عاملان کلاهبرداری از طریق پیامک یارانه و سهام عدالت دستگیر شدند

دوشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۴
مطالعه 2 دقیقه
معاون امور بین‌الملل و حقوقی پلیس فتا از شناسایی و دستگیری عاملان کلاهبرداری از طریق پیامک قطع یارانه و سهام عدالت خبر داد.
تبلیغات

سرهنگ حسین رمضانی، معاون امور بین‌الملل و حقوقی پلیس فتا ناجا از رسیدگی به دو پرونده‌ی کلاهبرداری پیامکی با همراهی وزارت ارتباطات خبر داد. در هر دو پرونده با ارسال پیامک انبوه از شهروندان خواسته شده بود با مراجعه به سامانه‌ی ذکرشده در پیامک اطلاعات حساب بانکی و رمز عبور خود را وارد کنند.  

مورد اول پیامکی بود که به شهروندان اعلام کرده بود یارانه‌ی آن‌ها قطع شده و باید برای اعلام نیازمندی به سایت yaraneh.com مراجعه کنند. سپس از کاربران خواسته شده بود اطلاعات هویتی خود مانند کدملی سرپرست خانوار، تعداد اعضای خانوار، میزان درآمد و همچنین اطلاعات کارت بانکی، شماره‌ی کارت، شماره‌ی حساب، رمز دوم، تاریخ انقضای کارت و CVV2 را وارد کنند. سپس با دریافت این اطلاعات اقدام به برداشت غیرمجاز از حساب شهروندان کرده بودند.

مورد دوم نیز پیامک انبوهی بود که برای شهروندان ارسال شده و از آن‌ها خواسته بود برای دریافت سهام عدالت و ۵۰۰ هزار تومان عیدی سال نو باید اطلاعات خود را در اختیار آن‌ها قرار دهند.

گردانندگان این سایت‌ها در تعطیلات اقدام به راه‌اندازی آن کرده و تصور می‌کردند که در ایام تعطیلات کسی متوجه آنان نمی‌شود، درحالی‌که هر دو سامانه با پیگیری پلیس فتا و همکاری وزارت ارتباطات مسدود شد.

رمضانی همچنین از مردم خواست نسبت به این موارد دقت بیشتری داشته باشند و اطلاعات حساس خود را در هر سایتی وارد نکنند. وی اعلام کرد مردم باید اخبار مهم را فقط از سایت‌های رسمی سازمان‌ها پیگیری کنند.

معاون پلیس فتا ناجا در ادامه گفت به‌طور کلی تمام سایت‌های رسمی و خدماتی در داخل کشور به دامنه IR ختم می‌شوند و سایت‌هایی با دامنه COM. و... سایت‌های رسمی نیستند. همچنین هیچ نهاد رسمی از مردم تقاضای رمز دوم کارت و CVV2 نمی‌کند و سامانه‌ای که چنین مشخصاتی بخواهد قطعا جعلی است.

وی درنهایت بیان کرد شهروندان می‌توانند موارد مشکوک و غیرقانونی در فضای مجازی را طریق سایت پلیس فتا به نشانی www.cyberpolice.ir اعلام کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات