برخورد شدید اپل با اپلیکیشن‌هایی که از صفحه نمایش کاربر فیلم‌برداری می‌کنند

دوشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
پس از انتشار گزارشی درباره‌ی فیلم‌برداری از صفحه‌نمایش کاربران به‌وسیله‌ی اپلیکیشن‌های آیفون و آیپد، اپل تصمیم گرفت با توسعه‌دهندگان آن‌ها برخورد کند.
تبلیغات

گزارش جدید تک‌کرانچ و سرویس آنالیز The App Analyst ادعا می‌کند برخی از شرکت‌های بزرگ نرم‌افزاری از ابزارهای تجزیه‌وتحلیلی استفاده می‌کنند که هر حرکت کاربر را در اپلیکیشن‌ها ذخیره می‌کند. جدیدترین اخبار حاکی از آن است که اپل به توسعه‌دهندگان پیام داده کدهای ردیابی خود را از اپلیکیشن‌ها حذف کنند. درصورتی‌که آن‌ها طبق درخواست اپل عمل نکنند، احتمال حذف اپلیکیشن‌ از اپ‌استور وجود دارد.

نکته‌ی مهم این گزارش آن است که اکثر اپلیکیشن‌ها برای ضبط حرکات کاربر در حین استفاده، از او مجوزی دریافت نمی‌کنند. چنین رویکردی دقیقا مخالف سیاست‌های نظارتی اپل در اپ‌استور است. سخن‌گوی اپل در مصاحبه با ارائه‌کننده‌های گزارش‌های مذکور می‌گوید قوانین آن‌ها توسعه‌دهندگان را ملزم می‌کند که درصورت انجام هرگونه ضبط فعالیت، باید اجازه‌ی کاربر را دریافت و نیز با نشانگرهای دیداری فرایند ضبط را به کاربر گوشزد کنند.

اپلیکیشن

در ادامه‌ی گزارش تک‌کرانچ، به این نکته می‌رسیم که ابزار ردگیری موردبحث اطلاعات را با پوشش برای توسعه‌دهندگان ذخیره می‌کند. البته، گزارش‌هایی نیز منتشر شده‌اند که نشان‌دهنده‌ی افشای برخی اطلاعات همچون پاسپورت و کارت اعتباری کاربران در برخی از سرویس‌ها بوده‌اند. سخن‌گوی اپل در ادامه‌ی مصاحبه‌‌اش خاطرنشان کرد شرکت باسرعت با توسعه‌دهندگان آن سرویس‌ها تماس گرفته و حتی درصورت نیاز، اقداماتی جدی علیه آن‌ها انجام خواهد داد. در نمونه‌ای از این برخوردها، کوپرتینویی‌ها به توسعه‌دهنده اعلام کردند فقط یک روز برای حذف کد مذکور وقت دارند و باید اپلیکیشن را مجددا ثبت کنند. اگر آن‌ها نتوانند در مدت گفته‌شده کدها را حذف کنند، اپلیکیشن از اپ‌استور حذف می‌شود.

اپلیکیشن برای ضبط فعالیت‌های کاربر باید از او اجازه بگیرد

شرکتی به‌نام گلس‌باکس (Glassbox) فناوری موردنیاز توسعه‌دهندگان را برای ردگیری فعالیت کاربران عرضه می‌کند. برخی از شرکت‌های طرف قرارداد این سرویس سازمان‌هایی همچون Air Canada ،Abercrombie & Fitch ،Expedia و Hotels.com هستند که همگی سرویس‌های مشهوری عرضه می‌کنند. فناوری گلس‌باکس به مشتریان اجازه می‌دهد فعالیت‌های کاربر را به‌نوعی بازپخش کنند و شناخت دقیقی از روند کار او با اپلیکیشن به‌دست بیاورند.

گلس‌باکس در پیامی به منبع خبر (Engadget) اعلام کرد مشتریانش به‌هیچ‌وجه از کاربران جاسوسی نمی‌کنند و ابزار لازم برای پوشش‌دهی اطلاعات دریافت‌شده از کاربران نیز دراختیار آن‌ها گذاشته می‌شود. به‌علاوه، آن‌ها ادعا کردند اطلاعات کاربران با هیچ شرکت سوم‌شخصی به‌اشتراک گذاشته نمی‌شود و به‌صورت کاملا امن، حفظ و رمزگذاری خواهد شد. متن کامل بیانیه‌ی گلس‌باکس در پاسخ به گزارش مذکور را در ادامه می‌خوانید.

app store
گزارش تک‌کرانچ نگرانی‌های قابل‌انتظاری را به‌همراه داشت. البته، آن گزارش به‌صورت ناقص به مسئله می‌پردازد و به مزایای ارائه‌شده به مشتریان ما و کاربران آن‌ها و نیز ابزارها و ظرفیت‌های امنیتی گلس‌باکس اشاره‌ای نمی‌کند.گلس‌باکس و مشتریانش هیچ تمایلی به جاسوسی از کاربران و مصرف‌کنندگان خدمات ندارند. هدف ما بهبود تجربه‌ی آنلاین کاربران است. گلس‌باکس از زمان تأسیس، ابزارهای مفید متعددی برای تجزیه‌وتحلیل فعالیت‌های کاربر دراختیار اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌ها قرار داد که درنهایت، به بهبود میلیون‌ها تجربه‌ی کاربری منجر شد. اطلاعات دریافت‌شده با استفاده از ابزارهای ما به شرکت‌ها کمک می‌کند درک بهتری از شیوه‌ی استفاده‌ی کاربران از سرویس‌ها داشته باشند. به‌علاوه، آن‌ها مشکلات خود را نیز بهتر درک خواهند کرد.ما حامیان جدی حریم خصوصی و امنیتی کاربران هستیم. گلس‌باکس ابزارهایی به مشتریانش عرضه می‌کند که توانایی پوشاندن همه‌ی بخش‌های اطلاعات شخصی کاربران را دارند. ما به‌شدت اعتقاد داریم شرکت‌های طرف قرارداد باید سیاست‌های مشخصی داشته باشند تا به کاربران اطلاع دهند عملکردشان در‌حال‌ضبط است. چنین روندی دقیقا شبیه مراکز پشتیبانی تلفنی می‌شود که به مخاطب اطلاع می‌دهند تماس ضبط می‌شود.هیچ‌ بخشی از اطلاعات جمع‌آوری‌شده‌ی مشتریان ابزارهای گلس‌باکس با شرکت‌های واسط دیگر به‌اشتراک گذاشته نمی‌شود. به‌علاوه، داده‌های هیچ منبع اطلاعاتی دیگر نیز با آن‌ها ترکیب نمی‌شود.گلس‌باکس تابع شدیدترین قوانین و سیاست‌های حفظ و حراست از حریم خصوصی (مانند SOC2 و GDPR) است و همه‌ی داده‌های جمع‌آوری‌شده به‌وسیله‌ی ابزارهای ما با حداکثر امنیت حفظ و رمزگذاری می‌شوند. ما به مشتریان خود ابزارهایی ارائه‌ می‌کنیم تا اطلاعات هر بخش از داده‌های واردشده‌ی کاربر را پوشش دهند و دسترسی کارمندان به اطلاعات کاربران را محدود کنند و گزارش کاملی از مشاهده‌ی اطلاعات تک‌تک کارمندان خود داشته باشند.عملکرد ابزار ما با توضیح ساده‌ی ضبط فعالیت‌های کاربر و بازپخش آن تعریف نمی‌شود. برندها به‌سراغ ما می‌آیند؛ چون ابزارهای ما گزارش‌گیری از فعالیت‌های دیجیتال را با حفاظت و رمزگذاری قوی انجام می‌‌دهند. خصوصیات ابزارهای گلس‌باکس آن را بسیار ارزشمند نمی‌کند. این ارزش به‌‌دلیل جاسوسی از کاربران ایجاد نمی‌شود؛ بلکه (الف) به‌معنای کمکی برای ایجاد بهترین تجربه‌ی دیجیتال و (ب) حفظ هر دو گروه برندها و کاربران با ارائه‌ی گزارش‌های واقعی و ملموس و امن با هدف بهترکردن تجربه‌ی کاربری دیجیتال است.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات