نظرسنجی: آیا رمز دوم یک بار مصرف خود را فعال کرده‌اید؟

شنبه ۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
زمزمه‌های استفاده‌ی اجباری از رمز دوم پویا یک سال است که به‌گوش می‌رسد؛ اما تاکنون اجرایی نشده است.
تبلیغات

نخستین‌بار در آذر ۱۳۹۷ سرهنگ مصطفی نوروزی، رئیس مرکز مبارزه با جرایم ملی و سازمان‌یافته‌ی پلیس فتا، اعلام کرد با پیگیری پلیس فتا ناجا و همکاری بانک مرکزی، تمامی بانک‌ها و مؤسسه‌های مالی از همان ماه ملزم به ارائه‌ی سرویس رمز دوم یک‌بار مصرف شده‌اند. همان زمان اعلام شد:

براساس دستور بانک مرکزی، استفاده از رمزهای دوم پویا برای تمامی دارندگان کارت‌های بانکی از ابتدای خرداد ۱۳۹۸ ضروری است و رمز دوم ایستا، به‌طور کامل حذف و با رمزهای یک‌بارمصرف جایگزین خواهد شد.

اجرایی‌شدن استفاده از رمز پویا پس از آن فرازوفرودهای فراوانی داشت. برای مثال، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی، تنها چند روز پس از اعلام اجباری‌بودن این امر اعلام کرد: «خریدهای اینترنتی کمتر از ۵۰۰ هزار تومان به رمز پویا نیازی ندارد». همان روز بانک مرکزی بخشنامه‌ای منتشر کرد که در آن دیگر خبری از «الزام و اجبار» استفاده از رمز دوم پویا و «حذف رمز ایستا» نبود. درنهایت شهریور امسال، بانک مرکزی لزوم استفاده از رمزهای پویا در تراکنش‌های مبتنی‌بر کارت‌های بانکی به شبکه بانکی کشور را دوباره مطرح کرد. این‌بار قرار شد استفاده از رمز دوم پویا از اول دی‌ ۱۳۹۸ اجباری و رمزهای ایستا کنار گذاشته شود.

رمز دوم پویا

براساس آخرین اخبار، به‌دلیل سختی دریافت رمز پویا، این طرح همچنان عملیاتی نشده و یک ماه دیگر نیز به‌تعویق افتاده است. قرار بود به‌دلیل سختیِ تهیه‌کردن دستگاه‌های توکن، هر بانک اپلیکیشن مخصوص خود را دراختیار کاربران قرار دهد؛ اما مردم شکایت می‌کنند که نصب چندین اپلیکیشن به‌ سختی کار چندبرابر می‌افزاید. همچنین، بسیاری از مردم از گوشی هوشمند استفاده نمی‌کنند یا سیستم‌عامل قدیمی دارند؛ به‌همین‌دلیل، امکان نصب اپلیکیشن بانکی روی گوشی‌های خود را ندارند. درنهایت، مهران محرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی، با انتشار پستی در توییتر اعلام کرد از ابتدای دی، کاربران می‌توانند با فشردن دکمه‌ای در صفحات پرداخت اینترنتی، رمز دوم پویا را ازطریق پیامک دریافت کنند. وی گفت:

برای ارتقای تجربه‌ی کاربری و امکان دریافت رمز دوم پویا با پیامک، از ابتدای دی دکمه‌ی جدید به صفحات پرداخت اینترنتی اضافه خواهد شد و مشتریانی که شماره‌ی همراه خود را به بانک اعلام کرده‌اند، با فشردن این دکمه رمزدوم پویا را ازطریق پیامک دریافت خواهند کرد.

اگر هنوز رمز پویا کارت‌‌های بانکی خود را فعال نکرده‌اید، ازطریق لینک زیر می‌‌توانید از مراحل فعال‌سازی آن در بانک‌‌های مختلف را مطلع شوید.

باتوجه‌به نزدیک‌شدن به زمان اجباری‌شدن استفاده از رمز پویا، آیا رمز دوم یک‌بار مصرف خود را دریافت کرده‌اید؟ با شرکت در نظرسنجی زومیت، ما را در یافتن پاسخ این پرسش یاری کنید.

آیا رمز پویا (رمز دوم یکبار مصرف) کارت بانکی خود را فعال کردهاید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات