مشخصات پردازنده AMD Ryzen Threadripper 3990X با ۶۴ هسته فاش شد

شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۰
مطالعه 5 دقیقه
مشخصات فاش‌شده از AMD’s Flagship Ryzen Threadripper 3990X از بهره‌مندی این پردازنده‌ی پرچمدار از ۶۴ هسته و ۱۲۸ ترد حکایت دارد.
تبلیغات

AMD روز گذشته به‌صورت رسمی نسل سوم پردازنده‌های مرکزی سری رایزن تردریپر (Ryzen Threadripper) را معرفی کرد که قدرتمندترین مدل آن‌ها از ۳۲ هسته‌ی پردازشی در کنار ۶۴ ترد بهره می‌گیرد و از پلتفرم TRX40 که مبتنی‌بر سوکت sTRX4 است استفاده می‌کند. AMD اعلام کرده که پردازنده‌های اولیه‌ی معرفی‌شده از خانواده‌ی تردریپر نسل سوم در تاریخ ۲۵ نوامبر ۲۰۱۹ (۴ آذر ۱۳۹۸) روانه‌ی بازار خواهند شد.

به‌تازگی مشخصات مربوط به مدل دیگری از پردازنده‌های این خانواده فاش شده است که قدرت پردازشی بیشتری از همه‌ی آن‌ها دارد و به‌نوعی پرچمدار محسوب می‌شود. تاکنون جزئیات خاصی را از این پردازنده نشنیده بودیم؛ با این‌حال MSI به‌شکلی تصادفی در وب‌سایت رسمی‌اش به‌شکلی تصادفی به AMD Ryzen Threadripper 3990X با ۶۴ هسته‌ی پردازشی و ۱۲۸ ترد اشاره کرده است. پرچمدار خانواده‌ی تردریپر نسل سوم ظاهرا مبتنی‌بر لیتوگرافی ۷ نانومتری است و از هسته‌های ذن ۲ (Zen 2) بهره می‌گیرد.

نکته‌ی جالب درمورد پرچمدار خانواده‌ی رایزن نسل سوم، بهره‌مندی آن از ۶۴ هسته‌ی پردازشی و ۱۲۸ ترد است؛ موضوعی که نشان می‌دهد تراشه‌ی جدید AMD عملکرد پردازشی بسیار قدرتمندی خواهد داشت. به‌عبارتی دیگر، تراشه‌ی پرچمدار موردبحث در مقایسه با Ryzen Threadripper 3970X که به‌تازگی معرفی شده است و به‌زودی با قیمت ۱٬۹۹۹ دلار آمریکا روانه‌ی بازار خواهد شد، دو برابر هسته و ترد بیشتری دارد. در ابتدا انتظار داشتیم که AMD در کنفرانس مربوط به پردازنده‌های رایزن تردریپر نسل سوم به 3990X هم اشاره کند، اما این اتفاق رخ نداد؛ موضوعی که نشان می‌دهد AMD بنابه دلایلی خاص تصمیم گرفته است تیزر رایزن تردریپر ۳۹۹۰ ایکس را به زمانی دیگر موکول کند. 

تردریپر

البته برخی از کاربران مدعی شده‌اند که احتمال دارد AMD به‌طور کلی تولید و عرضه‌ی پردازنده‌ی ۶۴ هسته‌ای Ryzen Threadripper 3990X را لغو کرده باشد و به‌همین دلیل تراشه‌ی موردبحث در کنفرانس این شرکت حضور پیدا نکرد. با این‌حال اخبار جدیدی در این زمینه منتشر شده‌اند که تا حد زیادی ادعای این دسته از کاربران را رد می‌کنند. روز گذشته MSI در وب‌سایت رسمی‌اش ویدئوی معرفی مادربرد TRX40 Creator را منتشر کرد که در آن به پردازنده‌ی Ryzen Threadripper 3990X ای‌ام‌دی اشاره شده بود. ویدئوی موردبحث که هم‌اکنون از وب‌سایت رسمی MSI حذف شده است، نحوه‌ی عملکرد مادربرد TRX40 Creator را در کنار یک پردازنده‌ی سری تردریپر نشان می‌داد. در آن ویدئو دیدیم که فردی، منوی Task Manager را نیز باز کرد تا مشخصات مربوط به تراشه‌ی موردبحث قابل‌رؤیت باشد. 

در پنجره‌ی  Task Manager به‌وضوح شاهد ۸ کاشی عمودی و ۱۶ کاشی افقی هستیم که جمعا به ۱۲۸ ترد منتهی می‌شود. در مقایسه‌ای کوتاه متوجه می‌شویم که پردازنده‌ی Ryzen Threadripper 3970X از ۶۴ ترد بهره می‌گیرد. در ضمن مادربرد TRX40 Ccreator از دو سوکت بهره‌مند نیست؛ با در نظر گرفتن همین موضوع می‌توانیم بفهمیم که تراشه‌ی به‌نمایش‌درآمده در ویدئوی MSI، بدون شک یک تراشه با ۱۲۸ ترد است. افزون بر این موارد، هیچ احتمالی وجود ندارد که پردازنده‌ی موردبحث، نسل دوم پردازنده‌ی سری EPYC باشد؛ زیرا پردازنده‌های EPYC برای پلتفرم سرور طراحی و تولید شده‌اند. برخی کارشناسان سعی کرده‌اند پردازنده‌های EPYC را روی پلتفرم X399 که مختص به پردازنده‌های پرچمدار سطح بالای دسکتاپ (HEDT) بوده، قرار دهند؛ اما تلاش آن‌ها با شکست مواجه شده است. با در نظر گرفتن این گفته‌ها، فقط یک نتیجه‌گیری منطقی باقی می‌ماند: تراشه‌ی موجود در ویدئوی MSI نمونه‌ی اولیه‌ی پردازنده‌ای است که در نقش پرچمدار خانواده‌ی رایزن تردریپر نسل سوم ظاهر خواهد شد؛ همان Ryzen Threadripper 3990X. 

ای ام دی تردریپر / AMD Threadripper

افزون بر اطلاعات موجود در ویدئوی منتشرشده از سوی MSI، تقریبا هیچ‌گونه جزئیات بیشتری درمورد پردازنده‌ی AMD Ryzen Threadripper 3990X نمی‌دانیم، با این‌حال اطمینان داریم که 3990X قرار است پرچمدار خانواده‌ی رایزن تردریپر نسل سوم باشد. احتمالا این تراشه از ۶۴ هسته‌ی پردازشی، ۱۲۸ ترد، حدودا ۱۲۸ لاین PCIe نسل چهار و حداکثر ۲۲۸ مگابایت حافظه‌ی کش سطح دوم (L2) و سطح سوم (L3) بهره خواهد گرفت. این مشخصات باعث می‌شوند Ryzen Threadripper 3990X محصولی بسیار قدرتمند و پرکاربرد برای آن دسته از کاربرانی باشد که توان پرداخت ۳٬۰۰۰ دلار پول را برای یک پردازنده دارند. به‌گفته‌ی برخی رسانه‌ها، AMD قصد دارد پردازنده‌ی جدیدش را در ژانویه‌ی ۲۰۲۰ (دی - بهمن ۱۳۹۸) معرفی و عرضه کند. 

موضوع مهمی که در کنفرانس اخیر AMD مشخص شد، این است که 3970X و 3960X به‌عنوان نخستین پردازنده‌های جدید سری تردریپر برخلاف مدل‌های سری EPYC از هشت Die ذن ۲ CCD بهره نمی‌گیرند و درواقع به‌جای آن از چهار Die ذن ۲ CCD استفاده می‌کنند. هر یک از Die های ذن ۲ CCD خودشان شامل هشت هسته‌ی پردازشی هستند؛ بنابراین چهار Die در کنار یک‌دیگر می‌توانند تأثیر مهمی روی کاهش میزان مصرف انرژی داشته باشند. با این اوصاف به‌نظر می‌رسد که AMD قصد دارد در تراشه‌ی پرچمدار Ryzen Threadripper 3990X همچون تراشه‌های EPYC از هشت Die ذن ۲ CCD بهره بگیرد

مشخصات پردازنده‌های مرکزی خانواده‌ی AMD Ryzen Threadripper نسل سوم

نام پردازنده‌ی مرکزی (CPU)

تعداد هسته‌های پردازشی

تعداد تردهای پردازشی

نسل پیشین پردازنده

فرکانس پردازشی پایه

فرکانس پردازشی بوست

مجموع حافظه‌ی کش (Cache)

توان طراحی حرارتی (TDP)

قیمت عرضه به بازار

تاریخ عرضه در خرده‌فروشی‌ها

AMD Ryzen Threadripper 3990X/WX

۶۴

۱۲۸

AMD Ryzen Threadripper 2990WX (با ۳۲ هسته و ۶۴ ترد)

نامشخص

نامشخص

نامشخص

تقریبا ۲۸۰ وات

احتمالا ۲٬۹۹۹ دلار

ژانویه ۲۰۲۰ (دی - بهمن ۱۳۹۸)

AMD Ryzen Threadripper 3980X/WX

۴۸

۹۶

ناموجود

نامشخص

نامشخص

نامشخص

تقریبا ۲۸۰ وات

احتمالا ۲٬۴۹۹ دلار

ژانویه ۲۰۲۰ (دی - بهمن ۱۳۹۸)

AMD Ryzen Threadripper 3970X/WX

۳۲

۶۴

AMD Ryzen Threadripper 2970WX (با ۲۴ هسته و ۴۸ ترد)

۳/۷ گیگاهرتز

۴/۵ گیگاهرتز

۱۲۸ مگابایت

۲۸۰ وات

۱٬۹۹۹ دلار

۲۵ نوامبر ۲۰۱۹ (۴ آذر ۱۳۹۸)

AMD Ryzen Threadripper 3960X

۲۴

۴۸

ناموجود

۳/۸ گیگاهرتز

۴/۵ گیگاهرتز

۱۲۸ مگابایت

۲۸۰ وات

۱٬۳۹۹ دلار

۲۵ نوامبر ۲۰۱۹ (۴ آذر ۱۳۹۸)

انتظار داریم AMD بخواهد طی ماه‌های پیش‌رو، جزئیات رسمی بیشتری را درمورد دیگر پردازنده‌های خانواده‌ی رایزن تردریپر نسل سوم با رسانه‌ها به‌اشتراک بگذارد. در ضمن پیش‌بینی می‌کنیم این شرکت در تاریخ ۴ آذر ۱۳۹۸ یعنی هنگام عرضه‌ی مدل‌های اولیه‌ی پردازنده‌های جدید تردریپر، تیزر مربوط به Ryzen Threadripper 3990X را منتشر کند. 

دیدگاه شما کاربران زومیت درمورد پردازنده‌های جدید AMD چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات