شرایط ورود به بورس برای شرکت‌های فناوری باید تسهیل شود

پنج‌شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
ورود به بورس از جمله عوامل جمع‌آوری سرمایه برای شرکت‌ها محسوب می‌شود اما شرایط سخت در ایران برای ورود به آن مشکلات بسیاری به‌وجود آورده است.
تبلیغات

در یلدای استارتاپی کارآفرینان ایران که در تالار وزارت کشور برگزار شد، جمعی از کارآفرینان و فعالان اقتصادی گردهم آمدند تا درمورد چالش‌های موجود اقتصاد دیجیتال به صحبت و تبادل نظر مشغول شوند.

در نشستی که با پرسشگری شهرام شریف، دبیر گروه دیجیتال روزنامه اقتصاد انجام شد، سوالی در ارتباط با ورود شرکت‌های مبتنی بر فناوری به بورس مطرح شد و حمید محمدی، هم‌بنیان‌گذار دیجی‌کالا و حسام میرآرمندهی، بنیان‌گذار کافه بازار به آن پاسخ دادند.

این دو شخص، ورود به بورس با شرایط موجود را سخت توصیف کرده و اعلام کردند که باید تغییرات زیادی در ذهنیت تصمیم‌گیرندگان به‌خصوص تصمیم‌گیرندگان سازمان بورس اتفاق بیفتد تا شرایط برای ورود شرکت‌های فناوری به بورس آسان‌تر شود. این تغییرات باید در حوزه‌های مختلف صورت بگیرد و ذهنیت موجود در ارتباط با سودآوری شرکت‌ها متحول شود. از آنجا که در فضای این‌گونه شرکت‌ها بر عامل «رشد» بیش از سوددهی تمرکز می‌شود، نسبت‌های کلاسیک شرکت‌های تولیدی باید کنار گذاشته شوند و با شاخص‌های شرکت‌های خدماتی و فناوری که بنا به رشد آن‌ها است و تاثیر، تغییر و ضریب نفوذی که در زندگی مردم ایجاد می‌کنند، مورد قضاوت قرار بگیرند.

ذهنیت موجود در بورس در ارتباط با سودآوری شرکت‌ها باید متحول شود

حمید محمدی اشاره کرد که ۵۵ درصد GDP (تولید ناخالص داخلی) ایران را خدمات تشکیل می‌دهند؛ این در حالی است که کمتر از ۱۰ درصد از شرکت‌های خدماتی موجود در بورس را شامل می‌شوند. از این شرکت‌ها هیچ‌کدام شرکت فناوری نیستند. اما در بورس دنیا از رتبه‌ی یک که اپل، مایکروسافت، آمازون، گوگل، فیسبوک و علی‌بابا به‌ترتیب قرار دارند، همگی شرکت فناوری هستند که به نسبت ارزش ایجادکرده در بازار چندان سودده هم نیستند. درواقع آمازون در ۲۰ سال ابتدایی ورودش به بورس سود نداد. اوبر نیز از چند ماه اخیر که وارد بورس شد، حدود ۳۰ درصد از ارزشش کاسته شده؛ با این حال به آن اجازه‌ی ورود به بورس داده شد.

با توجه به اینکه شرکت‌ها به پول دولتی نیازی ندارند و در این زمینه رگولاتور بورس باید تصمیم بگیرد، تنها باید شرایط برای آن‌ها مهیا بوده و این تغییر ایجاد شود تا راه شرکت‌ها برای ورود به بورس باز شود و مردم بتوانند در صورت تمایل سهام شرکت‌ها را خریداری کنند.

حسام میرآرمندهی نیز اشاره کرد که کافه بازار و دیوار سه سال است که به سوددهی رسیده‌اند و سودده بودن، شرط بورس برای ورود به آن محسوب می‌شود؛ شرطی که چندان معقول نیست چرا که بورس برای جذب سرمایه است و شرکت‌های در حال رشد به سرمایه نیاز دارند، شاید آن‌ها حتی درحال ضرردهی باشند و سرمایه‌گذاری برای حیاتشان ضروری باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات