زیباترین آرامگاه‌های جهان؛ از تاج محل تا هرم بزرگ جیزه

یک‌شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
بازدید از جاهای دیدنی شهرهای بزرگ جهان مانند پکن، مسکو، آگرا و... همگی از لذت‌های سفر بوده است. ولی اگر آرامگاه‌ها بخشی از آن را تشکیل بدهند چطور؟
تبلیغات

محتوای اصلی این مطلب متعلق به سایت کجارو بوده و در زومیت بازنشر شده است.

برای مزار برخی افراد، یک سنگ قبر کفایت نمی‌کند و باید با شکوه و عظمت از آن‌ها یاد شود و آرامگاه ابدی‌شان، محلی بزرگ و رویایی باشد. به همین دلیل این آرامگاه‌ها به‌منظور گرامی‌داشت شخص متوفی، جزئیات و تزئینات مفصل و زیبایی دارند تا میراث به‌جامانده از این افراد مهم برای همیشه حفظ شود. در ادامه به تعدادی از معروف‌ترین آرامگاه‌ها دنیا اشاره خواهیم کرد که در بازدید از آن‌ها باید نهایت احترام را برایشان قائل شوید.

تاج محل، آگرا، هند

تاج محل

تاج محل در هند یکی از معروف‌ترین آرامگاه‌های دنیا است که گردشگران زیادی برای بازدیدش می‌روند، اما بسیاری از آن‌ها نمی‌دانند که ارزش این محل فقط به زیبایی عمارت خلاصه نمی‌شود.

در اصل هدف از ساخت این محل، آرامگاهی برای قبر ممتاز محل، همسر دلخواه امپراتور شاه جهان بوده است

در اصل هدف از ساخت این محل، آرامگاهی برای قبر ممتاز محل، همسر دلخواه امپراتور شاه جهان بود. دستور ساخت تاج محل در سال ‍۱۶۳۲ داده شد و همچنان بادقت از آن مراقبت می‌شود، هرچند ترافیک سنگین گردشگران در آن، تلاش‌های حفاظتی را پیچیده کرده است. این عمارت که در امتداد رودخانه‌ی یامونا در آگرا ساخته شده، در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد و ساختمان مرمری بسیار بزرگ آن برای مردم دنیا شناخته شده است.

اگر برای سفر به هند برنامه‌ریزی می‌کنید، می‌توانید تور هند را در کجارو جست‌وجو کرده و بهترین آفر تور را از میان آژانس‌های معتبر مسافرتی با پایین‌ترین قیمت خریداری کنید. همچنین برای داشتن برنامه‌ریزی دقیق‌تر برای سفر خود، کجارو فهرست کاملی از جاهای دیدنی هند را در اختیار شما قرار داده است که ضمن کسب اطلاعات لازم درباره آن‌ها، سفر راحت‌تر و بهتری داشته باشید.

مقبره امپراتور کین، شی‌آن، چین

مقبره امپراتور کین

مقبره‌ی امپراتور کین در چین به‌واسطه‌ی جذابیت فرهنگی و هزاران سال تاریخی که در پس آن پنهان شده، در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته است.

کار ساخت‌وساز این مقبره ۲۰۸ سال پیش از میلاد به پایان رسید. بازدیدکنندگان با حضور در این مقبره شاهد هزاران جنگجوی معروف تراکوتا خواهند بود که هر یک منحصربه‌فرد هستند و بسیاری معتقدند باید جزو عجایب جهان باشند. جالب است بدانید که این مقبره تا دهه‌ی ۱۹۷۰ کشف نشده بود، تا اینکه کشاورزی که مشغول حفر یک چاه بود، آن‌ها را پیدا می‌کند. این جنگجویان درون یک قبر گنبدی‌شکل قرار گرفته‌اند تا از امپراتور در زندگی بعدی‌اش محافظت کنند. این مجموعه‌ی بزرگ شامل یک تپه قبر، بناهای آرامگاهی، گودال‌های خاکسپاری و محوطه‌های تشریفات مذهبی نیز می‌شود و ردپاهایی بزرگ‌تر از هرم بزرگ مصر دارد.

آرامگاه شاه زنده، سمرقند، ازبکستان

آرامگاه شاه زنده

آرامگاه شاه زنده در سمرقند ازبکستان مزین به کاشی‌های رنگارنگ با صدها سایه‌ی آبی است و شامل مجموعه‌ای از مقابر چهره‌های سرشناس و گمنام می‌شود. این گورستان اکنون بیش از ۲۰ سازه را در خود جای داده است که براساس افسانه‌ها شامل آرامگاه و مسجد قثم بن عباس، پسرعموی پیامبر، چندین آرامگاه متعلق به دهه‌ی ۱۳۰۰، آرامگاه شیرین بیکا آقا و تعدادی از پسرعموهای پیامبر می‌شود و از این جهت اهمیت مذهبی بسیاری دارد. آرامگاه شاه زنده برای بسیاری از بازدیدکنندگان حکم زیارتگاه را دارد و به همین دلیل هنگام بازدید از این مکان باید احترام را رعایت کنید.

آرامگاه هادریان، رم، ایتالیا

آرامگاه هادریان

آرامگاه هادریان در رم ایتالیا به دستور هادریان، امپراتور روم در فاصله‌ی سال‌های ۱۱۷ تا ۱۳۸ پس از میلاد ساخته شد؛ چراکه او می‌خواست از این مجموعه‌ی کلاسیک برای محل تدفین خود و خانواده‌اش استفاده کند. این آرامگاه زمانی، بلندترین سازه‌ی رم به شمار می‌رفت و امروزه، همچنان به‌عنوان یک نمونه‌ی زیبا از دوران رومی‌ها پابرجا است. خاکستر امپراتورهای پس از او در این آرامگاه نگه‌داری شد، اما این سازه بعدها کاربری‌های دیگری پیدا کرده و برای قلعه و قصر نیز مورد استفاده قرار گرفت. در حال حاضر، آرامگاه هادریان به موزه‌ی تاریخ و هنر تبدیل شده و به روی عموم مردم باز است.

اگر شما هم مشتاق سفر به این کشور و بازدید از جاهای دیدنی ایتالیا هستید می‌توانید به کمک کجارو قیمت تور ایتالیا آژانس‌های مسافرتی مختلف را با یکدیگر مقایسه کنید و تور موردنظرتان را با پایین‌ترین قیمت از آژانس‌های همکار کجارو بخرید.

مقبره جهانگیر، شاهدره، پاکستان

مقبره جهانگیر

مقبره جهانگیر در شاهدره پاکستان در قرن هفدهم برای امپراطور جهانگیر ساخته شد و فضای داخلی آن مزین به کاشی‌کاری‌های رنگارنگ و فضای بیرونی دارای نقاشی‌های دیواری و حجاری‌ روی سنگی است. این سازه شاید یکی از زیباترین ساختمان‌های کشور پاکستان باشد که دورتادور آن را باغ‌های چشم‌نواز احاطه کرده‌اند. مقبره‌ی جهانگیر در نزدیکی مرز هند قرار دارد و بازدید از آن برای عموم آزاد است. اگر از این محل دیدن کردید، سری هم به مقبره‌ی نور جهان در همان نزدیکی بزنید که به همسر جهانگیر شاه تعلق دارد و با وجود معماری بسیار ساده‌تر، تزئینات بسیار زیبایی دارد.

آرامگاه لنین، مسکو، روسیه

آرامگاه لنین

آرامگاه لنین واقع در میدان سرخ مسکو روسیه، به ولادیمیر لنین، رهبر انقلاب ۱۹۱۷ روسیه و بنیان‌گذار دولت اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی تعلق دارد.

بدن لنین از زمان مرگش در سال ۱۹۲۴، به شکل مومیایی در معرض نمایش است

این آرامگاه یکی از ترسناک‌ترین جاهای دیدنی مسکو و جسد او شاید مشهورترین مومیایی مدرن در جهان باشد. درواقع بدن لنین از زمان مرگش در سال ۱۹۲۴، به‌ شکل مومیایی در معرض نمایش است. به‌منظور نگه‌داری از جسد مومیایی لنین و همچنین برای اطمینان از اینکه جسد وی تا حد ممکن واقعی به نظر برسد، تیمی از متخصصان مومیایی در این آرامگاه حضور دارند. بازدید از این موزه برای همه رایگان است.

هرم بزرگ جیزه، مصر

هرم بزرگ جیزه

یکی دیگر از شناخته‌شده‌ترین بناهای یادبود تاریخی جهان و یکی از هفت عجایب جهان باستان، هرم بزرگ جیزه در مصر است. این هرم با ارتفاع ۱۴۶٫۵ متر، در حدود ۴۰۰۰ سال پس از ساخت، بلندترین ساخته‌ی دست انسان محسوب می‌شد. هیچ‌کس نمی‌داند بدون استفاده از فناوری‌های پیچیده و قابلیت‌هایی که امروز داریم، این هرم چطور در ۲۵۶۰ سال قبل از میلاد ساخته شده و همین موضوع تا به امروز باعث بهت و حیرت بشر شده است. هرم‌های کوچک‌تر نزدیک به این هرم بزرگ به مقابر همسران فرعون خوفو و اشراف تعلق دارند.

مقبره مائو زدونگ، پکن، چین

مقبره مائو زودنگ

مقبره مائو زدونگ در پکن چین، محل تدفین مائو زدونگ، شخصیت برجسته‌ی سیاسی حزب کمونیست چین در اواسط دهه‌ی ۱۹۰۰ است. جسد او نیز مثل لنین به‌صورت مومیایی در یک تابوت شیشه‌ای در معرض نمایش است. این آرامگاه در میدان معروف تیانانمن قرار دارد و اکثر ایام هفته به‌صورت رایگان به روی عموم مردم باز است. بازدیدکنندگان این آرامگاه باید لباس مناسب بپوشند و از بردن دوربین عکاسی خودداری کنند.

حرم امام حسین (ع)، کربلا، عراق

حرم امام حسین

حرم امام حسین (ع) در کربلا عراق، آرامگاه و مسجدی بسیار بزرگ و باشکوه و مدفن حسین بن علی (ع)، امام سوم شیعیان است. این حرم پس از مکه و مدینه، یکی از مقدس‌ترین اماکن مذهبی مسلمانان به حساب می‌آید و به همین دلیل سالانه میلیون‌ها زائر به زیارت آن می‌روند. این زیارتگاه با کاشی‌کاری‌های رنگارنگ و تزئینات طلا به‌خصوص در طول شب به‌طرز زیبا و حیرت‌آوری می‌درخشد. غیرمسلمانان نیز می‌توانند به دیدن این حرم بروند، اما باید به این مکان احترام بگذارند و به اهمیت مذهبی آن واقف باشند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات