فروشگاه‌های هوشمند به‌کمک خرید ساده و سریع‌تر می‌آیند

پنج‌شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۵
مطالعه 4 دقیقه
فروشگاه شهروند در نمایشگاه شهر هوشمند از سیستم‌های هوشمند جدید خود رونمایی کرد که خرید دیجیتالی را برای مشتریان ساده‌تر می‌کند.
تبلیغات

اگر برای شما پیش آمده که در زمان خرید در فروشگاهی تنها قصد خرید تعداد معدود محصولاتی را داشته باشید، برچسب محصول را پیدا نکنید یا بخواهید سریع‌تر خریدتان را انجام دهید، شهروند راه‌کاری جالب اندیشیده است. سیستم صدور فاکتور سیار شهروند امسال با PDA یا دستیار دیجیتالی شخصی پیاده‌سازی شد. صندوق‌دار سیار که با اسکوتر خود در فروشگاه تردد می‌کند، فاکتور صادر می‌کند، می‌تواند قیمت محصولات را بررسی کند، مشتریان را راهنمایی کند، برچسب برخی محصولات را چاپ کند که افتاده است و امکان پرداخت دیجیتال و آنلاین را فراهم آورد.

فروشگاه شهروند

سامانه خودپرداخت یا self-checkout نیز امسال برای اولین‌بار در ایران در فروشگاه شهروند به بهره‌برداری رسید. این سامانه تاکنون در ۵ فروشگاه راه‌اندازی شده و مشتری می‌تواند با استفاده از آن، خودش کالا را برداشته، اسکن و پرداخت کند. بدین ترتیب در شرایطی که مشتری عجله دارد یا صندوق‌ها شلوغ هستند، دیگر به صندوق‌دار نیازی نیست. میثم طائب، مدیر فناوری اطلاعات فروشگاه‌های شهروند درباره‌ی این امکان ویژه می‌گوید:

شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهروند به مشتریان خود اعتماد کامل دارد و به‌همین دلیل نیز این سیستم به کمک شهروندان آمده است تا خود بتوانند اجناس خریداری شده را اسکن کرده و هزینه هر خرید را پرداخت کنند. این تجربه‌ای متفاوت برای مشتری‌های شهروند است تا بتوانند در فرایند خرید شهروند مشارکت داشته باشند و از این اعتماد دوجانبه لذت ببرند.

وی درباره‌ی دسترسی به این سیستم خودپرداخت در شعبه‌های مختلف شهروند، گفت:

نخستین سیستم خود پرداخت شهروند، بهمن ماه سال ۱۳۹۷ در شعبه بیهقی راه‌اندازی شد. در حال حاضر در شعبه‌ی بیهقی، فروشگاه بهرود، فروشگاه بوستان، فروشگاه ایران زمین و فروشگاه شهروند مهرشهر دستگاه‌ها نصب شده و آماده خدمات‌رسانی به مشتری‌های شهروند هستند.
فروشگاه شهروند

شهر هوشمند یکی از سیاست‌های کلان شهرداری تهران است

طائب در ادامه نوید می‌دهد: «براساس برنامه‌ریزی انجام شده، به‌زودی این امکان در فروشگاه‌های بیشتری فراهم می‌شود. امیدواریم روزی برسد که یک‌سوم صندوق‌های فروشگاه‌های شهروند به همین شیوه تغییر کنند». به‌گفته‌ی مدیر واحد فناوری اطلاعات شهروند، نکته‌‌ی افتخارآمیز دیگر درباره‌ی این سیستم، ایرانی بودن سیستم خودپرداخت شهروند است؛ شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهروند پس از بررسی نمونه‌های مختلف خارجی این نرم‌افزار، در نهایت تصمیم به توسعه‌ی نمونه‌ی داخلی گرفت؛ سیستمی که به‌گفته‌ی مدیران این شرکت درک درستی از نیازها و فرهنگ مشتری‌های ایرانی داشته باشد.

چرخ‌دستی‌های جدید شهروند دارای مسیریاب داخل فروشگاه تا آخر سال رونمایی می‌شوند؛ مشتری براساس داده‌ی مسیریاب در زمان ورود به فروشگاه، کد مشتری را وارد کرده و لاگین می‌کند. سپس اطلاعات خرید و نیازهای او نشان داده می‌شود. BI و Data mining این امر را ممکن می‌کنند. این سیستم به مشتری پیشنهاد محصول و سپس معرفی مسیر می‌کند؛ حتی کالاهای مشابه و دارای تخفیف به وی معرفی می‌شود.

از تازه‌های دیگر شهروند در زمینه‌ی هوشمندسازی می‌توان به انبار هوشمند اشاره کرد که با استفاده از PDA ورود مواد را کنترل می‌کند و در فروشگاه شعبه بیهقی اجرایی شده است. این موتور توسعه روی اندروید کار می‌کند. از کل ۴۳ فروشگاه شهروند، شعبه‌های مهرشهر کرج، شمیران سنتر در بلوار ارتش و فروشگاه‌های شیراز و کاشان در اولویت تجهیز به این سیستم جدید هستند.

فروشگاه شهروند

استراتژی شهروند از حدود یک سال و نیم پیش در هوشمندسازی فروشگاه‌های خود است. طبق برآورد فروشگاه، ۳۰ درصد از مشتریان شهروند از فناوری استقبال می‌کنند. به همین علت، شهروند در زمینه تحلیل داده و دستگاه‌های هوشمند به‌منظور ارائه‌ی خدمات بهتر فعالیت می‌کند. طائب درباره استفاده از فناوری‌های نوین برای ارتقای سطح کیفی و کمی ارائه خدمات به مشتری‌های این فروشگاه زنجیره‌ای می‌گوید: «در حال حاضر، شهر هوشمند یکی از سیاست‌های کلان شهرداری تهران است. در همین راستا، در یک سال گذشته استراتژی شهروند به سوی هوشمندسازی و ارائه خدمات هوشمندانه به مشتریان پیش رفته است».

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات