بهترین دوربین‌های کامپکت مناسب سفر از نگاه نشنال جئوگرافیک

پنج‌شنبه ۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۰
مطالعه 11 دقیقه
نشنال‌جئوگرافیک، رسانه‌ی معتبر سفر و گردشگری، فهرستی از بهترین دوربین‌های کامپکت مناسب مسافرت منتشر کرده است. برای آشنایی با این دوربین‌ها، با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

سفر برای بسیاری از مردم یکی از جذاب‌ترین تفریح‌ها و تجربه‌های زندگی محسوب می‌شود. تجربه‌های جدید و مشاهده‌‌های جذاب در سفر بسیاری را به عاشقان همیشگی کنجکاو گردشگری تبدیل می‌کند. تجربه‌ها برخی اوقات به‌قدری جذاب هستند که مسافر، به اشتراک آن با نزدیکان خود تمایل پیدا می‌کند و در اینجا، عکاسی و ظرفیت‌های متعدد اشتراک‌گذاری دنیای جدید وارد عمل می‌شود.

تام اوبراین، مهندس و متخصص عکاسی در نشنال‌جئوگرافیک، رسانه‌ی معتبر سفر و گردشگری است. او علاوه‌بر تخصص در عکاسی و دنیای دوربین‌ها، ساخت تجهیزات متعدد برای عکاسی بهتر را هم برعهده دارد. به‌عنوان مثال، رباتی پرنده طراحی کرده است که تصویربرداری از مناطق دشوار را برای عکاسان آسان‌تر می‌کند. همچنین، وی تجهیزات متعدد عکاسی را آزمایش می‌کند تا بهترین پیشنهادها را به عاشقان سفر و گردشگری ارائه کند. اوبراین به‌صورت اختصاصی دوربین‌های کامپکت را در سفرهای متعدد خود بررسی می‌کند تا عملکرد آن‌ها در شرایط واقعی تحلیل شود. درادامه‌ی این مطلب زومیت، ۱۰ پیشنهاد او را به‌عنوان برترین دوربین‌های کامپکت مناسب سفر بررسی می‌کنیم.

FujiFilm X-Pro 3

فوجی‌فیلم در دوربین کامپکت خود از طراحی توصیف‌ناپذیری بهره برده است. صفحه‌ی اصلی دوربین فوجی‌ فیلم X-Pro 3 با حالتی لولایی باز می‌شود و نمایشگری رنگی با حالت جوهر الکترونیکی دارد که شبیه به فیلم دوربین‌های قدیمی به‌نظر می‌رسد. فاصله‌یاب (رنج‌فایندر) دوربین حالتی سنتی دارد و صفحه‌‌نمایش چرخان (ویوفایندر) نیز با ترکیبی اپتیکی/الکترونیکی فعال می‌شود. مخفی‌کردن نمایشگر اصلی امکان بررسی‌های معمول عکاسی یا همان بررسی هر فریم از عکس را از شما می‌گیرد. شاید دلیل آن تشویق به تحرک و عکاسی بیشتر به‌جای وسواس در بررسی هر فریم عکس باشد. از نگاه تام اوبراین، چنین قابلیتی شما را به تجربه‌ی بیشتر به‌جای گرفتارشدن در وسواس عکاسی تشویق می‌کند.

Fujifilm X-Pro 3

دوربین‌ها تا‌حدممکن باید تجهیزاتی ساده باشند که به‌عنوان همراه در سفر، کنار شما بمانند. درواقع، دوربین عکاسی نباید از تجربه‌های جذاب سفر جلوگیری کند. حسگر و سیستم فوکوس خودکار (AF) دوربین X-Pro 3 بی‌شباهت به مدل X-T3 نیست؛ اما ترکیب و طراحی بدنه‌ی آن بیشتر به رویکردهای فوجی‌فیلم برای شبیه‌سازی حالت فیلم در دوربین‌ها نزدیک شده است. بخش Classic Neg که شبیه به Fuji Superia عمل کرده است، شباهت‌های دوربین به حالت‌های فیلم‌برداری را بیشتر می‌کند که در دوربین‌های ابتدایی فوجی می‌دیدیم.

Fujifilm X-Pro 3

نکته: برای درک بهتر قابلیت‌های شبیه‌سازی دوربین فوجی‌فیلم، آن را روی عکس‌برداری در فرمت JPEG تنظیم کنید. برای تجربه‌ی بهتر، از لنزهایی با نقطه‌ی کانونی ثابت (به‌جای بزرگ‌نمایی)، در گستره‌ی ۲۴ تا ۸۵ میلی‌متری استفاده کنید. درنهایت، دوربین فوجی‌فیلم به شما امکان می‌دهد کمتر با نمایشگرها درگیر باشید و بیشتر از سفر خود لذت ببرید.

Ricoh GRIII

دوربین کوچک ریکو شما را در همه‌ی اوقات به عکاسی تشویق می‌کند. در نگاه اول، طراحی ارگونومیک و ابعاد نزدیک به گوشی هوشمند در دوربین ریکو GRIII هیچ قابلیت خاصی را نشان نمی‌دهد؛ اما ریکو در دوربین خود تعادل بسیار مناسبی بین ابعاد کوچک و قابلیت استفاده با یک دست ایجاد کرده است. نمایشگر لمسی این دوربین قابلیت‌های متعددی دارد و منوهای آن نیز به‌آسانی قابلیت‌های موردنیاز را دراختیار کاربر قرار می‌دهند. Ricoh GRIII شاید زیباترین یا جذاب‌ترین دوربین فهرست موجود نباید؛ اما درمجموع قابلیت‌های مناسبی عرضه می‌کند.

Ricoh GRIII

دوربین Ricoh GRIII به حسگر ۲۴ مگاپیکسلی APS-C مجهز است که قابلیت لرزش‌گیری داخلی (IBIS) و فوکوس دوگانه دارد. بررسی قابلیت‌های دیگر دوربین ریکو از دستگاهی با ظرفیت‌های مناسب در سفر حکایت می‌کند. شاید به‌طور خلاصه بتوان آن را مناسب‌ترین انتخاب برای عکاسی‌های روزمره در سفر تعریف کرد.

نکته: دوربین Ricoh GRIII باتری بزرگی ندارد؛ اما از پوریت USB-C برخوردار است. در روزهای سفر، باید مراقب باتری آن باشید که با شارژرهای مرسوم کنونی بازار به‌راحتی شارژ می‌شود.

Sony RX100VII

قابلیت‌های دوربین نسل هفتم RX100 بی‌شماری است و از همه مهم‌تر، بدنه‌ی کوچکی دارد و به‌راحتی در جیب قرار می‌گیرد. فوکوس خودکار لحظه‌ای که در خانواده‌ی پرو از محصولات سونی دیده می‌شود، در این دوربین هم گنجانده شده است. عکاسان با استفاده از قابلیت مذکور می‌توانند به‌طور حرفه‌ای روی صورت و چشم فوکوس کنند که اکنون با هوشمندی درخورتوجه، در عکاسی از حیوانات نیز مانند انسان‌ها عمل می‌کند. هیچ دوربینی در چنین ابعادی فوکوس خودکار یا سرعت عکاسی درحد محصول سونی ندارد.

Sony RX100VII

دوربین سونی قابلیت تصویربرداری ۲۰ فریم‌بر‌ثانیه دارد و علاوه‌بر فوکوس خودکار، نوردهی (اکسپوژر) خودکار را نیز ارائه می‌کند. فناوری جدید حسگر در Sony RX100VII که از سری پرچم‌دار سونی a9 گرفته شده است، تصویربرداری الکترونیکی بدون تخریب تصویر سوژه‌های متحرک را نیز ممکن می‌کند. قابلیت جدید به‌معنای تصویربرداری در سکوت و سرعت بیشتر شاتر در تصویربرداری در نور زیاد خواهد بود. دوربین Sony RX100VII با لنز ۲۴ میلی‌متری با بزرگ‌نمایی ۲۰۰ میلی‌متری عرضه می‌شود که با وجود نبود نوردهی نه‌چندان زیاد، بازه‌ی نوردهی مناسبی برای تصویربرداری گردشگران ارائه می‌کند. دوربین سونی را می‌توان گزینه‌ای مناسب برای تصویربرداری از طبیعت دانست. اگرچه ژاپنی‌ها قیمت تقریبا گرانی برای RX100VII در نظر گرفته‌اند، قابلیت‌های فراوان آن شاید شما را به خرید تشویق کند.

Leica Q2 و Q-P

Leica Q2

دوربین‌های Leica Q2 و Q-P شباهت زیادی به‌هم دارند. نسخه‌ی Q-P تقریبا همان دوربین لایکا Q محسوب می‌شود که فقط طراحی سیاه مات دارد. همچنین، Leica Q2 با شباهت به برادر خود ازلحاظ ابعاد و طراحی، به حسگر ۴۷/۵ مگاپیکسلی مجهز است که آن را درکنار قابلیت عایق آب‌و‌هوا، به گزینه‌ای جذاب تبدیل می‌کند. فناوری جدید در Q2 خارق‌العاده به‌نظر می‌رسد، هرچند بزرگ‌بودن حسگر به‌معنای ثبت فایل‌های تصویر حجیم خواهد بود که تاحدودی به کاهش قدرت و کارایی دوربین منجر می‌شود.

Leica Q-P

دوربین Q-P با الگوی دکمه‌ای و فایل‌های کوچک‌تر، بیشتر به دوربینی سفری شباهت پیدا می‌کند. به‌هرحال، اگر به‌دنبال جدیدترین محصول هستید، نسخه‌ی Q2 پیشنهاد می‌شود؛ اما اگر قیمت ارزان‌تر مدنظرتان است، Q-P یا حتی نسخه‌ی قدیم‌تر، یعنی Q، انتخاب عاقلانه‌تری خواهد بود.

Fujifilm X-T3

از دیدگاه تام اوبراین، دوربین Fujifilm X-T3 سال گذشته به‌عنوان برترین دوربین کامپکت شناخته شد. این دوربین می‌تواند با دوربین‌های فول‌فریم بدون آینه و نمونه‌های حرفه‌ای DSLR شانه‌به‌شانه رقابت کند. کارایی، فوکوس خودکار، کیفیت تصویر و راحتی استفاده‌ی دوربین کامپکت فوجی‌فیلم، آن را به محصولات پرچم‌دار بازار نزدیک می‌کند. دوربین Fujifilm X-T3 حسگر و پردازش تصویری برابر با X-Pro 3 دارد؛ اما طراحی بدنه‌ی آن بیشتر به دوربین‌های SLR شبیه می‌شود و تمامی کنترل‌های موردنیاز کاربر را در پیکربندی مناسب ارائه می‌کند.

Fujifilm X-T3

نمایشگر دوربین کامپکت فوجی فیلم حالت حرکت سه‌گانه و ویوفایندر الکترونیکی دارد. در دکمه‌های Fujifilm X-T3 ترکیبی از طراحی‌های سنتی با قابلیت‌های مدرن استفاده شده است. به‌علاوه، مقاومت دربرابر شرایط آب‌وهوایی و پورت‌های ارتباطی متنوع، محصول فوجی فیلم را هرچه‌بیشتر به دوربینی مدرن تبدیل می‌کند. قابلیت‌های مذکور تجربه‌ی تصویربرداری عالی را برای عاشقان سفر و عکاسان حرفه‌ای به‌ارمغال می‌آورد. Fujifilm X-T3 را نمی‌توان فقط دوربین عالی مناسب سفر دانست؛ بلکه می‌توان آن را در دسته‌ی بهترین دوربین‌های بدون آینه‌ی APS-C بازار قرار داد.

Olympus OM-D E-M1MKII

در فهرست اوبراین، دوربین الیمپوس را می‌توان بهترین گزینه‌ی تصویربرداری از حیات‌وحش دانست. ترکیب دکمه‌ها و اهرم‌ها و بخش‌های کنترلی به کاربر امکان می‌دهد تنظیمات را در سریع‌ترین زمان ممکن درمقایسه‌با بسیاری از نمونه‌های کامپکت و حرفه‌ای تغییر دهد. عایق‌بندی آب‌وهوایی دوربین المپوس OM-D E-M1MKII هم‌تراز با دوربین‌های حرفه‌ای DSLR است و کاربر به‌راحتی نیز آن را در دست می‌گیرد.

لنزهایی که برای دوربین الیمپوس عرضه می‌شوند، همگی در دسته‌ی حرفه‌ای قرار دارند و برای کاربردهای بسیار متنوع مناسب هستند. خانواده‌ای حرفه‌ای که با کیفیت ساخت چشمگیر، درکنار قابلیت استفاده از تجهیزات جانبی همچون حفاظ لنز، حلقه‌های بزرگ‌نمایی/فوکوس، بوکه یا بلور پس‌زمینه دوام بسیاری به کاربر ارائه می‌کنند. دوربین الیمپوس در خانواده‌ی میکرو چهارسوم قرار می‌گرد و حسگری کوچک دارد. البته قابلیت بزرگ‌‌نمایی آن درمقایسه‌با لنزهای کوچک‌تر بیشتر است.

12-100mm F4 IS PRO

دوربین Olympus OM-D E-M1MKII را می‌توان با یک کوله‌پشتی کوچک شامل تعدادی لنز کوچک حمل کرد. ترکیب ارگونومی عالی درکنار لرزش‌گیر تصویر، دوام در تمامی شرایط آب‌وهوایی و سرعت و کارایی مناسب، دوربین زیربرند پاناسونیک را به انتخابی عالی برای عکاسی حیات‌وحش تبدیل می‌کند.

نکته: لنزهای پیشنهادی برای این دوربین عبارت‌اند از: F4 IS Pro 12-100mm (کیت لنز 200-24 میلی‌متر)، F2.8 PRO 40-150mm (پرو زوم 300-80 میلی‌متر)، PRO 7-14mm (زوم واید) و F4 IS PRO 300mm (برابر با F4 600mm).

Fujifilm X100F

سری X100 دوربین‌های فوجی‌فیلم را می‌توان گزینه‌ای مناسب برای سفر دانست که تنوع و ارزش افزوده‌ی چشمگیری دارند. دوربین Fujifilm X100F با ابعاد مناسب در جیب یا یک کیف دوربین کوچک به‌راحتی جای می‌گیرد و با لنز ۳۵ میلی‌متری عرضه می‌شود. البته می‌توان دو لنز تبدیلی نیز برای آن تهیه کرد. لنز ثابت دوربین امکان تصویربرداری با صدای بسیار کم را ایجاد می‌کند. همچنین می‌توان شاتر و فلاش را با سرعت بسیار زیاد باهم هماهنگ کرد. با استفاده از فلاش کوچک دوربین، می‌توان در طول روز نیز نوردهی بهتری به تصویر افزود.

Fujifilm X100F

فوجی‌فیلم در دوربین X100F از حسگری عالی استفاده می‌کند که تمامی قابلیت‌های شبیه‌سازی مرسوم شرکت را دارد. باتری بزرگ و ویوفایندر هیبریدی اپتیکی/الکترونیکی (مانند X-Pro 3) از قابلیت‌های مهم دیگر Fujifilm X100F هستند. ترکیب این دوربین با تجهیزات جانبی همچون بند گردنی و پایه‌ی مناسب استراحت انگشت در بخش هات‌شو و سایه‌بان لنز، گزینه‌ای عالی برای عکاسی در سفر خواهد بود.

Canon EOS M6 MKII

دوربین کانن با کنترل‌های مکانیکی آسان و نمایشگر لمسی، گزینه‌ای عالی برای عکاسان تازه‌کار محسوب می‌شود. دوربین مذکور بیشترین رزولوشن حسگر (۳۲/۵ مگاپیکسل) را در میان دوربین‌های بدون اینده‌ی APS-C دارد. عکاسانی که با دوربین‌های DSLR فول‌فریم کانن کار می‌کنند، با استفاده از تبدیل‌‌های موجود می‌توانند از لنزهای موجود خود در دوربین کامپکت هم بهره ببرند.

Canon EOS M6 MKII

لنزهایی که همراه‌با Canon EOS M6 MKII عرضه می‌شوند، آن‌طورکه باید‌و‌شاید کاربر را راضی نمی‌کنند و کارایی و سرعت آن نیز کمتر از برخی از برترین دوربین‌های فهرست قرار می‌گیرد. با‌این‌حال، تجربه‌ی کاربری آسان درکنار رزولوشون زیاد حسگر و رابط کاربری آشنای کانن، دوربین مذکور را به یکی از انتخاب‌های نزدیک برای عکاسان عاشق سفر تبدیل می‌کند.

نکته: درصورت خرید Canon EOS M6 MKII، تجهیز جانبی ویوفایندر الکترونیکی بخش هات‌شو را نیز تهیه کنید که در کاربردهای سفر، حتما مفید خواهد بود.

Panasonic DC-G9

دوربین پاناسونیک را می‌توان با برادرش از زیربرند الیمپوس برابر دانست که پیش‌تر به آن اشاره کردیم. البته Panasonic DC-G9 با قابلیت‌های بهتر فیلم‌برداری ارائه می‌شود. پورت HDMI کامل و طراحی ارگونومیک بهتر برای فیلم‌برداری در موقعیت‌های گوناگون و تنظیمات متعدد رنگ به‌همراه ویوفایندر الکترونیکی و چشمی با ابعاد مناسب، دوربین پاناسیونیک را به گزینه‌ای مناسب تبدیل می‌کنند. سیستم فوکوس خودکار این دوربین نیز با محصول الیمپوس تفاوت دارد و از فناوری DFD یا Depth from Defocus پاناسونیک بهره می‌برد. فناوری مذکور تصاویر بهتری در عکاسی از مردم و سوژه‌های ثابت و حیوانات ارائه می‌کند که با به‌روزرسانی فرم‌ور بهتر نیز می‌شود. البته عکاسی با Panasonic DC-G9 از سوژه‌های محرک با سرعت زیاد مشکلاتی جزئی به‌همراه دارد.

Panasonic DC-G9

سیستم IBIS یکی دیگر از قابلیت‌های دوربین پاناسونیک محسوب می‌شود که آن را برای ترکیب عکس و فیلم‌برداری عالی می‌کند. سیستم مذکور هماهنگی مناسبی با لنزهای پاناسونیک پیدا می‌کند. DC-G9 ابعادی بزرگ‌تر از دوربین‌های دیگر حاضر در فهرست کنونی دارد؛ اما نمایشگر حرفه‌ای آن ویژگی مثبتی به‌نظر می‌رسد که اهمیت بزرگ‌تربودن ابعاد را کاهش می‌دهد.

نکته: از لنز 60-12 میلی‌‌متری (معادل 120-24 میلی‌متری) برای Panasonic DC-G9 استفاده کنید که ترکیبی عالی برای عکاسی از انواع سوژه‌ها در سفر ارائه می‌کند.

Sony a6600

دوربین a6600 اولین دوربین APS-C سونی محسوب نمی‌شود که از باتری نوع Z-style جدید استفاده می‌کند؛ زیرا باتری‌های مذکور عموما در نسل جدید دوربین‌های بدون آینه‌ی فول‌فریم سونی استفاده می‌شوند. گفتنی است با هربار شارژ، می‌توان ۸۰۰ عکس با این دوربین ثبت کرد. نسخه‌ی جدید مانند نسل بعدی، یعنی a6500 از IBIS بهره می‌برد که لرزش‌گیری مناسبی به کاربر عرضه می‌کند. به‌علاوه، قابلیت حرفه‌ای فوکوس خودکار در دوربین جدید که از خانواده‌ی حرفه‌ای FF دوربین‌های سونی گرفته شده است،‌ امکان ثبت لحظه‌های خاص و ناب را فراهم می‌کند. همین قابلیت، می‌تواند به‌عنوان نکته‌ای مهم در خرید Sony a6600 در نظر گرفته شود.

Sony a6600

نکته: از لنز F.28 16-55mm معادل با 82-24 میلی‌متر در دوربین Sony a6600 استفاده کنید.

فهرست مذکور را یکی از متخصصان عکاسی در رسانه‌ی معتبر سفر و گردشگری نشنال‌جئوگرافیک آماده کرده است. دوربین‌های کامپکت گزینه‌های مناسبی برای سفر هستند و ابعاد کوچک و تنظیمات سریع آن‌ها برای کسب بهترین تجربه‌ی عکاسی سریع قابلیت‌هایی حیاتی محسوب می‌شوند. به‌هرحال با نگاهی به این فهرست، شاید بتوان در انتخاب‌های خرید بعدی دوربین سفر، رویکرد بهتر و مطمئن‌تری داشت.

قیمت به‌روز، مشخصات فنی و هر اطلاعاتی که برای خرید ارزان‌ و آگاهانه‌ی انواع دوربین عکاسی نیاز دارید را در بخش محصولات زومیت بیابید. در این بخش، علاوه‌بر مشخصات فنی دقیق دوربین‌های کانن، نیکون‌، پاناسونیک، سونی و دیگر برند‌ها، امکان مقایسه‌ی دو یا چند محصول درکنار گالری تصاویر رسمی محصولات دردسترس شما خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات