بنچمارک‌های پردازنده گرافیکی موبایل AMD Radeon RX 5300M فاش شد

جمعه ۱۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۲
مطالعه 4 دقیقه
بنچمارک‌های منتسب به پردازنده‌ی گرافیکی موبایل AMD Radeon RX 5300 عملکرد سریع‌تر آن نسبت به GTX 1650 انویدیا را نشان می‌دهند.
تبلیغات

پردازنده‌ی گرافیکی Radeon RX 5300M ارزان‌ترین تراشه در خانواده پردازنده‌های گرافیکی Navi به‌شمار می‌آید که از ۲۲ واحد CU و ۱۴۰۸ پردازنده‌ی  جریانی بهره می‌برد. مدل RX 5300M از نظر عملکرد مابین مدل XT و Pro قرار می‌گیرد. بخش دیگری از تفاوت‌های سری Pro با RX به میزان حافظه‌ی گرافیکی بازمی‌گردد. نسخه‌ی پرو از ۴ گیگابایت حافظه‌ی GDDR6 با فرکانس ۱۲ گیگابیت‌برثانیه و پهنای باند ۱۹۲ گیگابایت‌برثانیه استفاده می‌کند؛ درحالی‌که نسخه‌ی RX از ۳ گیگابایت حافظه‌ی GDDR6، فرکانس ۱۲ گیگابیت‌برثانیه و پهنای باند ۱۶۸ گیگابایت‌برثانیه قدرت می‌گیرد. فرکانس GPU در دو نسخه‌ی Pro و RX به‌ترتیب به ۱۲۳۰ و ۱۴۴۵ مگاهرتز می‌رسد.

خانواده‌ی پردازنده‌‌های گرافیکی موبایل AMD Navi 14

مدل / مشخصات

SKU

تعداد واحد‌های محاسباتی

(CU)

تعداد پردازنده‌های جریانی

فرکانس بیشینه

حافظه‌ی ویدئویی

پهنای باند

TGP

Radeon Pro 5500M

Navi 14 XTX

۲۴

۱۵۳۶

۱۳۰۰ مگاهرتز

۸ گیگابایت

GDDR6

۱۹۲ گیگابایت‌برثانیه

۷۵ وات

Radeon RX 5500M

Navi 14 XTM

۲۲

۱۴۰۸

۱۶۴۵ مگاهرتز

۴ گیگابایت

GDDR6

۱۹۲ گیگابایت‌برثانیه

۵۰ وات

Radeon Pro 5300M

Navi 14 XLM

۲۰

۱۲۸۰

۱۲۳۰ مگاهرتز

۴ گیگابایت

GDDR6

۱۹۲ گیگابایت‌برثانیه

۵۰ وات

Radeon RX 5300M

Navi 14 XLM

۲۲

۱۴۰۸

۱۴۴۵ مگاهرتز

۳ گیگابایت

GDDR6

۱۶۸ گیگابایت‌برثانیه

۵۰ وات

AMD پردازنده‌ی گرافیکی Radeon RX 5300M را برای لپ‌تاپ‌های گیمینگ اقتصادی در نظر دارد. از نظر عملکرد، پردازنده‌ی یادشده را می‌توان رقیبی برای GeForce GTX 1650، پردازنده‌ی اقتصادی انویدیا دانست. البته تا زمانی‌که بنچمارک‌های بازی و بررسی‌های مستقل از لپ‌تاپ‌های آن منتشر نشوند، نمی‌توان در مورد توانایی‌های این دو کارت گرافیک در برابر یکدیگر تصمیم گرفت. GeForce GTX 1650 از ۴ گیگابایت حافظه‌ی GDDR5 در کنار رابط ۱۲۸ بیتی و ۱۰۲۴ هسته‌ی CUDA استفاده می‌کند. GeForce GTX 1650 در دو مدل و با محدوده‌ی توان طراحی حرارتی ۵۰ وات عرضه می‌شود. 

AMD

سیستمی که برای اجرای بنچمارک‌های پردازنده‌ی گرافیکی RX 5300M استفاده شده است از پردازنده‌ی Ryzen 7 3750H با گرافیک یکپارچه‌ی وگا ۱۰ بهره می‌برد؛ فرکانس پایه‌ی گرافیک 5300M برابر با ۱۰۳۶ مگاهرتز و حداکثر فرکانس کاری به ۱۴۴۵ مگاهرتز عنوان شده است. با وجود فرکانس کمتر، Radeon RX 5300M می‌تواند دست کم در این بنچمارک، GTX 1650 Max-Q را با فاصله‌ی حداکثر ۱۹ درصد شکست دهد و از GTX 1650 اصلی با فاصله‌ی حداکثر ۸ درصد در بنچمارک 3DMark Firestrike گذر کند. در بنچمارک 3DMark 11 نیز این فاصله به ترتیب به ۲۴ و ۸ درصد می‌رسد. به‌نظر می‌رسد که RX 5300M یک گزینه‌ی ارزان‌قیمت مناسب برای لپ‌تاپ‌های گیمینگ اقتصادی زیر ۱۰۰۰ دلار خواهد بود.

کارت گرافیک AMD
کارت گرافیک AMD

در نهایت Radeon RX 5500M حدود ۱۲ تا ۱۳ درصد سریع‌تر از RX 5300M بوده است. از سوی دیگر Radeon RX 5300M توانسته تا عملکرد بهتری را نسبت به GTX 1650 ارائه دهد و این خبر خوبی برای AMD به‌شمار می‌آید. انتظار می‌رود که برخی از طرح‌های مقرون‌به‌صرفه‌ی ناوی ۱۴ در دو ماه آینده عرضه شوند و احتمالا مورد توجه خریداران لپ‌تاپ قرار خواهند گرفت.

کارت گرافیک AMD
کارت گرافیک AMD
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات