کورنینگ چه راهکاری برای تولید گلس مخصوص گوشی‌های تاشدنی دارد؟

چهارشنبه ۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰
مطالعه 8 دقیقه
آیا باید منتظر نسل جدیدی از گوریلا گلس مخصوص گوشی‌های هوشمند تاشدنی باشیم؟ شرکت کورنینگ به چه سمتی حرکت خواهد کرد؟
تبلیغات

هفته‌ی گذشته، اسکات فارستر، معاون مدیرعامل و مدیر بخش بازاریابی و محصولات نوآورانه‌ی شرکت کورنینگ در نشستی مطبوعاتی شرکت کرد و نتیجه‌ی آن پاسخگویی به برخی سوالات مهم در مورد گوریلا گلس شرکت کورنینگ بود که در این مقاله به آن می‌پردازیم.

همچنین در این مقاله قصد داریم نیم‌نگاهی به تاریخچه‌ی تولید گلس شرکت کورنینگ انداخته و اطلاعات بیشتری در مورد گوریلا گلس مخصوص گوشی‌های هوشمند به مخاطبان زومیت ارائه بدهیم. 

کورنینگ

یکی از سوالاتی که در مورد گوریلا گلس مطرح می‌شود آن است که شرکت کورنینگ چگونه می‌تواند مقاومت در برابر خراشیدگی و همچنین مقاومت در برابر خرد شدن را در گوریلا گلس ایجاد کند؟ سؤال دوم اینکه شرکت کورنینگ چه طرح‌های توسعه‌ای برای گوریلا گلس در گوشی‌های هوشمند تاشدنی دنبال می‌کند؟

سؤال دیگری که در این حوزه مطرح می‌شود آن  است که شرکت کورنینگ چه دیدگاهی نسبت به یاقوت کبود (Sapphire) دارد. تعداد محدودی از گوشی‌های هوشمند بازار همچون اچ‌تی‌سی یو اولترا Sapphire ادیشن و Kyocera Shield و اپل واچ ادیشن از یاقوت کبود بهره می‌برند که قیمت بالاتر و مقاومت بیشتری دربرابر خراشیدگی نسبت به گوریلا گلس دارند.  

کورنینگ

معرفی و تاریخچه مختصر کورنینگ

شرکت کورنینگ از سال ۱۸۵۱ کار خود را با نام تجاری کورنینگ گلس ورکس (Corning Glass Works) در سامرویل ماساچوست آغاز کرد. نخستین محصولات این شرکت گلس و شیشه پیرکس بود. نخستین پتنت ثبت‌شده‌ی شرکت مربوط به سال ۱۸۷۷ و لنزهای با سطح بیرونی مسطح بود که به مرور زمان و استفاده دچار مشکلی نمی‌شوند. در سال ۱۸۷۹ و پیش از تولید انبوه حباب‌های روشنایی فعلی، شرکت کورنینگ گلسی برای پیرامون فیلامنت کربنی ادیسون تولید کرد.

در سال ۱۹۱۵، کورنینگ نخستین ظروف شیشه‌ای با نام برند PYREX را به بازار عرضه کرد. در دهه‌ی ۱۹۴۰ نیز با تولید انبوه تیوب‌های مخصوص تلویزیون، راهکاری برای عرضه‌ی تلویزیون با قیمت اقتصادی به بازار ارائه داد. در سال ۱۹۶۴، دانشمندان شرکت کورنینگ فرایند جدیدی برای تولید گلس با نام fusion overflow معرفی کردند که منجر به تولید نخستین گلس‌ مسطح شد و بعدها در دهه‌ی ۲۰۰۰ به‌عنوان بخشی از فرایند تولید نمایشگر LCD مورد استفاده قرار گرفت.

کورنینگ

در سال ۲۰۰۷، استیو جابز از مدیرعامل کورنینگ خواست تا شیشه‌ی بادوام، نازک و سبک‌وزنی برای نخستین گوشی آیفون طراحی کند که بعدها این شیشه با نام گوریلا گلس (Gorilla Glass) در بازار شناخته شد. طی دهه‌ی گذشته، کورنینگ توانسته گوریلا گلس با مقاومت بیشتر در برابر خرد شدن و خراشیدگی، نازک‌تر و سبک‌تر به بازار عرضه کند.

کورنینگ به‌صورت پیوسته به تحقیقات خود برای توسعه‌ی شیشه‌های مقاوم‌تر در برابر خراشیدگی و خرد شدن، با بهره‌مندی از ترکیبات جدید ادامه می‌دهد. یکی دیگر از موضوعاتی که شرکت کورنینگ در حال تحقیق و بررسی دقیقی در مورد آن بوده، تولید شیشه برای گوشی‌های هوشمند تاشدنی است.

درنظر داشته باشید که شرکت کورنینگ علاوه بر تولید شیشه برای گوشی‌های هوشمند، طیف گسترده‌ای از محصولات دیگری همچون فیبر نوری برای ارتباطات پرسرعت، ظروف شیشه‌ای برای دارو، تولید محفظه‌های بسته‌بندی برای محصولات کنترل آلایندگی در صنعت خودرو نیز تولید می‌کند. در حال حاضر درحدود ۵۰ هزار نیروی انسانی در ۷۰ مرکز تولیدی و تحقیقاتی کورنینگ در سراسر آمریکای شمالی، اروپا و آسیا مشغول به کار هستند.

گوریلا گلس

شیشه‌ی مخصوص گوشی‌های هوشمند تاشدنی 

این روزها اخبار مختلفی در مورد گوشی‌های هوشمند تاشدنی منتشر می‌شود. در سال جاری برای نخستین بار شاهد معرفی و عرضه‌ی دستگاه تاشدنی به بازار بودیم و ظاهرا به‌نظر می‌رسد تولیدکنندگان گوشی‌ها‌ی هوشمند به طراحی و تولید دستگاه‌های تاشدنی توجه ویژه‌ای نشان می‌دهند. باتوجه به اینکه پلاستیک به‌راحتی قابلیت انعطاف‌پذیری دارد، در حال حاضر نمایشگر دستگاه‌های تاشدنی با پلاستیک پوشانده شده‌اند. اما یکی از نکات منفی استفاده از پلاستیک روی نمایشگر گوشی هوشمند آن است که پلاستیک در مقایسه با شیشه به‌راحتی خراشیده می‌شود.

درواقع، شیشه روکش محافظ مقاوم‌تر و بادوام‌تری نسبت به پلاستیک است. اما سؤال مهم این است که آیا همان‌طور که پلاستیک به‌راحتی خم می‌شود و قابلیت تاشدن دارد، شیشه نیز می‌تواند چنین قابلیتی را دراختیار تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند تاشدنی قرار بدهد؟

ساخت شیشه، فرایند‌ی کاملا علمی است که در آن از ترکیباب مختلف شیمیایی استفاده می‌شود تا محصولی باکیفیت به بازار عرضه شود. شیشه می‌تواند به‌صورت متراکم، نازک، ضخیم، شکننده یا بسیار مقاوم تولید شود. شرکت کورنینگ تجربه‌ی زیادی در توسعه‌ی شیشه‌ی نازک دارد و با تلاش و تحقیق فراوان موفق به ارائه‌ی راهکاری برای توسعه‌ی شیشه‌ی بسیار نازک به اندازه‌ی تار موی سر انسان و ضخامت تقریبی ۱۰۰ میکرون با قابلیت انعطاف‌پذیری شده است. احتمالا طی ۱۲ تا ۱۸ ماه آینده، شاهد معرفی شیشه‌ی مخصوص دستگاه‌های تاشدنی از سوی کورنینگ خواهیم بود و به‌نظر می‌رسد نخستین نمونه‌ی محصول با گلس جدید از سوی کورنینگ به‌نمایش گذاشته شود.

ساخت شیشه‌ی مخصوص دستگاه‌های تاشدنی با چالش‌های بسیاری رو‌به‌رو خواهد بود و مولفه‌های بسیاری ازجمله شعاع خمش، مقاومت در برابر ضربه و ضخامت شیشه، در طراحی و توسعه‌ی چنین گلسی باید مورد توجه قرار گیرد. باتوجه به اینکه در حال حاضر فرم فاکتور استانداردی برای گوشی‌های هوشمند تاشدنی وجود ندارد، کورنینگ به زمان نیاز دارد تا در مورد بهترین ترکیبات برای طراحی گلس مخصوص دستگاه‌های تاشدنی به نتیجه‌ی نهایی برسد و بتواند بهترین راهکار را به بازار ارائه دهد.

گوریلا گلس

معمولا شیشه به‌دلیل غیرمقاوم بودن نمی‌شکند، بلکه وقتی دچار نقصی باشد و فشاری بر آن وارد شود، مقاومت لازم را نخواهد داشت و درنتیجه می‌شکند. با گذشت زمان و استفاده از دستگاه محافظت‌شده با گوریلا گلس، ترکیبات شیمیایی آن در سطح میکروسکوپی دچار تغییراتی می‌شود و به‌همین دلیل است که اگر گوشی هوشمند هشت مرتبه از دست کاربر بیفتد، آسیبی نمی‌بیند ولی بعد از آن ممکن است دچار آسیب جدی شود.

نسخه‌‌های گوریلا گلس به‌مرور زمان از نظر مقاومت در برابر ضربه بهبود یافته‌اند، اما از نظر مقاومت در برابر خراشیدگی هنوز از حد و آستانه‌‌ای گذر نکرده‌اند. چگالی و ضخامت شیشه قابل تغییر است، اما سختی (مقاومت در برابر خراش) یکی از ویژگی‌های جدایی‌ناپذیر شیشه محسوب می‌شود. امکان بهبود مقاومت شیشه در برابر سقوط با تغییر آرایش کریستالی و پارامترهای فرایند تولید می‌تواند بهبود پیدا کند.

طی سال‌های اخیر گوریلا گلس در گوشی‌های هوشمندی همچون گلکسی اس ۷ اج و وان پلاس ۷ پرو با لبه‌های دارای انحنا به ‌کار برده شده است. باتوجه به اینکه یاقوت کبود قابلیت انعطاف‌پذیری همچون گوریلا گلس ندارد، چنین فرم فکتوری را هرگز نمی‌توان با آن ایجاد کرد.

در سال ۲۰۱۳، استفاده از یاقوت کبود در نمایشگر گوشی‌های هوشمند مورد استقبال فراوانی قرار گرفت. باتوجه به اینکه این نوع گلس بسیار سخت‌تر از شیشه‌ی معمولی است، از مقاومت بیشتری در برابر خراشیدگی‌های جدی نیز برخوردار است. در آن مقطع زمانی، به‌نظر می‌رسید به‌زودی این نوع گلس در نمایشگر اکثر گوشی‌های هوشمند مورد استفاده قرار گیرد. اما این اتفاق نیفتاد. از آنجایی که یاقوت کبود قیمت بسیار بالاتری نسبت به شیشه‌ی معمولی دارد و برای گوشی‌های هوشمند با لبه‌های دارای انحنا قابل استفاده نیست، نتوانست به موفقیت چندانی دست پیدا کند. البته این نوع گلس در نمایشگرهای کوچک‌تر مانند نمایشگر ساعت‌های هوشمند بالارده بسیار کاربرد دارد و به موفقیت خوبی هم دست پیدا کرده است.

باتوجه به اینکه گوشی‌های هوشمند بیشتر از ساعت‌های هوشمند در معرض افتادن از دست به زمین هستند، درنتیجه یاقوت کبود در نمایشگر چنین دستگاه‌هایی بیشتر در معرض شکستن قرار می‌گیرد و به همین دلیل گزینه‌ی مناسبی برای گوشی‌های هوشمند نیست.

گوریلا گلس

شیشه‌ی مخصوص گوشی‌های هوشمند

طی سال‌های اخیر گوشی‌های هوشمند بسیاری با نمایشگر گلس به بازار عرضه شده‌اند. باوجودی‌که تنها شرکت‌های محدودی برای گوشی‌های هوشمند شیشه تولید می‌کنند، کورنینگ یکی از محبوب‌ترین شرکت‌هایی است که شیشه‌ی تولیدشده توسط آن، در بیش از ۷ میلیارد دستگاه برای بیش از ۴۵ تولیدکننده در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شاید کمتر کسی هنگام خرید گوشی هوشمند به شیشه‌ی دستگاه توجه کند، اما اگر این شیشه نباشد، نمایشگر دستگاه دچا خراشیدگی می‌شود یا می‌‌تواند به‌راحتی آسیب ببیند.

گوریلا گلس

طی چند سال گذشته، تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند تصمیم گرفتند از شیشه برای هر دو طرف دستگاه استفاده کنند. شیشه، کاملا شفاف است و اجازه‌ی عبور سیگنال‌های نور و رادیویی را نیز بدون ایجاد تداخل فراهم می‌کند. همچنین دستگاه‌هایی که در دو طرف آن‌ها از پوشش شیشه استفاده شده می‌توانند از فناوری شارژ بی‌سیم بهره ببرند و در عین حال هم از نظر بصری طراحی بهتری خواهند داشت و هم از نظر دوام، مقاومت بالاتری در برابر خراشیدگی دارند.

این روزها کاربران به فناوری شارژ سریع اهمیت می‌دهند. اما سؤال مهم این است که آیا تولیدکنندگان تمایل دارند دستگاه‌هایی با بدنه‌ی فلزی به بازار عرضه کنند یا ترجیح می‌دهند از تولید گوشی‌های هوشمند از شیشه استفاده کنند؟

باید ببینیم درنهایت کورنینگ چه تصمیمی برای توسعه‌ی شیشه‌ی مخصوص گوشی‌های هوشمند تاشدنی می‌گیرد و در آینده با چه مدل گلس در بازار رو‌به‌رو خواهیم بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات