گوگل مهندسان کوالکام و اینتل را برای تشکیل گروه طراحی تراشه جذب می‌کند

سه‌شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۳
مطالعه 3 دقیقه
گوگل هم مانند دیگر غول‌های دنیای فناوری تصمیم دارد وابستگی خود را به تولیدکننده‌های تراشه کمتر کند و در این مسیر، گروهی اختصاصی تشکیل می‌دهد.
تبلیغات

گوگل قصد دارد فعالیت‌های خود در طراحی تراشه‌های مخصوص گوشی هوشمند و مراکز داده را گسترش دهد. براساس گزارش رویترز، غول موتور جست‌وجو با تشکیل گروهی جدید از مهندسان در بنگلور هند، پروژه‌ی طراحی خود را جدی‌تر پیگیری خواهد کرد. بنگلور، محل فعالیت سایت اختصاصی نیمه‌هادی گوگل بوده که مرکز ایالت جنوبی هند یعنی کارناتاکا است.

گروه جدید گوگل متشکل از حداقل ۱‍۶ مهندس و ۴ مسئول استخدامی است که به‌مرور، بزرگ‌تر هم می‌شود. تشکیل این گروه، یکی از آخرین نشانه‌ها از تلاش غول‌های فناوری برای کاهش وابستگی به فعالان سنتی صنعت تراشه محسوب می‌شود. در میان مهندسان جدید گروه طراحی تراشه‌ی گوگل، افرادی از اینتل، انویدیا و کوالکام نیز به‌چشم می‌خورند.

اپل و گوگل، از بیش از ۱۰ سال پیش، طراحی‌ تراشه‌های مورد نظر را به‌مرور به داخل سازمان خود منتقل کرده‌اند. اپل از پردازنده‌ی A4 برای آیفون این روند را شروع کرد و در سال‌های اخیر، به طراحی تراشه‌های اختصاصی گرافیکی و پردازش هوش مصنوعی و تصویری در داخل دستگاه رسیده است. گوگل نیز تراشه‌های اختصاصی خود را برای آموزش هوش مصنوعی طراحی می‌کند که با نام TPU شناخته می‌شوند. دیگر غول‌های دنیای فناوی همچون آمازون، فیسبوک و مایکروسافت نیز خصوصا در حوزه‌ی هوش مصنوعی روندی مشابه شرکت‌های بالا پیش گرفته‌اند.

تراشه

به‌هرحال، تلاش‌های ۵ غول بزرگ دنیای فناوری برای استقلال از تولیدکننده‌های بزرگ تراشه، خصوصا اینتل و کوالکام، کسب‌وکار بسیاری از شرکت‌های قدیمی و مهم سیلیکون‌ولی را با تهدید روبه‌رو خواهد کرد. گوگل، درباره‌ی این نظر و اخبار منتشرشده اظهارنظری نکرده است.

طراحی اختصاصی تراشه توسط غول‌های دنیای فناوری، کسب‌وکارهای متعددی را تهدید می‌کند

علاوه‌بر تلاش‌های استقلال‌طلبانه‌ی غول‌های فناوری، ارتباط چالشی اپل با تولیدکننده‌ی تراشه‌های مودم آیفون یعنی کوالکام نیز به تولیدکننده‌های تراشه لطمه می‌زند. چالش‌های میان این دو شرکت، مشکلات حقوقی و شکایت‌های متعددی را به‌همراه داشته است. شکایت اول،‌ از سوی اپل بود که کوالکام را به روش‌های غیر رقابتی متهم کرد که در تولید و عرضه‌ی تراشه‌های مودم به آن‌ها به‌کار می‌گیرد.

کوالکام شکایت اپل را با شکایتی متقابل پاسخ داد که منجر به درگیری‌های شدید بین آن دو شرکت شد. یکی از نتایج، عدم استفاده از تراشه‌های کوالکام و قرارداد با اینتل برای تولید آیفون‌های سال گذشته بود. به‌علاوه، تلاش‌هایی نیز برای ممنوعیت فروش برخی آیفون‌ها در آمریکا انجام شد. درنهایت، شایعاتی به گوش رسید که اپل به‌طور کامل قرارداد با تولیدکننده‌ها را پایان داده و تراشه‌های اختصاصی خود را برای مودم طراحی خواهد کرد.

تراشه کوالکام

به‌هرحال پس از چالش‌های حقوقی ایجادشده، اپل اکنون از تراشه‌های مخصوص مودم اینتل استفاده می‌کند و سال آینده نیز آیفون مجهز به فناوری 5G را عرضه خواهد کرد. با‌این‌وجود، به‌نظر می‌رسد در آینده‌ای نزدیک، اپل اینتل را نیز از فهرست تأمین کننده‌های قطعات خود خارج کند. پردازنده‌های کامپیوترهای مک، گروهی از آن قطعات سخت‌افزاری هستند که اکنون توسط اینتل عرضه می‌شوند و احتمالا،‌ اپل به‌زودی طراحی آن‌ها را به‌صورت داخلی انجام خواهد داد.

درنهایت، بیش از همیشه روشن است که غول‌های تولیدکننده‌ی دستگاه‌های کامپیوتری یا نرم‌افزار در صنعت فناوری، به‌مرور تأمین‌کننده‌های تراشه را کنار می‌زنند. درباره‌ی گوگل، که در سال‌های اخیر با عرضه‌ی انواع دستگاه‌های هوشمند و محصولات تحت کنترل هوش مصنوعی، محصولات خود را گسترش داده است، به‌نظر می‌رسد طراحی تراشه‌های اختصاصی بهترین راه‌حل برای هماهنگی هرچه بیشتر سخت‌افزار و نرم‌افزار باشد. چنین روندی، اکنون تاحدودی توسط اپل و در خانواده‌ی روبه‌رشد آیفون و لوازم جانبی‌اش اجرا می‌شود.

رویترز در پایان گزارش خود عنوان می‌کند که درحال‌حاضر، تنها ۱۳ موقعیت شغلی در واحد بنگلور گوگل خالی است. البته‌، قطعا اگر برنامه‌های اختصاصی غول فناوری به‌خوبی پیش بروند، گروه طراحی به جمعیتی چند صد نفره می‌رسد و در سال‌های آتی، گوگل از وابستگی به تراشه‌های اسنپدراگون کوالکام رها می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات