فروش رزبری پای از مرز ۳۰ میلیون دستگاه گذشت

پنج‌شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۵
مطالعه 2 دقیقه
فروش رزبری پای، رایانه‌ی کوچک و تک برد از مرز ۳۰ میلیون دستگاه گذشت. این در حالی است که در سال ۲۰۱۲ تنها ۷۰۰ هزار دستگاه رزبری پای به فروش رسیده بود.
تبلیغات

ماه فوریه ۲۰۱۲، فروش رایانه‌ی تک برد رزبری پای (Raspberry Pi) آغاز شد. از آن زمان تاکنون تولیدکنندگان رزبری پای موفق به فروش بیش از ۳۰ میلیون رایانه‌ی کوچک تک برد رزبری پای به بازار شده‌اند.

ایبرت اپتون (Ebert Upton)، هم‌بنیان‌گذار رزبری پای پیش‌بینی کرده بود که رایانه‌ی کوچک تک برد بتواند فروش متوسطی در حدود ۱۰ هزار دستگاه را رقم بزند. اما در کمال تعجب، مینی کامپیوتر ۳۵ دلاری که تاکنون چهار نسل از آن به بازار عرضه شده و حتی فرم فکتور کوچک‌تری نسبت به رزبری پای زیرو دارد توانست فروش خوبی را برای خود رقم بزند. 

رزبری پای / Raspberry Pi

اوایل سال جاری میلادی، اوراکل با ۱۰۶۰ مینی‌ کامپیوتر رزبری پای موفق به ساخت بزرگ‌ترین سوپرکامپیوتر پای در جهان با ۴۲۴۰ هسته شد. آزمایشگاه JPL ناسا نیز از بردهای این رایانه‌ی کوچک در مأموریت مریخ استفاده می‌کند. از رزبری پای در طراحی گوشی‌های هوشمند، فناوری‌ خانه‌های هوشمند و تبلت‌ و فضای ابری خصوصی استفاده می‌شود.

تنوع کاربردهای رزبری پای طی پنج سال گذشته باعث شده است که فروش آن از ۷۰۰ هزار دستگاه در سال ۲۰۱۳ به چهار میلیون دستگاه در سال ۲۰۱۴، ده میلیون دستگاه در سال ۲۰۱۶ ، چهارده میلیون در سال ۲۰۱۷ و درنهایت بیش از ۳۰ میلیون دستگاه در سال جاری افزایش پیدا کند.

آپتون در توئیتی اعلام کرد: «آمار فروش رزبری پای به‌سرعت در حال افزایش است. هفته‌ی گذشته فروش این رایانه‌ی کوچک به ۳۰ میلیون دستگاه رسید.» اوایل تیرماه، رزبری پای ۴ با پشتیبانی از 4K معرفی شد. برای نخستین بار، رزبری پای ۴ با ظرفیت‌های مختلف رم از جمله رم یک، دو  و چهار گیگابایتی و همچنین ظرفیت حافظه‌ی داخلی متفاوت به بازار عرضه شد. 

شرکت Sony TEC UK در Pencoed یکی از شرکت‌هایی است که تاییدیه‌ی تولید رزبری پای را دارد و توانست در سال ۲۰۱۷ آمار تولید را به ۱۵ هزار واحد در روز برساند که با احتساب تولید هفت روز در هفته، آمار تولید آن به رقمی برابر با ۵/۵ میلیون دستگاه در سال می‌رسد. براساس اعلام آپتون، این شرکت در حال حاضر حدود ۶ میلیون دستگاه رزبری پای تولید می‌‌کند. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات