چگونه بهترین سفر خود به چین را تجربه کنیم؟

پنج‌شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۰
مطالعه 9 دقیقه
آیا تصور آن را کرده‌اید که سفر به چین چقدر می‌تواند راحت و مفرح باشد؟ با رعایت چند نکته مهم سفر خود را به چین به‌راحتی برنامه‌‌ریزی کنید.
تبلیغات

محتوای اصلی این مطلب متعلق به سایت کجارو بوده و در زومیت بازنشر شده است.

چین پرجمعیت‌ترین کشور دنیا و دومین اقتصاد بزرگ دنیا است. به دلایل فراوانی، چین یکی از دیدنی‌ترین مقصدهای گردشگری در آسیا محسوب می‌شود. در شهرهای بزرگی مثل شانگهای و پکن می‌توانید سرعت زندگی شهری را در بالاترین حد ممکن ببینید. سفر به چین بدون تردید جاذبه‌های فراوانی برایتان خواهد داشت. در این کشور می‌توانید با یکی از قدیمی‌ترین فرهنگ‌های دنیا آشنا شوید و ببینید که مردم این کشور چطور در حال تغییر سریع کشور خود و تغییر دنیا هستند.

بعد از مدتی گشت‌وگذار در چین خواهید فهمید که هر چقدر در مورد این کشور و فرهنگ آن یاد بگیرید، باز هم چیزی از آن نمی‌دانید. این کشور بسیار بزرگ، بسیار قدیمی و متنوع است. یک سفر کوتاه، زمان کافی برای دیدن همه جنبه‌های زندگی در این کشور را به شما نمی‌دهد.

در سفر با تور چین نمی‌توانید همه چیز را یاد بگیرید و همه جاذبه‌ها را ببینید ولی تا جایی که می‌توانید از اوقات سفر خود استفاده کنید تا سفری لذت بخش‌تر داشته باشید. فرقی نمی‌کند که برای اولین‌بار به چین سفر می‌کنید یا برای بار چندم. درهرصورت نکاتی وجود دارد که سفر به چین و گشت‌وگذار در این کشور بزرگ و بی‌نظیر را راحت‌تر می‌کند. با کمک این نکات که در ادامه تعدادی از آن‌ها را معرفی می‌کنیم می‌توانید سفر بهتری داشته باشید.

۱. سحرخیز باشید تا کامروا شوید

شهرهای بزرگ چین

طبق آمارها و تخمین‌های رسمی، جمعیت این کشور ۱٫۴ میلیارد نفر است و این جمعیت هر سال در حال افزایش است. با وجود این همه مسافر داخلی چین که به گوشه و کنار این کشور سفر می‌کنند و مسافران خارجی که برای تفریح یا کار به چین می‌روند، در همه جای این کشور شاهد شلوغی و ازدحام خواهند بود. این شلوغی و ازدحام در جاذبه‌های گردشگری مهم و بزرگ این کشور، به مراتب بیشتر است؛ مثلا در هنگام بازدید از ارتش سفالی چین یا کمپ مطالعاتی پانداها در شنگ‌دو و ...

درهرصورت هیچ وقت نمی‌توانید این جمعیت زیاد را کنترل کنید؛ ولی می‌توانید تلاش‌تان را کنید تا جایی که می‌توانید بهتر با این ازدحام کنار بیایید یا آن را کمتر کنید. یکی از کارهایی که می‌توانید برای فرار از ازدحام در چین انجام دهید این است که ساعت بازدید خود از جاذبه‌ها را به صبح زود و ابتدای کار این مجموعه‌ها موکول کنید. در این ساعات می‌توانید در آرامش و خلوتی نسبی، جاذبه‌ها را ببینید؛ قبل از اینکه مدارس باز شوند و تورهای گروهی دسته دسته به جاذبه‌ها برسند.

به این ترتیب، ساعتی که شما از جاذبه‌ها خارج می‌شوید، تازه سایر گردشگران از راه می‌رسند. مطمئنا شما تجربه بهتری از گشت‌وگذار خود در ساعات خلوت‌تر دارید. البته گشت‌و‌گذار در صبح زود به این معنا نیست که گردشگر دیگری را نخواهید دید؛ ولی تعداد آن‌ها به مراتب کمتر است. شاید اهل صبح زود بیدار شدن نباشید؛ ولی در چین اگر سحرخیز باشید با راحتی و آرامش بیشتری می‌توانید از دیدنی‌های این کشور لذت ببرید.

۲. جهت‌های اصلی را بشناسید

شما بدون دانستن زبان چینی می‌توانید به این کشور سفر کنید؛ ولی تعدادی کلمه ضروری، غیر از عبارت‌های رایج که معمولا مسافران سعی می‌کنند یاد بگیرند، وجود دارند که یادگیری آن‌ها بسیار مهم و ضروری است.

بیشتر شهرهای چین چندین ایستگاه قطار دارند و این ایستگاه‌ها براساس محل قرار گرفتن آن‌ها نام‌گذاری شده‌اند: شمالی، جنوبی، شرقی یا غربی. این جهت‌های اصلی ذکر شده در ایستگاه‌ها به انگلیسی ترجمه نشده‌اند و درکنار نام شهر قرار دارند. بنابراین باید از قبل تحقیق کنید که در ایستگاه درست پیاده شوید و نام جهت‌های اصلی را در زبان چینی بدانید. این چند کلمه می‌تواند کمک کند که مسیر خود را بهتر پیدا کنید:

  • کلمه Bei به‌معنای شمال است چون شهر پکن از نظر تاریخی، پایتخت شمالی چین محسوب می‌شود.
  • کلمه Nan به‌معنای جنوب است چون شهر نانجینگ پایتخت جنوبی چین بوده است.
  • کلمه Dong به‌معنای شرق و کلمه Xi به‌معنای غرب است.

۳. یادگیری یک جمله برای کل سفر

غذا در چین

یادگیری زبان چینی کار راحتی نیست و ممکن است روند بسیار کندی داشته باشد. ولی یکی از عبارت‌ها و جمله‌هایی که یادگیری آن باعث می‌شود سفری اصیل‌تر و بومی‌تر را تجربه کنید این عبارت است: 你们有什么好吃的

احتمالا نمی‌توانید این جمله را بخوانید و نمی‌دانید هر کاراکتر آن چه معنایی دارد. این جمله به این شکل خوانده می‌شود:

Nǐmen yǒu shé me hào chī de

و ترجمه این است که: اینجا چه چیزی خوب است؟

قاره آسیا در مجموع به‌عنوان یکی از بهترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین مقصدهای دنیا برای امتحان کردن غذاهای خیابانی شناخته می‌شود و کشور چین هم از این قاعده مستثنی نیست. در چین هزاران رستوران کوچک را خواهید دید که هیچ منوی انگلیسی ندارند و مشتریان آن را بیشتر اهالی منطقه تشکیل می‌دهند که برای خوردن لذیذترین غذاها، این رستوران‌های کوچک یا بهتر بگوییم، غرفه‌ها را انتخاب می‌کنند. تجربه نشان داده است که استفاده از اپلیکیشن‌های مترجم برای این منوها که پر از متن و عکس است، به‌خوبی کار نمی‌کند. به همین دلیل باید به فروشنده یا پیش‌خدمت مراجعه کنید و از او راهنمایی بگیرید و بپرسید چه چیزی در این رستوران خوب است؟ آن‌ها از اینکه به شما کمک کنند خوشحال خواهند شد.

این راه بهترین روش برای این است که مثل اهالی غذا بخورید و تعدادی از بهترین  و خاص‌ترین غذاهای محلی هر شهری را امتحان کنید. درهرصورت مطمئن باشید که این کشور را گرسنه ترک نخواهید کرد و غذایی که مناسب شما باشد، در آن پیدا می‌شود.  

۴. پول نقد برای گردشگران است

پرداخت موبایلی در چین

چین یکی از پیشرفته‌های کشورهای دنیا در زمینه تکنولوزی است؛ ولی گردشگران نمی‌توانند از تعدادی از مهم‌ترین امکانات این کشور که در وقت زیادی صرفه‌جویی می‌کنند، استفاده کنند. چینی‌ها از سیستم‌های پرداخت موبایلی مثل WeChat Pay یا AliPay برای پرداخت تقریبا همه هزینه‌های خود استفاده می‌کنند. از کرایه خانه گرفته تا خرید مواد غذایی. فرایند استفاده از این سیستم‌ها بسیار راحت است. کد QR فروشنده را اسکن می‌کنید، مبلغی که قرار است پرداخت کنید، وارد می‌کنید. سپس با استفاده از امکاناتی مثل FaceID یا TouchID یا رمز عبور، تراکنش را کامل می‌کنید. برای فروشنده‌هایی که اطمینان بیشتری دارید مثلا فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ، می‌توانید کد تلفن خود را به آن‌ها نشان دهید تا آن‌ها اسکن کنند و هزینه‌ها را به حساب شما بزنند.

این فرایند بسیار سریع انجام می‌شود؛ سریع‌تر از اینکه داخل کیف خود دنبال پول بگردید. در بسیاری از قسمت‌های چین، پول نقد تقریبا منسوخ شده است.

در سال ۲۰۱۸ سیستم پرداخت موبایلی در چین بیش از ۴۱ تریلیون دلار تراکنش داشت که بسیار بیشتر از مجموع تراکنش‌های ویزا و مستر کارت بود. تغییر روند پرداخت به سمت استفاده از سیستم‌های موبایلی روی سنت‌های فرهنگی این کشور هم تأثیر گذاشته است؛ مثلا دادن پاکت‌های قرمز حاوی پول نقد در جشن‌ها و تعطیلات چینی به دوستان و نزدیکان. در زمان برگزاری جشن‌های سال نوی چینی در سال ۲۰۱۸، بیش از ۷۶۸ میلیون نفر، پاکت‌های قرمزی را ازطریق وی‌چت، به‌جای پاکت‌های فیزیکی، برای عزیزان خود فرستادند.

در اولین روزهای ورود خود به چین متوجه فراگیر بودن استفاده از این سیستم‌ها می‌شوید؛. حتی در مناطقی دورتر از مراکز شهری، روستاها و حتی غرفه‌های کوچک میوه فروشی هم بسیاری از فروشنده‌ها پول نقد از مشتریان خود نمی‌پذیرند. آن‌ها کد QR را روی محصولات درج می‌کنند تا شما بتوانید با گوشی آن را اسکن کنید و پرداخت کنید.

ولی متاسفانه بیشتر گردشگرانی که به چین سفر می‌کنند نمی‌توانند سیستم‌های پرداخت وی‌چت و AliPay را بدون دردسر نصب و استفاده کنند. بسیاری از مراکز تجاری هم کارت اعتباری نمی‌پذیرند؛ بنابراین اگر قصد دارید به چین سفر کنید باید تقریبا همه چیز را با پول نقد پرداخت کنید. در این صورت تعجب نکنید اگر متعجبانه به شما نگاه می‌کنند یا ناامید می‌شوند از اینکه می‌خواهید هزینه‌های خود را نقد بپردازید.

۵. شهرهای بزرگ را ترک کنید

بیشتر کسانی که برای اولین‌بار به چین سفر می‌کنند، به‌خصوص اگر سفرشان سفر کاری باشد، معمولا برنامه سفر خود را حول محور شهرهای بزرگ می‌چینند؛ مثلا پکن، شانگهای، شنگ‌دو و شی‌آن. البته از بازدید از شهرهای بزرگ و جاذبه‌های آن‌ها نیز نباید به کلی صرف‌نظر کنید؛ ولی در طبیعت هم به اندازه شهرهای بزرگ، زمانی کافی برای بازدید و گشت‌وگذار در نظر بگیرید.

طبیعت چین

در چین جاذبه‌های طبیعی فراوانی وجود دارد که از دیدن آن‌ها حیرت‌زده می‌شوید؛ کوه رنگین‌کمان در غرب یکی از این جاهای دیدنی چین است که برای لذت بردن از آن در زیباترین حالت ممکن باید هنگام طلوع آفتاب به اینجا سر بزنید. بالا رفتن از کوه‌ها و سر زدن به معبدهای باستانی در روستاهای کوهستانی از دیگر فعالیت‌های جذابی است که در چین نباید از دست بدهید.

پارک ملی جنگلی ژانگجیاجی یکی دیگر از شگفتی‌های حیرت‌انگیز چین است که فرصت بازدید از آن را نباید از دست بدهید. این پارک جنگلی با قله‌های عمودی الهام‌بخش کوهستانی بوده که در فیلم آواتار ساخته جیمز کامرون دیده‌اید. چین جاذبه‌هایی فراتر از شهرهای بزرگ دارد و پیشنهاد می‌کنیم که در سفر به چین برای دیدن شگفتی‌های طبیعت، بیشتر وقت بگذارید.

۶. در زمان تعطیلات چینی سفر نکنید

پاندا

قبلا هم اشاره کردیم که چین کشوری پرجمعیت و بسیار شلوغ است و روشی برای فرار از ازدحام عنوان کردیم؛ ولی اگر درنهایت تصمیم گرفتید که برنامه سفر خود را در زمان تعطیلات چینی برنامه‌ریزی کنید، خودتان را آماده کنید تا در صف‌های طولانی بایستید و هر جای که می‌روید، با ازدحام جمعیت درگیر باشید.

اگر در زمان یکی از تعطیلات مهم چین ـ مثلا هفته طلایی یا هفته ملی که در پاییز است یا سال نوی چینی که اواخر زمستان است یا چند تعطیلات کوتاه‌تر دیگر که در سراسر سال وجود دارد به چین سفر می‌کنید، هر جا که بروید خودتان را بین انبوه جمعیت مردم خواهید دید. همه وسایل حمل‌و‌نقل عمومی از جمله هواپیما، قطارها و بزرگراه‌ها تا جایی که ممکن است پر می‌شوند و بیشتر جاذبه‌های گردشگری نیز شلوغ و پرازدحام هستند.

در زمان این تعطیلات باید تا جایی که می‌توانید از چین فاصله بگیرید!

۷. استفاده از یک اپلیکیشن مترجم خوب و صرفه‌جویی در زمان

لازم به گفتن نیست که برای سفر به چین به یک اپلیکیشن مترجم خوب نیاز دارید که توصیه می‌کنیم از اپلیکیشن Baidu استفاده کنید که به‌خوبی در چین کار می‌کند. قبل از اینکه راهی سفر شوید، با نحوه کار این اپلیکیشن کاملا آشنا شوید.

در شهرهای بزرگ ممکن است افرادی پیدا شوند که زبان انگلیسی صحبت کنند و البته سطح زبان افراد با هم متفاوت است؛ ولی هر چقدر که از شهرهای بزرگ فاصله بگیرید، انگلیسی صحبت کردن برای مردم سخت‌تر می‌شود و حتی کلمه‌هایی مثل نه یا توالت که تقریبا بین‌المللی هستند و همه آن را می‌فهمند، در نواحی دورتر چین به‌سختی توسط مردم فهمیده می‌شوند.

اهالی معمولا رفتاری دوستانه دارند و کنجکاو می‌شوند که بدانند شما اهل کجا هستید و چرا به چین سفر کرده‌اید. در سفرهای طولانی با قطار مطمئنا از اینکه می‌توانید با کسی مکالمه کنید، لذت خواهید برد و این کار با اپلیکیشن‌های مترجم قابل انجام است؛ حتی اگر زبان شما، حتی یک کلمه مشترک هم نداشته باشد.

سفر به چین برای بسیاری از افراد از بیرون ممکن است سخت و ترسناک به‌نظر برسد؛ ولی وقتی وارد این کشور شوید، هر چقدر بیشتر پیش می‌روید، بیشتر متوجه می‌شوید که سفر به چین زیاد هم سخت و ترسناک نیست. البته شما هرگز زبان چینی را یاد نمی‌گیرید و به‌خوبی نمی‌توانید حرف مردم را بفهمید؛ ولی این نباید باعث شود که دست از تلاش کردن بردارید. با انجام چند راهکار ساده مثلا استفاده بیشتر از تکنولوژی و یاد گرفتن عبارت‌های ضروری، می‌توانید کمی پیشرفت کنید تا بتوانید سفری بهتر و دلپذیرتر به چین داشته باشید.

از همین الان آماده سفر به چین شوید. تور لحظه آخری چین را در کجارو از لحاظ قیمت با هم مقایسه کرده و آفر موردنظرتان را از فروشنده‌های معتبر همکار، پیدا و با پایین‌ترین هزینه تهیه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات