سرویس بیدود فعالیت خود را از امروز مجددا آغاز می‌کند

سه‌شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۰
مطالعه 4 دقیقه
بیدود ضمن عذرخواهی از مشترکان خود، درصدد بهبود سرویس‌دهی است. این سرویس که بیش از یک ماه دچار اختلال شده بود، از امروز با طرح جدید مالی فعالیت خود را از سر می‌گیرد.
تبلیغات

شرکت پاک چرخ ایرانیان (بیدود) سال ۱۳۹۶ با طرح دوچرخه‌های اشتراکی هوشمند و حمایت معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران فعالیت خود را در شهر تهران آغاز کرد. طرح دوچرخه‌های اشتراکی نخستین‌بار در ایران پیاده‌سازی می‌شد و شور و علاقه‌ی بسیاری از مردم را برانگیخته بود. امکان ا‌ستفاده‌ی زنان از دوچرخه نیز به محبوبیت این طرح افزوده بود، تا اینکه اواخر آبان سال جاری و در پی ناآرامی در سطح شهرها، دوچرخه‌های این شرکت خسارت دید و به‌ناچار جمع‌آوری شد؛ اما پس از آرام‌گرفتن اوضاع و گذشت روزهای بسیار، همچنان از بازگشت دوچرخه‌ها به سطح شهر خبری نبود. اطلاع‌رسانی درزمینه‌ی زمان بازگشت بیدود ضعیف بود و در هاله‌ای از ابهام قرار داشت.

اوایل این غیبت، خبر شروع به کار طرح دوچرخه‌های اشتراکی بیدود در شیراز به‌گوش رسید که به‌دلیل تغییر هزینه‌ی اشتراک سالانه (مبلغ ۲۰ هزار تومان)، با استقبال درخورتوجه شهروندان شیرازی نیز همراه شده بود. بااین‌حال در همین زمان، روز‌به‌روز نارضایتی فراوانی در میان شهروندان تهرانی شکل می‌گرفت. مشترکان تهرانی دوچرخه‌های بیدود از این امر دلخور بودند که روزها از جمع‌آوری دوچرخه‌ها گذشته و همچنان امکان استفاده از آن‌ها وجود ندارد. همچنین، ودیعه‌ی ۱۵۹ هزار تومانی کاربران در تمام مدت نزد شرکت بود و مردم امکان استرداد آن را نداشتند. حال که فعالیت این شرکت از امروز ۱۰ دی از سر گرفته شده، به‌سراغ بیدود رفتیم و سؤالاتمان را از آن‌ها کردیم.

bdood

تندپور، مدیر روابط‌عمومی بیدود، به زومیت گفت برخلاف شیراز، در تهران حمایتی از بیدود نشد. بیدود از شهرداری درخواست مالی نداشت؛ بلکه درخواست تسهیل شرایط برای کاربران داشت؛ شرایطی مانند هزینه‌ی لجستیک و تعمیرات یا فضایی که کاربران بتوانند در آن از دوچرخه‌ها بهتر استفاده کنند.

اکنون که بیدود بازگشته، تغییراتی درزمینه‌ی مالی استفاده از دوچرخه‌ها اعمال شده است؛ بدین‌صورت که به‌جای ۱۴۰ هزار تومان، تنها باید سالانه ۴۹،۵۰۰ تومان بدون نیاز به پرداخت سپرده برای استفاده از دوچرخه‌های بیدود پرداخت کرد. به‌عقیده‌ی تندپور، این کار استفاده‌ی کاربران از دوچرخه‌های اشتراکی را تسهیل می‌کند؛ چون پیش‌تر آن‌ها باید هزینه‌ی بیمه را نیز درکنار سپرده پرداخت می‌کردند و هزینه‌ی بیمه‌ی امسال ۴۰ هزار تومان گران‌تر می‌شد. بااین‌حال، مبلغ ۴۹،۵۰۰ تومان برای ثبت‌نام کاربران جدید است و برای کاربران قدیمی بیدود که مبلغ ودیعه‌ای پرداخت کرده‌اند، چهار سناریو وجود دارد:

استرداد مبلغ سپرده‌ی مشترکان بیدود از ابتدای هفته‌ی آینده امکان‌پذیر خواهد بود

  • کل هزینه را مسترد کنند که این امر از ابتدای هفته‌ی آینده امکان‌پذیر خواهد بود.
  • همان سپرده‌ی ۱۵۹ هزار تومانی را دراختیار شرکت باقی بگذارند که در‌این‌صورت، بیمه‌ی سالانه به‌صورت رایگان برای آن‌ها تمدید می‌شود.
  • هزینه‌ی اشتراکی ۴۹،۵۰۰ هزار تومانی از حسابشان برداشته و مبلغ باقی‌مانده مسترد شود.
  • ۴۹،۵۰۰ هزار تومان از سپرده‌ی مشترک برداشته شود و باقی سپرده که معادل ۷۳ سفر است، به حساب کاربری آن‌ها واریز و ۱۷ سفر دیگر نیز به وی هدیه داده شود.

موضوع دیگر این است که تمام کاربران پیشین بیدود تا ۱۵ بهمن‌ ۱۰ سفر رایگان هدیه می‌گیرند.

bdood

اطلاع‌رسانی‌نکردن از وضعیت فعالیت شرکت در مدت غیبت از عمده‌ترین عوامل نارضایتی کاربران در مدت اخیر بود. تندپور گفت در حساب اینستاگرام بیدود در روزهای ابتدایی اطلاع‌رسانی شده بود و به پیام‌های کاربران نیز پاسخ داده می‌شد؛ باوجوداین‌، مشتریان به‌منظور اطلاع از وضعیت فعالیت شرکت و بازپس‌گرفتن سپرده‌ی خود تماس‌های زیادی برقرار می‌کردند و حجم تماس‌ها به‌قدری زیاد بود که نمی‌شد پاسخ‌گوی تمام آن‌ها بود. در بازه‌ی زمانی دیگر نیز اطلاع‌رسانی انجام نمی‌شد که از این بابت بیدود از مشترکان عذرخواهی می‌کند.

تیم بیدود در مدت زمان غیبت خود در تهران مشغول مذاکره برای تغییر مدل مالی و پیاده‌سازی آن در اپلیکیشن به‌منظور دریافت بازخورد بهتر بوده‌ است. استراتژی کلی بیدود نیز افزایش مسیرهای زیرپوشش در تهران و توسعه‌ی ناوگان و بهبود سرویس‌دهی ازجمله تعمیرات و تأمین است. تندپور در انتها از سردرگمی ایجادشده میان مشترکان باردیگر عذرخواهی کرد و گفت تیم بیدود درصدد جبران وضعیت هستند.

دیدگاه شما در‌باره‌ی شرایط پیش‌آمده برای بیدود چیست؟ آیا شما از مشترکان این شرکت بوده‌اید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات