تقلب مخابراتی، جدیدترین روش مجرمانه کلاهبرداران سایبری

پنج‌شنبه ۷ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
پلیس فتا تماس‌های مشکوکی که از خارج از کشور گرفته می‌شوند را جدیدترین روش مجرمانه‌ی کلاهبرداران سایبری دانست و نسبت به آن هشدار داد.
تبلیغات

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا «تقلب مخابراتی» را جدیدترین روش مجرمانه کلاهبرداران سایبری معرفی کرد و به شهروندان در این خصوص هشدار داد. البته این روش کلاهبرداری جدید نیست و سال گذشته نیز نسبت به آن هشدار داده شده بود؛ اما به‌نظر می‌رسد بار دیگر این روش کلاهبرداری رواج پیدا کرده است و شکایات زیادی از سوی کاربران در شبکه‌های اجتماعی به چشم می‌خورد.

این روش کلاهبرداری با سوءاستفاده از مشترکین اپراتورهای مختلف با استفاده از سرویس‌های مخابراتی صورت می‌گیرد که معمولا با عنوان Communications Fraud یا «تقلب مخابراتی» شناخته می‌شود؛ در این روش با استفاده از تماس‌گیرنده‌های خودکار (Auto Dialers) از شماره‌های ویژه (Premium) به‌صورت سیستمی با کاربران تماس‌های کوتاه و متعدد برقرار می‌شود که بلافاصله قطع می‌شود. قربانی فرصتی برای پاسخ ندارد و با دیدن تماس از دست رفته روی موبایل کنجکاو شده و با شماره‌ای که روی تلفن همراه افتاده تماس می‌گیرد تا ببیند چه شخصی با او تماس گرفته است که بلافاصله بعد از برقراری تماس، هزینه‌های اضافه و بین‌المللی برای قربانی لحاظ خواهد شد.

سرهنگ رجبی، رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا از قابلیت تماس با زبان فارسی در این شگرد مجرمانه خبر داد و گفت:

صحبت در خصوص برنده شدن لاتاری، برنده شدن جایزه‌‌ی هنگفت و موارد مشابه، از جمله موضوعاتی هستند که می‌تواند موجب طولانی‌تر شدن مکالمه و در ادامه افزایش هزینه شود. در گذشته تماس‌های صورت گرفته به‌صورت خارجی و با زبان انگلیسی صورت می‌گرفت اما در روزهای اخیر برخی از تماس‌ها به زبان فارسی ماشینی (که توسط نرم‌افزار خوانده می‌شود) پخش شده که این مورد روند فریب خوردن کاربران را افزایش خواهد داد.

بهترین راه برای جلوگیری از کلاهبرداری از طریق تقلب مخابراتی، نادیده گرفتن این‌گونه تماس‌ها است. سرهنگ رجبی در این خصوص می‌گوید:

در صورت نیاز به برقراری تماس با بستگان در خارج از کشور، شماره‌ی آن‌ها را در حافظه‌ی گوشی خود ذخیره کنید و در غیر این صورت اگر منتظر تماس از شخصی خارجی نبودید، تماس را نادیده بگیرید. باتوجه به اینکه تعداد تماس‌های برقرار شده بسیار بالا است و گاهی بالغ بر پنج هزار مکالمه در ساعت انجام می‌شود‌، لذا هیچ راهکاری نمی‌تواند بهتر از کنترل از سوی خود مشترکین باشد. بنابراین به تماس‌های مشکوک توجه نکنید.

وی درنهایت توضیح داد کاربران در صورت مواجهه و دریافت تماس‌های مشکوک، می‌توانند این موضوع را از طریق سایت مرکز فوریت‌های سایبری به آدرس www.Cyberpolice.ir با پلیس فتا در میان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات