آمار از سهم اینترنت در اقتصاد ایران چه می‌گویند؟

پنج‌شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
یلدای استارتاپی کارآفرینان فرصتی را برای فعالان اقتصاد دیجیتال کشور فراهم کرد تا اطلاعات جدید این حوزه را دراختیار عموم قرار دهند.
تبلیغات

مجید دودَهکی، بنیان‌گذار ECM در بخش «پنجره‌های رو به فردا» همایش یلدای کارآفرینان استارتاپی ایران به ذکر آماری جالب‌توجه در حوزه‌ی سهم اینترنت در اقتصاد پرداخت.

وی در ارتباط با بستر مورد استفاده‌ی مشترکین اینترنت اشاره کرد که پهنای باند سیار (اینترنت همراه موبایل) بالغ بر ۶۲ میلیون مشترک دارد درحالی‌که مشترکین اینترنت پرسرعت ثابت تنها ۸ میلیون هستند.

همچنین بالغ‌بر ۳۲/۷۴ درصد وب‌سایت‌ها یا به‌عبارتی، حدود یک سوم آن‌ها محتوا ارائه می‌دهند، ۱۲/۸۷ درصد به دانلود و آپلود اختصاص یافته، ۸/۳۴ درصد به‌عنوان فروشگاه مشغول به فعالیت‌اند که بالای ۵۷ هزار آن‌ها دارای نشان ای نماد هستند، ۸/۱۴ درصد ویدئو و موسیقی به اشتراک می‌گذارند و ۷/۸۱ درصد وب‌سایت‌های اینترنتی خدمات پرداخت بانکی ارائه می‌دهند.

برخی شهرها در حوزه‌ی دانلود اپلیکیشن و دریافت مجوز فروشگاهی فعال‌تر از سایرین بوده‌اند؛ کاربران در تهران، خراسان رضوی و گیلان، به‌ترتیب، بیشترین تعداد اپلیکیشن‌های موبایل را نصب می‌کنند و تهران، اصفهان و خراسان رضوی (به‌ترتیب) به‌میزان ۸۰ درصد نشان ای نماد برای فعالیت اقتصادی دارای مجوز دریافت کرده‌اند؛ این درصدها به‌گونه‌ای به‌نسبت شهرهای دیگر بالا است که میزان فعالیت آن‌ها را ناچیز می‌کند.

یلدای کارآفرینان

مبلغ کل تراکنش‌های خرید اینترنتی در کشور در سال ۱۳۹۳ به‌میزان ۵۲/۱ درصد بوده که هرساله رشد را تجربه کرده و در سال ۱۳۹۷ با میزان ۳۰ درصد رشد به ۱۴۵/۷ و در ۸ ماه اول سال جاری به ۱۶۲/۲ درصد رسیده است. این میزان در سال ۹۳ برابر با ۱۵۲/۶ میلیارد و برای ۸ ماه نخست سال ۹۸ برابر با ۶۸۹/۴ میلیارد بوده؛ حمل‌ونقل آنلاین و سپس فین‌تک از بالاترین عوامل رشد تراکنش‌ها بوده‌اند.

جالب اینجا است که تنها ۵ درصد تراکنش‌ها ازطریق موبایل صورت گرفته و ۸۵ درصد باقی تراکنش‌ها ازطرق سنتی (کارتخوان‌ها) انجام شده است.

یلدای کارآفرینان

در همایش یلدای استارتاپی کارآفرینان ایران به تفاوت‌های اقتصاد سنتی و دیجیتال و چالش‌های موجود در آن‌ها پرداخته شد. به نظر شما کاربران زومیت، چرا میزان تراکنش‌های سنتی به‌نسبت تراکنش‌های اینترنتی تا این حد بالا بوده‌اند؟ نظرات خود را با ما درمیان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات