موتور رپتور اسپیس ایکس به سطح قدرت لازم برای پرتاب استارشیپ دست یافت

سه‌شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
موتورهای رپتور با اندازه‌ی کامل که چندی پیش آزمایش احتراق را پشت سر گذاشتند، اکنون به سطح قدرت لازم برای پرتاب استارشیپ دست یافتند.
تبلیغات

به نقل از ایلان ماسک در توییتر، جدیدترین موتور اسپیس‌ ایکس در جریان احتراقی آزمایشی، موفق شد به سطح قدرت لازم برای پرتاب نسل بعدی راکت این شرکت دست پیدا کند. ماسک در تاریخ ۷ فوریه (۱۸ بهمن)، چهار روز پس از به اشتراک‌گذاری تصویری از نخستین آزمایش موتور در اندازه‌ی کامل، در توییتر نوشت:

رپتور به‌تازگی به سطح قدرت مورد نیاز برای استارشیپ و سوپر هوی دست یافت.

موتور رپتور برای نیرودهی به فضاپیمایی طراحی شده است که در حال حاضر استارشیپ نامیده می‌شود. این سفینه‌ی فضایی غول‌پیکر که پیش‌تر با نام بیگ فالکن راکت (BFR) شناخته می‌شد، سوار بر راکتی به‌نام سوپر هوی به فضا پرتاب خواهد شد. نخستین احتراق آزمایشی رپتور در سپتامبر ۲۰۱۶ انجام شد؛ زمانی‌که اسپیس‌ایکس برنامه‌ی پرتاب غیرنشین‌دار به مارس را برای سال ۲۰۱۸ در سر داشت.

سه موتور رپتور همانند نمونه‌ی فعلی در نمونه‌ی پرواز آزمایشی استارشیپ تعبیه شده است. این نسخه از فضاپیمای اسپیس‌ایکس که در تأسیسات شرکت در تگزاس در دست ساخت بوده است، برای آزمایش فناوری راکت در دنیای واقعی به‌کار گرفته خواهد شد.

درنهایت،‌ اسپیس‌ایکس قصد دارد تا ۳۱ موتور رپتور را درون راکت‌های سوپرهوی مونتاژ کند و ۷ موتور دیگر را نیز برای خود استارشیپ درنظر بگیرد. این موتورها با ترکیبی از متان مایع و اکسیژن مایع سوخت‌رسانی می‌شوند و در مقایسه با موتورهای فعلی مرلین که هم‌اکنون روی راکت‌های فالکن ۹ و فالکن هوی سوار شده‌اند، نزدیک به دو برابر قدرت بیشتر دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات