اینتل رویکردهای رقابتی کوالکام را دلیل شکست در بازار تراشه‌های مودم می‌داند

شنبه ۹ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۰
مطالعه 3 دقیقه
اینتل شکست فاجعه‌باری در بازار تراشه‌های مودم داشت و اکنون رویکردهای رقابتی کوالکام را به‌عنوان دلیل خروج از این بازار بیان می‌کند.
تبلیغات

اینتل رویکرد موفقی در بازار تراشه‌های مودم نداشت و امروز، خبر از فروش این بخش به اپل به گوش می‌رسد. رویکردهای رقابتی کوالکام در بازار تراشه، یکی از دلایلی بود که بسیاری از کارشناسان به‌عنوان علت خروج اینتل از بازار پیش‌بینی می‌کردند. اکنون غول دنیای پردازنده بیانیه‌ای صادر کرده است که از حکم کمیسیون فدرال تجارت آمریکا علیه کوالکام دفاع می‌کند؛ تصمیمی که در ماه مه سال جاری اتخاذ شد. حکم مذکور، کوالکام را متهم می‌کند که قراردادهای تجاری مجوز با موضوع CDMA و LTE را با رویکردی در مسیر خارج کردن رقبا از بازار تنظیم کرده است.

بیانیه‌ی جدید اینتل که در یک پست وبلاگی هم به آن اشاره شد، ادعا می‌کند که رویکردهای کوالکام، آن‌ها را از بازار تراشه‌ی مودم خارج کرد. در بخشی از بیانیه می‌خوانیم:

اینتل از رویکرد ضدرقابتی کوالکام در بازار، خسارت‌های متعددی متحمل شد. ما از فرصت‌های موجود در بازار مودم محروم شدیم و توانایی فروش به مشتریان خود را نداشتیم. به‌علاوه باید محصولات خود را با قیمت‌هایی می‌فروختیم که به‌نوعی کوالکام تنظیم کرده بود.

اینتل در ادامه‌ی بیانیه، خود را جزو رقبایی می‌داند که کوالکام با رویکردهای ضد رقابتی از بازار خارج کرده است.

تراشه اینتل/intel

اپل و کوالکام چند ماه پیش تصمیم به اتمام شکایت‌های متقابل حقوقی گرفتند. اپل در سال ۲۰۱۷ ادعا کرده بود که کوالکام برای استفاده از پتنت تراشه‌های خود، هزینه‌ی بیش‌ از‌ حدی را دریافت کرده است. همین ادعای اولیه، موجب شکل‌گیری دعاوی عظیم حقوقی میان این دو شرکت شد. توافق دو غول دنیای موبایل، با پرداخت هزینه از طرف اپل و کوالکام و اهدای مجوز ۶ ساله‌ی استفاده از فناوری‌ها و پتنت‌ها همراه شد. به‌علاوه مجوز استفاده از تراشه‌های کوالکام در محصولات اپل نیز صادر و تمدید شد.

توافق اپل و کوالکام، با اعلام خروج اینتل از بازار مودم همراه شد. اپل قبلا تصمیم گرفته بود تا به‌جای تراشه‌های مودم کوالکام از محصولات اینتل استفاده کند که حل چالش‌های حقوقی، تصمیم اینتل را قابل پیش‌بینی کرد. به‌هرحال کوالکام در بازار تراشه‌های مودم گوشی‌های هوشمند به‌عنوان پیش‌گام صنعت شناخته می‌شود و قطعا کوپرتینویی‌ها محصولات آن‌ها را به اینتل ترجیح می‌دادند. سپس اپل در ماه ژوئیه اعلام کرد که قصد خرید بخش گوشی‌های هوشمند اینتل را دارد. تصمیم کوپرتینویی‌ها، گمانه‌زنی‌ها را پیرامون تصمیم جدی آن‌ها برای تولید داخلی تراشه‌های ارتباطی در آینده و کاهش وابستگی به کوالکام افزایش داد.

اینتل در پست وبلاگی خود به سرمایه‌گذاری‌های میلیارد دلاری در کسب‌وکار تراشه‌ی مودم اشاره می‌کند. فروش این بخش به اپل که طبق ادعاها حدود یک میلیارد دلار درآمد برای آن‌ها به‌همراه داشت، قطعا خسارت‌های واردشده را جبران نمی‌کند. به‌هرحال شاید غول قدیمی دنیای پردازنده از موضع خود در برابر کوالکام عقب‌نشینی نکند و اصرار بر فشار بیشتر بر این رقیب داشته باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات