دوربین a7R IV سونی هم‌اکنون در دسترس است اما آیا خرید آن کار عاقلانه‌ای است؟

یک‌شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
بالاخره آخرین دوربین پرچم‌دار سونی، a7R IV به بازار عرضه شد و در دسترس قرار گرفت. اما آیا علاقه‌مندان و حرفه‌ای‌ها باید به خرید این دوربین فکر کنند؟
تبلیغات

تاکنون برخی از حرفه‌ای‌ها با دوربین a7R IV عکاسی کرده‌اند و تجربیات خود را در این‌ زمینه به اشتراک گذاشته‌اند. این عکاسان تأکید داشتند که دوربین جدید سونی برای حرفه‌ای‌ها توصیه نمی‌شود؛ چرا؟ چون این دوربین حتی برای عکاسان و متخصصان این حوزه هم بیش از حد حرفه‌ای است. نوآوری‌های سطح بالای سونی در دوربین a7R IV بسیار محدود بوده و وقتی به نسل قبلی این دوربین یعنی مدل a7R III نگاه می‌کنیم متوجه این موضوع خواهیم شد.

تصویر ثبت شده با دوربین a7R IV سونی

در ادامه فهرست کوتاهی از تغییرات قابل‌توجه دوربین a7R IV نسبت به مدل قبلی‌اش ارائه خواهد شد:

  • افزایش رزولوشن از ۴۲ مگاپیکسل مدل قبلی به ۶۱ مگاپیکسل
  • ردیابی درلحظه (Realtime) همراه‌با Eye AF و Animal Eye AF
  • فیلم‌برداری تمام وقت با Eye AF
  • تنظیمات جزئی ارگونومیک
  • اسلات کارت SD دوگانه UHS-II
  • به‌روزرسانی‌های مهم در رابطه با آب‌و‌هوا

به‌طور کلی هرگونه تغییر دیگری در a7R IV نسبت به مدل قبلی بسیار جزئی است؛ به همین دلیل شاید لازم نباشد این مدل را خریداری کنیم و مدل قبلی نیازهای عکاسان را برطرف خواهد کرد. البته مواردی هم در این دوربین وجود دارد که شاید بهتر بود با به‌روزرسانی‌ها تغییر می‌کرد اما اینطور نشد. در ادامه به این موارد اشاره می‌شود:

  • سازماندهی و عملکرد بسیار بد منو که جای بهبود داشت
  • دوربین در حالت استفاده از کارت حافظه هنوز هم بسیاری از گزینه‌ها را قفل می‌کند
  • لرزش‌گیر تصویر در بدنه‌ی داخلی دوربین (IBS) به‌اندازه‌ی پرچم‌داران بازار خوب نیست

ممکن است این موارد چندان بزرگ به‌نظر نرسند، اما در نحوه‌ی استفاده از دوربین برای حرفه‌ای‌ها تأثیر زیادی خواهند داشت. از سوی دیگر در ادامه ثابت خواهیم کرد که نکته‌ی اصلی برای فروش دوربین a7R IV، رزولوشن ۶۱ مگاپیکسلی آن است که درواقع بزرگ‌ترین نقطه ضعف به حساب می‌آید.

رزولوشن ۶۱ مگاپیکسلی a7R IV، نقطه‌ی ضعف آن است

این وضوح بالا به کاربردی بودن دوربین a7R IV برای اکثر خریداران آسیب می‌زند. درواقع موارد محدودی وجود دارد که عکاسان حرفه‌ای به این میزان رزولوشن نیاز داشته باشند؛ از جمله موارد آن می‌توان به عکاسی پرتره در سطح عالی یا عکاسی محصولات در سطح بالا و تایم لپس اشاره کرد. البته در همین موارد ذکرشده هم نیازی به ۶۱ مگاپیکسل رزولوشن نخواهد بود و تا حداکثر ۳۰ مگاپیکسل برای عکاسان حرفه‌ای کافی است. همچنین در عکاسی محصولات برای بیلبوردهای تبلیغاتی نیز، عکاسان حرفه‌ای نهایتا به ۵۰ مگاپیکسل رزولوشن نیاز خواهند داشت. درنتیجه می‌توان گفت که ۶۱ مگاپیکسل رزولوشن در این دوربین زیاده‌روی است.

تصویر ثبت شده با دوربین a7R IV سونی

این ماجرا در گذشته برای مدل D810 نیز پیش آمده و دوربین D810 که در سال ۲۰۱۳ یکی از بهترین مدل‌های نیکون بود، توسط عده‌ای از حرفه‌ای‌ها خریداری شد اما در نهایت این افراد از خرید خود تأسف خوردند. رزولوشن ۳۶ مگاپیکسلی این دوربین در سال ۲۰۱۳ بیش از حد زیاد بود و باعث اشغال فضای بیشتر ذخیره‌سازی و در عین حال کند شدن عملکرد عکاسان در جا‌به‌جایی و ویرایش عکس‌ها شد. اما اکنون به لطف تحول فناوری کامپیوتری، ۳۶ مگاپیکسل کارایی و عملکرد خوبی دارد و شاید روزی برای ۶۱ مگاپیکسل نیز این ماجرا حل شود.

اما تمامی این قابلیت‌های بیش از حد حرفه‌ای برای چیست؟ برای پست‌کردن در اینستاگرام؟ امروز تقریبا هر تصویری که گرفته می‌شود در شبکه‌های اجتماعی یا در وب‌سایت‌ها اشتراک‌گذاری خواهد شد، سپس به هارددیسک منتقل شده و دیگر هرگز به سراغ آن عکس‌ها نخواهیم رفت. در نهایت نیز فقط با اشغال فضای زیادی از حافظه رو‌به‌رو خواهیم بود. اگر می‌خواهید بگویید که قصد دارید تا از این دوربین در زمینه‌های حرفه‌ای‌تری استفاده کنید باید بگوییم که این‌گونه نیست و امکان ندارد که عکاسی‌ها بدون اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌های مختلف صورت گیرد. درنتیجه در چنین شرایطی ۶۱ مگاپیکسل بسیار زیاد خواهد بود و رزولوشن‌های پایین‌تر نیز می‌توانند این‌گونه نیازها را برطرف کنند.

اگر بخواهیم صادق باشیم، اکثر دوربین‌هایی که سونی قصد فروش آن‌ها را دارد، به کار متخصصان نخواهد آمد. درواقع سونی اغلب دوربین‌های خود را به علاقه‌مندان در زمینه‌ی سرگرمی می‌فروشد نه به کاربران حرفه‌ای. به‌طور کلی Sony a7R IV یک دوربین عالی بوده و از نظر فنی (البته در برخی مواقع) بهتر از a7R III عمل می‌کند. اما مدل‌های قدیمی‌تر از a7R IV، انتخاب عاقلانه‌تر و جذاب‌تری هستند. درنتیجه اگر به دروبین a7R IV علاقه دارید، پول خود را پس‌انداز کنید و دوربین a7R III را بخرید. a7R III دوربینی واقعاً خوب است و تقریبا هر آنچه a7R IV در اختیارتان قرار می‌دهد را ارائه خواهد کرد. از سوی دیگر، مدل a7R III با وضوح قابل کنترل‌تر و قیمت پایین‌تر، بهترین کارایی و عملکرد را برای حرفه‌ای‌ها فراهم می‌کند. دوربین a7R III، انتخابی مناسب‌تر برای عکاسانی است که قصد خرید دوربین سونی را دارند و یکی از بهترین دوربین‌های عکاسی حال حاضر بازار به حساب می‌آید.

Sony a7R III

تصویر ثبت شده با دوربین a7R III سونی

دوربین a7R III سونی با قیمت ۲۵۰۰ دلار در دسترس است که باتوجه به کارایی دوربین، ارزش بالایی دارد؛ همچنین ۱۰۰۰ دلار ارزان‌تر از دوربین ۳۵۰۰۰ دلاری a7R IV است. درنتیجه اگر واقعا به دوربین a7R IV فکر می‌کنید فقط یک لحظه از خودتان بپرسید که چرا به چنین دوربینی نیاز دارید و واقعا چرا آن را می‌خواهید؟ زیرا عکس‌هایی که می‌خواهید با a7R IV ثبت کنید با دوربین‌های دیگر هم قابل ثبت خواهد بود.

دوربین Sony a7R  IV

اگر تایم‌لپسر حرفه‌ای هستید و واقعا فضای کافی و سیستمی قوی برای پردازش این حجم از رزولوشن دارید، شاید منطقی باشد که دوربین جدید سونی را تهیه کنید و میزان رزولوشن بالای دوربین a7R IV برایتان بسیار جذاب خواهد بود. اما اگر در زمینه‌ی عکاسی پرتره، عکاسی‌های مسافرتی، عکاسی‌های غذا، عکاسی‌های عروسی یا موارد این‌چنینی فعالیت دارید باید فکر خرید دوربین a7R IV را از سرتان بیرون کنید و به فکر گزینه‌های بهتری باشید. در نهایت اگر فقط می‌خواهید جدیدترین دوربین موجود سونی را در اختیار داشته باشید، بهتر است با عقل خود تصمیم بگیرید نه با قلب‌تان. a7R IV بدون شک برای هر کسی که یک دوربین فول فریم را خریداری می‌کند، جذاب است اما تقریبا برای هیچ‌کس انتخاب مناسبی نخواهد بود. در این میان، دوربین a7R III هنوز هم بسیار جذاب و باارزش است و همچنان یک دوربین عالی به حساب می‌آید.

قیمت به‌روز، مشخصات فنی و هر اطلاعاتی که برای خرید ارزان‌ و آگاهانه‌ی انواع دوربین عکاسی نیاز دارید را در بخش محصولات زومیت بیابید. در این بخش، علاوه‌بر مشخصات فنی دقیق دوربین‌های کانن، نیکون‌، پاناسونیک، سونی و دیگر برند‌ها، امکان مقایسه‌ی دو یا چند محصول درکنار گالری تصاویر رسمی محصولات دردسترس شما خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات