم.

نکته‌ی بارز سرفهرست اعضای ائتلاف برای فردا، حضور مجید حسینی‌نژاد، بنیان‌گذار علی‌بابا است که در سایه‌ی راهبری حرفه‌ای او، علی‌بابای جوان به‌عنوان استارتاپی دانش‌بنیان، امروز به رتبه‌ی نخست فروش بلیت سفر تبدیل شده است.

در‌حال‌حاضر، مجید حسینی‌نژاد مؤسس و عضو هیئت‌مدیره‌ی هلدینگ گردشگری توشا (توسعه‌ی تجربه‌ی شایسته‌ی سفر) است که برندهای شناخته‌شده‌ای چون علی‌بابا و «جاباما» از زیرمجموعه‌های آن هستند.

بنیان‌گذار علی‌بابا باور دارد راهیابی این ائتلاف به اتاق بازرگانی، نتایج مثبتی در حوزه‌ی کسب‌وکارهای نوپا و برقراری ارتباط مؤثر و هم‌افزایی با کسب‌وکارهای سنّتی، صنوف مختلف کشور و... دارد. مجید حسینی‌نژاد گسست بین کسب‌وکارهای نوین (دانش‌بنیان و استارتاپی) و کسب‌وکارهای سنّتی را موضوع بسیار مهمی قلمداد می‌کند و وظیفه‌ی خود می‌داند که درصورت پیروزی ائتلاف، این گسست را به هم‌افزایی تبدیل کند.

حسینی‌نژاد درباره‌ی هدف خود از نامزدشدن در این دوره از انتخابات اتاق بازرگانی می‌گوید:

در سال‌های اخیر، حلقه‌ی مفقود بزرگی در حوزه‌ی کسب‌وکار ایران وجود داشت و آن نبود اتصال فضای کسب‌وکار سنّتی در حوزه‌های مختلفی چون بازرگانی و صنعتی و تولیدی به فضای کسب‌وکار دیجیتال (اکوسیستم استارتاپی کشور) است که موجب بُروز مشکلاتی برای کسب‌وکارهای مختلف شده است. افزون‌براین، نبود ارتباط ارگانیک بین تیم‌های استارتاپی و‌ دانش‌بنیان و کارآفرین‌های سنّتی و قدیمی با دنیایی از تجربه، قدرت و... باعث افزایش نرخ شکست در کسب‌و‌کارهای استارتاپی شده است. به‌همین‌دلیل و با درک خلأهای ارتباطی بین جامعه‌ی استارتاپی و فضای سنّتی کسب‌وکار جامعه، من با سابقه‌ی ۱۰ ساله‌ی فعالیت در حوزه‌های بازرگانی و تولیدی، حضور در هیئت‌‌مدیره‌ی کارخانه‌های تولیدی و نیز فعالیت در فضای استارت‌آپی کشور، بر آن شدم تا با کمک همکاران صنفی خود، پلی بین فضای سنّتی و استارتاپی کسب‌وکار کشور ایجاد کنیم و همین، انگیزه‌ی حضور من در نهمین دوره از انتخابات اتاق بازرگانی تهران شد.

بنیان‌گذار علی‌بابا به‌دلیل تجربه‌ی مشکلات بسیار در مسیر پیشرفت چشمگیر کسب‌و‌کار می‌تواند درکنار هم‌صنفی‌هایش در همکاری و همفکری مثبت با کسب‌وکارهای سنّتی، وضعیتی فراهم آورد تا هر دو گروه با استفاده از ظرفیت‌های موجود، هم‌افزایی مطلوبی داشته باشند.

حسینی‌نژاد باور دارد در ترکیب تیم‌های VC و سنّتی و استارتاپی، دغدغه‌‌ی تمام سه گروه رفع خواهد شد و می‌توانند با اعتماد به یکدیگر کار را پیش ببرند. وی کل تیم ائتلاف برای فردا را نیرویی کارآمد می‌داند و تأکید می‌کند تمام تیم می‌توانند حرفی برای گفتن داشته باشند، نه یکایک آن‌ها به‌صورت مفرد.

حسینی‌نژاد معتقد است:

آنچه در کشور ما باید متحول شود، بستری است که در آن زندگی و کار می‌کنیم و اتاق بازرگانی می‌تواند این بستر را ازطریق تعامل با حاکمیت و دولت و نهادهای قانون‌گذار متحول کند. این اتفاق هم نمی‌افتد؛ مگر اینکه اتاق بازرگانی گوش شنوایی باشد و بتواند تمام حرف‌ها و دغدغه‌ها را بشنود.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات