نسل بعدی معماری AMD از فرایند ساخت ۵ نانومتری استفاده نمی‌کند

یک‌شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۵
مطالعه 8 دقیقه
مدیرعامل AMD به‌تازگی اعلام کرد که این شرکت فعلا قصد مهاجرت به فرایند ساخت زیر ۷ نانومتری را ندارد و روی معماری تمرکز کرده‌ است.
تبلیغات

لیزا سو، مدیرعامل AMD، به‌تازگی اعلام کرد که تمرکز این شرکت در ذن و rDNA آتی روی معماری خواهد بود و نه لیتوگرافی. این گفته تنها اندکی پس از پایان فصل مالی پیشین این شرکت صورت گرفته‌ است؛ فصلی که با حضور محصولات ۷ نانومتری AMD مانند سری اپیک، رایزن و رادئون، پرسودترین فصل مالی پس از سال ۲۰۰۵ را برای این شرکت رقم زد.

نسل بعدی Zen و rDNA بر معماری تمرکز خواهد داشت نه لیتوگرافی

مدیرعامل غول سخت‌افزار در پاسخ به سؤال یک خبرنگار درباره فناوری پردازش و معماری سری ۷ نانومتری فعلی شرکت گفت:

بگذارید به این سؤال این‌گونه پاسخ بدهم. ما انتخاب‌های بسیاری کرده‌ایم و لیتوگرافی و معماری هم جزو این انتخاب‌ها بوده‌ است. به نظر من، ما انتخاب‌های خوبی داشته‌ایم.ما دیگر به لیتوگرافی به‌عنوان عامل پیش‌برنده اصلی نگاه نمی‌کنیم. از نظر ما لیتوگرافی بسیار مهم است و پیشرفت در آن هم برای ما بسیار بااهمیت تلقی می‌شود؛ و امروز ما از فناوری ۷ نانومتری سود بسیاری برده‌ایم. اما در زمانی مناسب و برای دریافت بیشترین بهره به سراغ فناوری ۵ نانومتری خواهیم رفت. ما در حال حاضر تمرکز زیادی روی معماری کرده‌ایم و به عقیده‌ی من، معماری چیزی است که می‌تواند محصولات ما را از رقبا متمایز کند و آن‌ها را رو به جلو پیش برد.

AMD پیش از مهاجرت به لیتوگرافی ۵ نانومتری، قصد بهبود معماری خود بر پایه لیتوگرافی ۷ نانومتری را دارد

هسته‌های پردازشی مبتنی بر معماری Zen و rDNA شرکت AMD، اولین تراشه‌های ساخته‌شده با فرایند ساخت جدید ۷ نانومتری TSMC به‌شمار می‌روند. طبق اعلام مدیرعامل AMD، این شرکت قصد دارد تا با تمرکز بر معماری پردازنده‌های خود، بیشترین عملکرد را با فناوری ۷ نانومتری فعلی داشته باشد. این بدان معنا است که فناوری ۷ نانومتری برای نسل بعد خانواده Zen و rDNA تا حد امکان بهینه شده اما فناوری ۵ نانومتری از نقشه راه این شرکت حذف نخواهد شد.

AMD به فناوری ۵ نانومتری روی خواهد آورد، تنها در زمانی مناسب‌تر. AMD هسته‌های پردازنده‌های آتی خود را تا ذن ۵ و نسل بعدی معماری rDNA را برای سال ۲۰۲۰ تأیید کرده‌ است. AMD در این مدت به بهبود فناوری ۷ نانومتری که به +۷ موسوم است، اشتغال خواهد داشت؛ همچنین باتوجه به پیش بودن از رقیب همیشگی خود، اینتل چندان نیازی هم به استفاده از لیتوگرافی پایین‌تر احساس نمی‌کند. محصولات ۲۰۱۹ اینتل همچنان مبتنی بر لیتوگرافی ۱۴ نانومتری هستند و طبق پیش‌بینی‌ها محصولات ۲۰۲۰ این شرکت تازه به فناوری ۱۰ نانومتری روی می‌آورند.

همانند +Zen که از فناوری ۱۲ نانومتری FinFET برای بهبود نسبتا چشمگیری در محصولات رایزن و رائون بهره می‌برد، نسل بعدی ذن ۳ و rDNA ۲ نیز مبتنی بر +7nm خواهند بود که کارایی کلی را بهبود خواهد بخشید. البته بهبود ناشی از معماری به اندازه لیتوگرافی مؤثر نخواهد بود و AMD نمی‌تواند مانور زیادی روی معماری دهد.

amd

AMD به‌تازگی با به‌روزرسانی نقشه راه خود نشان داد که ذن ۳، معماری استفاده‌شده در پردازنده‌های «میلان»، در ۲۰۲۰ عرضه خواهد شد. ذن ۳ مبتنی بر +7nm با Ice Lake-SP 10 نانومتری و ++Cooper Lake Xeon 14nm رقابت خواهد کرد. AMD تأکید کرد که پردازنده‌هایش عملکرد بر وات بیشتری دارد و با نگاه به اسلاید می‌توانیم متوجه شویم که حتی پردازنده‌های اپیک روم برای رقابت با سری زئون ۲۰۲۰ اینتل طراحی شده‌اند. این موضوعی است که AMD از سال ۲۰۱۸ و از زمان طراحی اپیک روم بر آن تأکید داشته‌ است.

مدیر ارشد فناوری AMD، مارک پیپرمستر، گفته که ذن ۳ بر پایه ذن ۲ خواهد بود و تنها کارایی و عملکرد کلی آن بهبود خواهد داشت.

قانون مور روندی نزولی داشته‌است. گره‌های نیمه‌رسانا گران‌تر شده‌اند و ما به افزایش فرکانسی که می‌خواهیم نمی‌رسیم. استفاده از فناوری +7nm با لیتوگرافی ماورای بنفش اکستریم (EUV) افزایش عملکرد مناسبی برای ما به ارمغان می‌آورد.

AMD هم‌اکنون برخی از پیشرفته‌ترین فناوری‌های موجود در صنعت سخت‌افزار را با طراحی چیپلت ذن در پردازنده‌های رایزن و اپیک دارد. AMD درخلال ارائه‌ای در انگلستان اعلام کرد که شاهد تغییراتی اساسی در پردازنده‌های میلان سال ۲۰۲۰ مانند طراحی مجدد کش و داشتن ۸ هسته درون یک CCX خواهیم بود.

AMD ذن ۳، نسخه بهبودیافته ذن ۲

طراحی هسته ۷ نانومتری پلاس ذن ۳ کامل شده و احتمالا نخستین محصولات مبتنی بر این معماری را در نیمه اول سال ۲۰۲۰ شاهد خواهیم بود. اگرچه ذن ۲ مبتنی بر لیتوگرافی ۷ نانومتری بود اما ذن ۳ مبتنی بر لیتوگرافی انقلابی ۷نانومتری پلاس است که ۲۰٪ ترانزیستور بیشتر و ۱۰٪ عملکرد بهتری نسبت به ذن ۲ دارد. این بهبود فشار بیشتری بر اینتل در تلاش برای رقابت با AMD خواهد گذاشت.

یکی از محصولات پرچم‌دار مبتنی بر معماری ذن ۳،‌ نسل سوم پردازنده‌های سرور اپیک خواهد بود که با نام میلان شناخته می‌شوند. این سری از پردازنده‌ها در ابررایانه جدید پرل‌موتر استفاده خواهد شد. مشخصات فنی ابتدایی نشان می‌دهند که پردازنده‌های میلان دارای ۶۴ هسته، ۱۲۸ رشته پردازشی و AVX2 SIMD خواهد بود. پشتیبانی ۸ کاناله DDR رم نیز وجود خواهد داشت.

amd

علاوه بر ذن ۳، AMD فناوری‌های ذن ۴ و ذن ۵ را نیز تأیید کرده‌ است. نسل سوم پردازنده‌های اپیک به‌طور رسمی نام جنوا دارند. ذن ۴ در حال طراحی بوده و برای عرضه در ۲۰۲۱ یا ۲۰۲۲ برنامه‌ریزی شده‌ است. در این معماری از لیتوگرافی زیر ۷ نانومتر استفاده خواهد شد.

نقشه راه پردازنده‌های AMD (از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰)

مشخصات

سری ۱۰۰۰ رایزن

سری ۲۰۰۰ رایزن

سری ۳۰۰۰ رایزن

سری ۴۰۰۰ رایزن

سری ۵۰۰۰ رایزن

معماری

Zen (1)

Zen (1) / Zen+

Zen (2) / Zen+

Zen (3)

Zen (4)

لیتوگرافی

14nm

14nm / 12nm

7nm

7nm+

5nm/6nm?

سرور بالارده

EPYC 'Naples'

EPYC 'Naples'

EPYC 'Rome'

EPYC 'Milan'

EPYC 'Genoa'

بیشترین تعداد هسته / ترد (سرور)

۳۲/۶۴

۳۲/۶۴

۶۴/۱۲۸

اعلام خواهد شد

اعلام خواهد شد

دسکتاپ بالارده (TR4)

سری ۱۰۰۰ رایزن تردریپر

سری ۲۰۰۰ رایزن تردریپر

سری ۳۰۰۰ رایزن تردریپر (Castle Peak)

سری ۴۰۰۰ رایزن تردریپر

سری ۵۰۰۰ رایزن تردریپر

بیشترین هسته / ترد (HEDT)

۱۶/۳۲

۳۲/۶۴

۶۴/۱۲۸?

اعلام خواهد شد

اعلام خواهد شد

دسکتاپ میان‌رده

سری ۱۰۰۰ رایزن (Summit Ridge)

سری ۲۰۰۰ رایزن (Pinnacle Ridge)

سری ۳۰۰۰ رایزن (Matisse)

سری ۴۰۰۰ رایزن (Vermeer)

سری ۵۰۰۰ رایزن

بیشترین هسته / ترد (میان‌رده)

۸/۱۶

۸/۱۶

۱۶/۳۲

اعلام خواهد شد

اعلام خواهد شد

واحد پردازش سریع (APU)

معلوم نیست

Ryzen 2000 Series (Raven Ridge)

Ryzen 3000 Series (Picasso 14nm Zen+)

Ryzen 4000 Series (Renior)

Ryzen 5000 Series

سال

۲۰۱۷

۲۰۱۸

۲۰۱۹

۲۰۲۰

۲۰۲۱?

معماری پردازنده گرافیکی rDNA ۲

از پردازنده‌ها بگذریم و به پردازنده‌های گرافیکی بپردازیم. AMD علاوه بر ذن ۳ از معماری پردازنده‌های گرافیکی RDNA 2 نیز پرده برداشته که هم‌اکنون در حال طراحی بوده و برای عرضه در سال ۲۰۲۰ آماده می‌شود. این معماری احتمالا بهبود بسیاری نسبت به پردازنده‌های گرافیکی +7nm فعلی خواهد دید. پردازنده‌های گرافیکی rDNA 2 احتمالا اواخر ۲۰۲۰ به بازار عرضه خواهند شد.

amd

به‌جز تعدادی شایعه چیز زیادی درباره rDNA 2 نمی‌دانیم اما AMD به‌طور رسمی درباره‌ی پشتیبانی از فناوری Ray Tracing در نسل آینده پردازنده‌های گرافیکی خود صحبت کرده‌ است. در نسل بعدی GPUهای AMD شاهد برابری این شرکت با فناوری RTX شرکت Nvidia خواهیم بود.

amd

AMD همچنین خواهان استفاده از rDNA 2 در پردازنده‌های گرافیکی بالارده خود است. با اینکه اولین نسل از پردازنده‌های گرافیکی rDNA در محدوده قیمتی ۳۰۰ تا ۵۰۰ دلار عملکردی عالی داشتند اما در نسل دوم این معماری انتظار داریم که شاهد سری رادئون RX مبتنی بر rDNA ۲ باشیم. این پردازنده‌ها به‌طور مستقیم با پردازنده‌های RTX 2080 SUPER و RTX 2080 Ti انویدیا رقابت خواهند کرد. البته انویدیا هم شرکتی نیست که دست روی دست گذاشته و رقابت را به‌آسانی به رقیب خود واگذار کند. این شرکت برنامه‌ای برای عرضه‌ی پردازنده‌های گرافیکی مبتنی بر معماری ۷ نانومتری خود در سال ۲۰۲۰ دارد که احتمالا Ampere نام خواهند داشت.

amd

لازم به ذکر است که پردازنده گرافیکی بالارده Navi احتمالا طراحی حافظه با پهنای باند بالای خود را مانند پرچم‌دار فعلی حفظ خواهد کرد. البته AMD احتمالا به‌سراغ HBM2E VRAM جدیدتری خواهد رفت. 

HBM2E DRAM از ۸ جایگاه و حافظه‌های ۱۶ گیگابیتی بهره برده که در کنار هم و با تنظیم سرعت کلاک در ۳/۲ گیگابیت‌برثانیه به پهنای باند ۴۱۰ گیگابایتی در ثانیه به‌طور تکی و ۹۲۰ گیگابیت‌برثانیه با دو HBM2E منجر خواهد شد که رقمی خیره‌کننده است. طبق اعلام سامسونگ، محصول HBM2E می‌تواند تا ۶۴ حافظه و پهنای باندی ۱/۶۴ ترابایتی در ثانیه ارائه دهد. چنین محصولاتی برای استفاده در سرورها و ورک‌استیشن‌ها مناسب خواهد بود.

مقایسه معماری‌های پردازنده‌های گرافیکی AMD

AMD Radeon RX 400 Series

AMD Radeon RX 500 Series

AMD Radeon RX Vega Series

AMD Radeon RX 5700 Series

AMD Radeon RX 5800 Series?

معماری

Polaris

Polaris

Vega

Navi

Navi

لیتوگرافی

Global Foundries 14nm

Global Foundries 14nm

Global Foundries 14nm / TSMC 7nm

TSMC 7nm

TSMC 7nm+

حافظه

GDDR5

GDDR5

HBM2

GDDR6

GDDR6/HBM2?

سال

2016-2017

2017-2018

2017-2019

2019

۲۰۲۰

پردازنده‌های گرافیکی

Polaris 10, Polaris 11

Polaris 20, Polaris 21, Polaris 22, Polaris 30

Vega 10, Vega 20

Navi 10, Navi 11

Navi 20, Navi 21, Navi 23

دیدگاه شما در این‌باره چیست؟ آیا رقبای AMD می‌توانند از این وقفه استفاده کرده و خود را به این شرکت نزدیک‌تر کنند؟ آیا به‌راستی زمان مهاجرت به لیتوگرافی ۵ نانومتری فرا نرسیده‌ است؟ دیدگاه‌های خود را با ما و سایر کاربران زومیت به اشتراک بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات