نوکیا و مایکروسافت قرارداد همکاری منعقد کردند

چهارشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۲
مطالعه 4 دقیقه
مایکروسافت و نوکیا شب گذشته در اطلاعیه‌ای مشترک از امضای قراردادی خاص برای همکاری استراتژیک با یکدیگر خبر دادند.
تبلیغات

مایکروسافت و نوکیا که پیش‌تر در حوزه‌ی گوشی‌ هوشمند سابقه‌ی همکاری با یکدیگر را دارند، شب گذشته از عقد قراردادی جدید خبر دادند. ردموندی‌ها بیش از پنج سال پیش با هدف ورود جدی به حوزه‌ی گوشی‌های هوشمند، کسب‌و‌کار موبایلی نوکیا را با صرف هزینه‌ی ۷ میلیارد دلار تصاحب کردند. بااین‌حال گذر زمان نشان داد که مردم علاقه‌ی چندانی به نوکیاهای مجهز به ویندوز فون ندارند. فروش پایین گوشی‌های نوکیا تا جایی ادامه‌دار بود که مایکروسافت تصمیم گرفت به‌طور کلی آن‌ها را کنار بگذارد و به پشتیبانی از ویندوز فون هم خاتمه دهد. 

همکاری جدید مایکروسافت و نوکیا هیچ ارتباطی به حوزه‌ی موبایل ندارد و به‌طور کامل به مباحث حوزه‌ی فضای ابری، هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء مربوط می‌شود. بخش‌های فعال مایکروسافت در حوزه‌ی ابری شامل مواردی همچون Azure وAzure IoT و Azure AI و یادگیری ماشین هستند. از طرفی نوکیا نیز بخش‌های فعالی در حوزه‌ی شبکه شامل شبکه‌های بی‌سیم خصوصی LTE/5G و IP و SD-WAN دارد. نوکیا همچنین فعالیت خاصی در حوزه‌ی اینترنت اشیاء (IoT) دارد و سرویس‌هایی که ارائه می‌دهد می‌توانند به سازمان‌ها و CSPها کمک کند که کسب‌و‌کارشان را از همه‌لحاظ ارتقاء دهند. 

مایکروسافت

براساس قرارداد جدید، تخصص ویژه‌ی مایکروسافت در حوزه‌ی رایانش ابری (Cloud Computing) و هوش مصنوعی قرار است در کنار تخصص نوکیا در حوزه‌ی شبکه‌‌های بی‌سیم خصوصی 5G قرار گیرد. دو شرکت موردبحث در همکاری با یکدیگر قصد دارند به ارائه‌دهندگان تجهیزات ارتباطی کمک کنند که سرویس‌هایی جدید ارائه دهند. مایکروسافت و نوکیا همچنین به‌دنبال این هستند که محصولات مبتنی‌بر اینترنت اشیاء را برای صنایعی نظیر شهرهای هوشمند، مراقبت‌های بهداشتی و درمانی و حمل‌و‌نقل تولید کنند.

جیسون زندر، قائم‌مقام ارشد اجرایی بخش Azure در مایکروسافت، درمورد همکاری جدید این شرکت با نوکیا می‌گوید: «گردآوری تخصص مایکروسافت در حوزه‌ی ابری و توان نوکیا در حوزه‌ی ایجاد شبکه‌های تجاری و شبکه‌های مأموریت بحرانی (Mission-Critical) باعث ایجاد فرصت‌هایی جدید در زمینه‌ی اتصالات و اتوماسیون می‌شود. ما از فرصت‌هایی که این قرارداد جدید در اختیار مشتریان مشترک‌مان در صنعت‌های مختلف به‌همراه می‌آورد، هیجان‌زده هستیم.»

همکاری جدید مایکروسافت و نوکیا هیچ ارتباطی به حوزه‌ی موبایل ندارد

براساس اعلام رسمی، یکی از ارائه‌دهندگان خدمات ارتباطی با نام BT که در سطح جهانی فعالیت می‌کند، نخستین شرکتی است که قصد دارد به مشتریان سازمانی‌اش سرویس خاصی را ارائه دهد که در تولید آن از Microsoft Azure و Nokia SD-WAN استفاده شده است. 

مایکروسافت در سال ۲۰۱۴ روند تصاحب کسب‌و‌کار موبایلی نوکیا را به‌طور کامل به‌اتمام رساند. ردموندی‌ها با انجام این کار مهم امیدوار بودند رونق زیادی به سیستم‌عامل ویندوز فون ببخشند و محبوبیت آن را بسیار بیشتر کنند. اتخاذ آن تصمیم یکی از اولین چالش‌های مهم ساتیا نادلا در نقش مدیرعاملی مایکروسافت بود. مایکروسافت پس از گذر زمانی به‌صورت رسمی شکست پروژه‌ی احیای ویندوز فون با گوشی‌های نوکیا را اعلام و کسب‌و‌کار موبایلی را تعطیل کرد. کنار گذاشتن پروژه‌ی نوکیا، باعث شد هزاران نفر شغل‌شان را از دست بدهند. افزون بر این‌ها خود مایکروسافت نیز متحمل ضرری ۷/۶ میلیارد دلاری شد. اتخاذ تصمیم عقب‌نشینی از قرارداد نوکیا، انتقادات زیادی را روانه‌ی مایکروسافت و به‌خصوص شخص ساتیا نادلا کرد.

نوکیا

در سال ۲۰۱۶ مایکروسافت حق استفاده از برند نوکیا را به‌مدت ۱۰ سال با قیمت ۳۵۰ میلیون دلار به شرکت HMD Global فروخت؛ ناگفته نماند که شماری از مدیران اجرایی پیشین نوکیا و مایکروسافت رهبری HMD را برعهده دارند. این شرکت هم‌اکنون مجوزی انحصاری برای استفاده از برند نوکیا در گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها دارد. آمار نشان می‌دهد که گوشی‌های جدید نوکیا توانسته‌اند فروش خوبی داشته باشند. این گوشی‌ها غالبا سخت‌افزار مناسب و طراحی قابل‌قبولی دارند. 

نوکیا از این پس تمرکز اصلی‌اش را روی حوزه‌ی تجهیزات شبکه معطوف می‌کند و قصد دارد نرم‌افزار و سرویس‌های خاصی را در اختیار ارائه‌دهندگان تجهیزات ارتباطی و دیگر سازمان‌ها قرار دهد. این شرکت فنلاندی طی سال‌های اخیر تلاش زیادی در حوزه‌ی 5G انجام داده و قصد دارد فعالیتی جدی دراین‌زمینه داشته باشد. نوکیا در سال ۲۰۱۸ قرادادی تجاری به ارزش ۳/۵ میلیارد دلار را با اپراتور T-Mobile امضا کرد تا روند توسعه‌ و استفاده از نسل بعدی شبکه‌های ارتباطی بی‌سیم را تسریع بخشد.

دیدگاه شما کاربران زومیت درمورد همکاری بین مایکروسافت و نوکیا چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات