به‌زودی وضعیت پرونده متهمان سرقت اطلاعات محرمانه اپل مشخص می‌شود

چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۷
مطالعه 3 دقیقه
پروند‌ه‌ی دو کارمند سابق اپل که متهم به سرقت اطلاعات محرمانه اپل و جاسوسی برای شرکت‌های چینی شده بودند، در جریان است و دادگاه به‌زودی حکم آن‌ها را صادر می‌کند.
تبلیغات

اپل از دادگاه دولت فدرال آمریکا درخواست کرد تا به وضعیت دو کارمند سابق این شرکت که به اتهام سرقت اطلاعات شرکت تحت پیگرد قانونی هستند هرچه سریع‌تر رسیدگی کند. کوپرتینونشین‌ها معتقدند این دو کارمند اهل چین، اطلاعات حساس و مهم تجاری اپل را به سرقت برده و در اختیار شرکت‌های چینی قرار داده‌اند. اپل نگران است پیش از رسیدگی به اتهامات و محاکمه، این دو نفر کشور را ترک کنند و ادامه‌ی رسیدگی به وضعیت پرونده بلاتکلیف بماند. در گزارش منتشرشده خبرگزاری رویترز آمده است که دادستان‌های پرونده معتقدند موقعیت مکانی دو متهم یعنی شیائولانگ ژانگ و جیشونگ چن باید تحت نظارت پلیس باشد تا وضعیت آن‌ها روشن شود و نتوانند بدون اجازه از کشور خارج شوند. 

 امنیت اطلاعات

اتهام ژانگ به سرقت اسرار تجاری به ماه ژوئیه ۲۰۱۸ برمی‌گردد. اپل ادعا می‌کند ژانگ اطلاعات محرمانه‌ی پروژه‌ی خودروی اپل را به سرقت برده است. وی یکی از اعضای تیم تخصصی اپل در بخش طراحی و آزمایش مدارهای تجزیه و تحلیل داده‌های حسگر خودروی خودران اپل بود و دسترسی کاملی به پایگاه‌های داده‌های محرمانه‌ی اپل داشت. وی بعد از مدتی حضور در این پروژه اعلام کرده بود که قصد دارد اپل را ترک کرده و در شرکت چینی XMotors مشغول فعالیت شود. همین مسئله باعث شد کوپرتینونشین‌ها به وی مشکوک شوند و تحقیقاتی را در مورد وی آغاز کنند. 

درست پیش از ترک اپل، ژانگ به محتوای محرمانه‌ی پروژه اعم از نمونه‌های اولیه‌، وضعیت تأمین برق مورد نیاز خودرو، ولتاژ عملکرد خودروی خودران، سیستم  باتری و بسیاری از محتواهای حساس دیگر دسترسی داشت. ژانگ در ژوئیه ۲۰۱۸، زمانی‌که قصد ترک آمریکا به مقصد چین را داشت، در فرودگاه دستگیر شد. 

هم‌زمان، یکی دیگر از پرسنل اپل به‌نام جیشونگ چن که از فضای کاری محرمانه‌ی اپل تصویربرداری کرده بود نیز به اتهام سرقت اطلاعات محرمانه دستگیر شد. مقامات امنیتی اپل پس از آغاز تحقیقات دریافتند که در سیستم کامپیوتر شخصی چن، هزاران پرونده مربوط به خودروی خودران اپل ذخیره شده که شامل اطلاعات مختلف پروژه اعم از دفترچه راهنما، طراحی شماتیکی خودرو، عکس و نمودارهای مختلف پروژه است.

اپل

ظاهرا چن نیز همچون کارمند دیگر اپل قصد داشته در شرکت خودروسازی چینی مشغول فعالیت شود و یک روز قبل از خروج از کشور به مقصد چین در اتهام سرقت اطلاعات تجاری دستگیر شده است. درضمن پس از انجام تحقیقات مشخص شد که چن پرونده‌‌ی دیگری در مورد سرقت اطلاعات در محل کار قبلی خود داشته که به برنامه‌ی موشکی پاتریوت متعلق به Raytheon مربوط می‌شود. 

هر دو کارمند سابق اپل به قید وثیقه آزاد شدند ولی تا زمان برگزاری دادگاه، تحت نظارت هستند. هر دو متهم درتلاش هستند تا از این شرایط خلاص شده و حداقل مجوز خروج از کشور را داشته باشند. وکیل متهمان معتقد است باتوجه به اینکه آن‌ها اطلاعات را دراختیار شرکت دیگری قرار نداده‌اند، اتهامی متوجه آن‌ها نیست. همچنین وکیل یکی از متهمان به دادستان پرونده اعلام کرده که قصد موکل وی از سفر به چین، دیدار با خانواده‌اش بوده است. احتمالا در صورت تأیید دادگاه مبنی بر سرقت اطلاعات، متهمان مجبور به تحمل مجازات حبس و پرداخت جریمه‌های سنگین خواهند شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات