با ذخیره‌سازهای تحت شبکه NAS کیونپ آشنا شوید

شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۰
مطالعه 10 دقیقه
کیونپ از تولیدکنندگان مطرح تجهیزات ذخیره‌سازی است که حضور پررنگی نیز در بازار بازار کشورمان دارد. در ادامه برخی محصولات جدید آن را مختصر معرفی می‌کنیم.
تبلیغات

شرکت و سازمان‌های کوچک و بزرگ برای ذخیره‌ و دسترسی به اطلاعات در شبکه، از راهکارهای متفاوتی استفاده می‌کنند. راهکارهای متداول ذخیره‌سازی شامل اتصال مستقیم تجهیزات ذخیره‌سازی به سرور (DAS)، استفاده از سرورهای ذخیره‌سازی تحت شبکه (NAS)، به‌کارگیری شبکه‌ای از تجهیزات ذخیره‌سازی با دسترسی در سطح بلاک (SAN) و بالاخره استفاده از فضای ذخیره‌سازی ابری (Cloud) است.

راهکار ذخیره‌سازی Network-Attached Storage یا به‌طور خلاصه NAS عبارت است از یک سرور ذخیره‌سازی دیتا در سطح فایل (File Level در نقطه‌ی مقابل Block Level) که امکان دسترسی کاربران متعدد و دستگاه‌های کلاینت نایکنواخت را به فضای ذخیره‌سازی متمرکز خود فراهم می‌کند. کاربران مستقر بر یک شبکه‌ی محلی یا LAN با یک اتصال اترنت استاندارد امکان دسترسی به حافظه‌ی اشتراکی را می‌یابند.

سرورهای ذخیره‌سازی تحت شبکه (NAS) به‌مانند کامپیوترهای متداول کیبورد یا نمایشگری ندارند و تنها امکان مدیریت آن‌ها ازطریق یک برنامه‌ی رابط مبتنی بر مرورگر وجود دارد. هر سرور NAS به‌عنوان یک گره‌ی (Node) شبکه‌ی مستقل روی LAN مستقر شده و با آدرس پروتکل اینترنتی (IP) انحصاری خود تعریف و شناسایی می‌شود.

nas

مهم‌ترین مزایای استفاده از NAS سهولت دسترسی به این سرورها، فضای ذخیره‌سازی حجیم و بلاخره هزینه نسبتا کم تهیه‌ی آن‌ها است. سرورهای NAS با فراهم کردن زیرساختی برای متمرکز کردن ادوات ذخیره‌سازی در یک مکان، امکان انجام وظایف مختلفی روی داده‌ها و اطلاعات را نظیر آرشیو کردن، ساخت و نگه‌داری فایل‌های پشتیبان و بازیابی داده‌ها در مواقع لزوم، تشخیص و رفع خطا در حافظه، تجزیه و تحلیل داده‌ها با هوش مصنوعی یا ایجاد یک لایه ابری از اطلاعات دارند.

تفاوت اساسی راهکار NAS و راهکار SAN در نحوه‌ی دسترسی به داده‌ها است. سرورهای NAS امکان دسترسی در سطح فایل را فراهم کرده و بیشتر با داده‌های ساختاربندی‌نشده نظیر فایل‌های صوتی، تصویری، ویدئویی، محتوای وب‌سایت‌ها، فایل‌های متنی، یا اسناد مایکروسافت آفیس سر و کار دارند. اما راهکار SAN امکان دسترسی هر سرور به اطلاعات مرکز داده را در سطح بلوک فراهم می‌کند. به عبارتی سرور می‌تواند بدون واسطه و به‌طور مستقیم به بلوک‌های هارددیسک دسترسی پیدا کند. این روش دسترسی به داده‌ها  نسبت به دسترسی سطح فایل، سرعت و انعطاف بسیار بالایی دارد.

NAS کاربران را قادر می‌سازد که داده‌ها را در میان یکدیگر با بازدهی و سهولت بیشتر به اشتراک بگذارند. این روش به‌ویژه برای گروه‌های کاری که اعضای آن در فواصل دور از یکدیگر قرار داشته یا در مناطق زمانی (Time Zone) مختلفی زندگی می‌کنند، کارایی دارد. سرور ذخیره‌سازی در این روش به یک روتر بی‌سیم متصل شده و اعضای گروه در محیط‌های کاری با سطح دسترسی توزیع شده امکان دستیابی به فایل‌ها و فولدرها را از هر دستگاه متصل به شبکه دارند. سازمان‌های مختلف معمولاً با به کارگیری یک محیط مجازی مبتنی بر NAS امکان دسترسی سطح‌بندی‌شده‌ی کارکنان خود را به شبکه‌ی خصوصی سازمان فراهم می‌کنند.

امروز تجهیزات NAS با ابعاد مختلف و سطوح کارایی متفاوت برای استفاده در سازمان‌های بزرگ، کسب و کارهای کوچک و حتی شبکه‌های خانگی طراحی و تولید می‌شود. این دستگاه‌ها حداقل دربرگیرنده‌ی دو جایگاه (خشاب یا Bay) برای جای‌گذاری دیسک و درایوهای ذخیره‌سازی است. NAS-های سازمانی (اینترپرایز) با ویژگی‌های رده بالایی برای کار با داده‌ها طراحی می‌شود تا امکان مدیریت فضای ذخیره‌سازی را ایجاد کند. این تجهیزات حداقل دربرگیرنده ۴ جایگاه درایو ذخیره‌سازی است. سازمان‌ها و کسب‌و‌کارهای مختلف بسته به حجم اطلاعات و میزان کارایی مورد انتظار از یک سرور ذخیره‌سازی تحت شبکه، تجهیزات NAS متفاوتی را خریداری می‌کنند و به کار می‌گیرند. سرورهای NAS کنونی به کمک پردازنده‌های قدرتمند داخلی و دیگر ساختارهای سخت‌افزاری یک کامپیوتر سرور، مستقل از سایر اجزای مرکز داده امکان پردازش و مدیریت داده‌های ذخیره‌شده روی ذخیره‌سازهای خود را فراهم می‌کنند.

کیونپ (Qnap) یکی از نام‌های مطرح دنیای حافظه‌های سازمانی و تجاری تحت شبکه است که با اختیار داشتن دفاتر در ۱۶ کشور مختلف و بیش از ۱۰۰۰ پرسنل، بازه‌ی گسترده‌ای NAS و SAN را تولید می‌کند. پانا نماینده رسمی کیونپ در ایران، چندی است فعالیت خود را افزایش داده و بازه‌ی متنوعی از ذخیره‌ساز‌های تحت شبکه کیونپ را به بازار عرضه کرده است. در ادامه به معرفی برخی از محصولات جدید این شرکت خواهیم پرداخت.

کیونپ TDS-16489U-SA1

nas

ذخیره‌‌ساز تحت شبکه‌ی TDS-16489U-SA1 برای پردازش داده‌های ذخیره شده متکی بر دو پردازنده‌ی ۶ هسته‌ای E5-2620  از خانواده‌ی Xeon اینتل است. با استفاده از این مجموعه‌ی پردازشی کیونپ سروری کاربردی (Application) و سرور ذخیره‌سازی را درکنار هم گرد آورده است. هدف از طراحی این سرور اجرای محاسبات سنگین داده و کمک به سازمان‌ها در اجرای تمامی وظایف کاربردی، ذخیره‌سازی و مجازی‌سازی در یک دستگاه است. سرعت کلاک هر یک از پردازنده‌های زئون اینتل ۲.۴ گیگاهرتز است. این سرور از موتور رمزگذاری داده‌ی AES-NI استفاده می‌کند. ۶۴ گیگابایت حافظه‌ی RDIMM DDR4 به‌صورت ۸ ماژول ۸ گیگابایتی با فرکانس ۲۱۳۳ مگاهرتز پردازنده‌ی مرکزی را در این سرور ذخیره‌سازی همراهی می‌کند. البته این سیستم مجهز به ۱۶ سوکت رم است که امکان پشتیبانی از حداکثر یک ترابایت حافظه‌ی RDIMM یا LRDIMM را دارد.

nas

امکان نصب ۱۶ درایو ذخیره‌سازی ۳.۵ اینچی در بخش جلویی دستگاه و چهار درایو ۲.۵ اینچی در بخش داخلی وجود داشته که از هارد دیسک‌های SATA و SAS و انواع حافظه‌های SSD پشتیبانی می‌کند. سه کنترلر SAS 12Gb/s در سخت‌افزار این مجموعه وجود داشته و سایر کنترلرهای SAS موجود از نوع 6Gb/s است. برای اتصال این دستگاه به شبکه‌ی محلی یا سوئیچ اینترنت، ۲ پورت اترنت LAN معمولی و ۴ پورت اترنت 10Gbe SPF+ با سرعت انتقال ۱۰ گیگابیت‌برثانیه در نظر گرفته شده است. سه اسلات PCIe 3.0 x8 و یک اسلات PCIe x16 برای نصب کارت‌های مختلف نظیر کارت شبکه‌ی 40GbE، هاب کنترلر‌های اضافی SAS 12Gb/s تا حداکثر ظرفیت یک ترابایت و پردازنده‌های گرافیکی مجزای سرور یا دسکتاپ در داخل کیس و روی برد اصلی پیش‌بینی شده است. این سیستم ذخیره‌ساز تیغه‌ای با فرم فاکتور 3U تولید شده و سه یونیت را در رک Rack اشغال می‌کند. توان مصرفی مجموعه در حالت کاری در حدود ۳۶۳ وات است.

کیونپ TES-1885U-D1521

nas

این مدل NAS کیونپ کمی جمع‌وجورتر و البته ضعیف‌تر از نمونه‌ی 16489U است. در این سرور از یک پردازنده‌ی چهار هسته‌ای Xeon D-1521 اینتل با سرعت کلاک پایه‌ی ۲.۴ و سرعت کلاک بوست ۲.۷ استفاده شده است. این محصول را می‌توان با پیکربندی‌های مختلف شامل ۸، ۱۶ یا ۳۲ گیگابایت حافظه‌ی رم از نوع RDIMM DDR4 با فرکانس ۲۱۳۳ مگاهرتز سفارش داد و خریداری کرد که مدل پیش‌فرض شامل ۸ گیگابایت رم است. حداکثر حافظه‌ی رم قابل تعبیه در این سرور ۱۲۸ گیگابایت از نوع RDIMM روی چهار اسلات موجود است. حافظه‌ی رم به کار رفته در این سیستم از قابلیت اصلاح خطا یا ECC برخوردار است که قابلیتی ممتاز در بازار حافظه‌های سرور به شمار می‌رود. ۱۲ جایگاه درایو ذخیره‌سازی ۳.۵ اینچی از نوع SATA یا SAS با قابلیت تعویض و ۶ جایگاه درایو ۲.۵ اینچی با قابلیت تعبیه‌ی حافظ‌ه‌های پرسرعت SSD در این سیستم پیش‌بینی شده است.

nas

این سیستم مجهز به چهار پورت شبکه‌ی LAN و دو پورت پر سرعت ۱۰ گیگابیتی است. چهار اسلات PCIe 3.0 از نوع x8 و x4 روی برد اصلی نصب شده و امکان ارتقای سخت‌افزار این مجموعه را فراهم می‌کند. این سیستم با فرم فاکتور 2U تولید می‌شود. توان مصرفی مجموعه در حالت کاری ۲۲۹.۵۳ وات است.

کیونپ TVS-x72XU-RP

nas

سیستم ذخیره‌ساز NAS مدل TVS-x72XU-RP دربرگیرنده‌ی پردازنده‌ی نسل هشتم Core i3-8100 اینتل با چهار هسته‌ و سرعت کلاک ۳.۶ گیگاهرتز است. واحد پردازش گرافیکی Intel® UHD Graphics 630 نیز به‌صورت یکپارچه در این پردازنده تعبیه شده است. این پردازنده با ۴ گیگابایت حافظه‌ی رم UDIMM DDR4 کار می‌کند و امکان ارتقای آن تا ۶۴ گیگابایت وجود دارد. ۴ اسلات رم تعبیه شده در این سیستم از حافظه‌ی رم دو کاناله پشتیبانی می‌کند. این سرور ذخیره‌ساز از ۸ جایگاه درایو ۳.۵ اینچی (با پشتیبانی از نصب درایو ۲.۵ اینچی) برای به‌کارگیری انواع راهکارهای ذخیره‌سازی برخورداری است. دو پورت شبکه‌ی LAN و دو پورت 10GbE برای انتقال و به اشتراک‌گذاری سریع داده‌ها متصل به کنترلر Mellanox® ConnectX®-4 Lx در قسمت پشت این دستگاه دیده می‌شود. ۴ اسلات PCIe 3.0 برای نصب کارت‌های مختلف توسعه شامل کارت شبکه‌ی 40GbE یا 25GbE یا کارت‌های گرافیک AMD و انویدیا روی برد اصلی پیش‌بینی شده است. استفاده از قدرت پردازشی هسته‌های گرافیکی مجزا قابلیت‌های یادگیری ماشین و هوش مصنوعی این ذخیره‌ساز را ارتقا داده، امکان پردازش داده‌های تصویری و عملکرد‌های ماشین مجازی را فراهم می‌سازد. با درگاه HDMI 2.0 تعبیه شده در پشت این سیستم و اتصال ذخیره‌ساز به یک مانیتور امکان رمزگشایی و پخش ویدئوهای 4K وجود دارد. به کمک قابلیت iSER و ارسال مستقیم داده‌ها به بافر حافظه‌ی سرور مقصدی که از این قابلیت پشتیبانی می‌کند، سرعت خواندن و نوشتن داده‌ها تا ۶۰ درصد افزایش یافته، تأخیر حافظه تا ۵۰ درصد کاهش می‌یابد.

کیونپ TS-x8XU-RP

nas

ذخیره‌سازهای سری TS-x8XU-RP یک راهکار ذخیره‌سازی تحت شبکه‌ی سازمانی (گرید سرور) است که با تجهیز به پردازنده‌ی Xeon E اینتل با حداکثر فرکانس ۴.۵ گیگاهرتز، قدرت پردازش و سطح عملکرد بالایی را پدید می‌‌آورد. حافظه‌های تعبیه شده در این سرور ذخیره‌سازی از نوع DDR4 با قابلیت اصلاح خطا ECC بوده و بسته به مدل به‌طور استاندارد ۸ یا ۱۶ گیگابایت حافظه‌ در هر کیس تعبیه شده است، با این وجود هر سرور حداکثر از ۶۴ گیگابایت حافظه‌ی رم پشتیبانی می‌کند.

nas

دو پورت شبکه‌ی 10GbE SPF+ SmartNIC با کنترلر Mellanox® ConnectX®-4 Lx امکان اتصال این سرور را به شبکه با سرعت بالایی فراهم می‌کند. در این سری NAS-های کیونپ با وجود یک تا چهار اسلات‌ PCIe 3.0 امکان نصب کارت‌های شبکه بسیار سریع 40GbE یا 25GbE، نصب انواع کارت گرافیک و بهره‌مندی از مزایای یادگیری ماشین آن وجود دارد. این سری از محصولات کیونپ با تعداد جایگاه‌های درایو ۳.۵ اینچی متفاوتی از ۸ تا ۲۴ جایگاه و همچنین ۹ جایگاه درایو هیبریدی با پشتیبانی از درایوهای ۳.۵ و ۲.۵ اینچی راهکارهای متعدد ذخیره‌سازی را برای سازمان‌ها فراهم می‌‌آورد. این مدل نیز از قابلیت iSER پشتیبانی می‌کند. این محصول در فرم فاکتورهای مختلفی عرضه می‌شود.

کیونپ TS-2888

nas

ذخیره‌ساز TS-2888 یکی از جذاب‌ترین راهکارهای ذخیره‌سازی تحت شبکه‌ی کیونپ است. این محصول با تکیه بر سخت‌افزاری توانمند بر قابلیت‌های یادگیری ماشین و کاربردهای هوش مصنوعی تمرکز ویژه‌ای دارد. برای غلبه بر محدودیت‌های میزان داده در کاربردهای هوش مصنوعی، این محصول با جایگاه‌های متعدد ذخیره‌‌سازی و پشتیبانی از حجم عظیمی از داده‌ها طراحی شده است. در این محصول به کمک پلتفرم اختصاصی QuAI کیونپ، از زمان و پیچیدگی پیاده‌سازی و مدیریت پروژه‌های هوش مصنوعی کاسته می‌شود. امکان اتصال چندین کارت گرافیک رده‌بالا به‌صورت هم‌زمان در کیس این محصول پیش‌بینی شده تا ظرفیت پردازشی عظیم هسته‌های پیشروی گرافیکی برای بهبود قابلیت‌های یادگیری ماشین به کار بسته شود. با وجود این سیستم قدرتمند نیاز به پردازش داده بر پایه‌ی ابرهای محاسباتی به حداقل می‌رسد و همه چیز در قالب سخت‌افزار قدرتمند دستگاه انجام می‌شود.

nas

پردازنده‌ی Xeon W اینتل با حداکثر ۱۸ هسته و ۳۶ رشته‌ی پردازشی با سقف فرکانس ۴.۵ گیگاهرتز همراه‌با حداکثر ۵۱۲ گیگابایت حافظه‌ی رم RDIMM DDR4 با قابلیت اصلاح خطای ECC و فرکانس ۲۶۶۶ مگاهرتز، سیستم به خنک‌کننده‌ی مایع پردازنده‌ی اصلی، امکان نصب چهار کارت گرافیک هم‌زمان با وجود هشت اسلات سریع PCIe 3.0، هشت جایگاه درایو ۳.۵ و ۲.۵ اینچی برای اتصال هارد دیسک‌های SATA، چهار جایگاه درایو ۲.۵ اینچی از نوع U.2 NVMe با رابط PCIe 3.0 و تا ۱۶ جایگاه درایو ۲.۵ اینچی برای حافظه‌های SATA و SSD ترکیبی غول‌آسا را برای پردازش حجم‌های عظیم داده در این سرور ذخیره‌ساز گرد هم آورده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات