با شنای سوئدی می‌توان خطر ابتلا به بیماری قلبی را پیش‌بینی کرد

پنج‌شنبه ۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۴
مطالعه 3 دقیقه
با آزمایش ساده و کاربردی شنای سوئدی، می‌توان وضعیت سلامت قلب افراد را مشخص کرد؛ به‌عبارتی، کسانی که بتوانند بیش از ۴۰ شنا بزنند، کمتر در معرض بیماری قلبی قرار دارند.
تبلیغات

پژوهشگران در پژوهشی جدید در دانشگاه هاروارد دریافتند که توانایی مردها در انجام بیش از ۴۰ شنای سوئدی با کاهش خطر مشکلات جدی قلبی طی ۱۰ سال آینده ارتباط تنگاتنگی دارد و در برخی موارد این خطر را به‌میزان ۹۶ درصد کاهش می‌دهد. جاستین یانگ از دانشکده بهداشت عمومی چان دانشگاه هاروارد می‌گوید:

یافته‌های ما نشان می‌دهد که توانایی انجام شنای سوئدی می‌تواند روشی آسان و بدون‌هزینه برای ارزیابی خطر بیماری قلبی و عروقی در هر موقعیتی باشد. جالب است بدانید که در مقایسه با نتایج آزمایش‌های زیربیشینه‌ی تردمیل، توانایی شنای سوئدی می‌تواند بسیار بهتر خطر بیماری قلبی را پیش‌بینی کند.
بیماری قلبی

البته کسی که در مرتبه‌ی اول بتواند ۴۰ شنا انجام دهد،‌ مشخص است که آمادگی جسمانی بالایی دارد؛ به‌خصوص در مردان میانسال که پژوهشگران از این گروه‌سنی برای پژوهش خود استفاده کرده بودند. بدون‌شک همه‌ی ما می‌دانیم افرادی که آمادگی جسمانی بهتری دارند، خطر بیماری‌های قلبی و عروقی نظیر حمله‌های قلبی و بیماری حاد عروق کرونری در آن‌ها کمتر است. اما موضوع جدید و مفیدی که این پژوهش به آن اشاره کرده،‌ امکان پیش‌بینی مشکلات قلبی با آزمایشی ساده و جهانی است و به‌نظر می‌رسد که نسبت به تجهیزات گران‌قیمتی نظیر تردمیل، دقت بیشتری دارد؛ هرچند نتایح پژوهش مذکور را نمی‌توان به همه‌ی افراد تعمیم دارد. درواقع یانگ و تیم او در ابتدای کار به بررسی ۱,۱۰۴ آتش‌نشان مرد فعال با متوسط سن ۳۹٫۶ پرداختند و بیش از یک‌دهه این شرکت‌کنندگان را زیرنظر داشتند.

در طول ۱۰ سال پژوهش، ۳۷ نفر از شرکت‌کنندگان تجربه‌ی بیماری‌های قلبی نظیر نارسایی قلبی و ایست ناگهانی قلبی داشتند یا بیماری عروق کرونری برای آن‌ها تشخیص داده شد. جالب اینجا است که از این افراد ۳۶ نفر نتوانسته بودند در آزمایش بدنی آغاز پژوهش، ۴۰ شنای سوئدی بزنند. به‌طورکلی این تیم پژوهشی شاهد کاهش خطر بیماری قلبی و عروقی در همه‌ی گروه‌هایی بودند که توانایی بالاتری در این آزمایش داشتند؛ بااین‌حال اگر افرادی بتوانند تعداد شنای بیشتری بزنند (حداکثر ۸۰ شنا در آزمایش مبنا)، در مقایسه با کسانی که تعداد کمتری شنا می‌زنند، وضعیت سلامتی بهتری دارند. پژوهشگران می‌گویند:

برای شرکت‌کنندگانی که می‌توانند بیش از ۴۰ شنا بزنند در مقایسه با افرادی که کمتر از ۱۵ شنا زده بودند،‌ خطر وقوع بیماری‌های قلبی و عروقی ۹۶ درصد کمتر است.

نکته‌ی جالب‌توجه پژوهش مذکور در این است که آتش‌نشان‌ها نمی‌توانند نماینده‌ی سایر بخش‌های جامعه باشند و بنابراین نتایج به‌دست‌آمده ممکن است در سایر مردم به چشم نخورد. بااین‌حال باید در پژوهش‌های بعدی این موضوع بیشتر مورد بررسی قرار بگیرد،؛ به‌خصوص که ارزیابی توانایی شنازدن افراد، آزمایش بالینی تقریباُ ساده‌ای است که متخصصان سلامتی می‌توانند برای بیمارانی که ازنظر فیزیکی توانایی انجام آن را دارند، درنظر بگیرند.

بیماری قلبی

پژوهشگران می‌گویند:

آزمایش شنازدن به هیچ‌گونه تجهیزاتی نیاز ندارد، کم‌‌هزینه یا بدون‌هزینه است، می‌توان آن را در هر فضایی و در عرض ۲ دقیقه انجام داد و برآوردی عینی از وضعیت عملکرد بیمار ارائه می‌کند. این یک ارزیابی کمی است که بیمار و پزشک می‌توانند به‌راحتی آن را درک کنند.

پزشکان برای استفاده از این نتایج می‌توانند تغییری ساده در آزمایش‌های فیزیکی بیماران ایجاد کنند. بااینکه شاید این تغییر ساده به‌نظر برسد و دانش آن واضح باشد، اما بدان معنا نیست که نمی‌تواند به‌صورت بالقوه زندگی افراد را نجات دهد. استافانوس کالس، نویسنده‌ی ارشد این پژوهش می‌گوید:

توانایی شنای سوئدی، ارتباط مثبتی با آمادگی جسمانی و توانایی هوازی افراد دارد. این نوع فعالیت‌های عینی عملکردی به‌طورکلی شاخص‌های خوبی برای پیش‌بینی وضعیت سلامت بیماران هستند.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات