اهمیت تجهیزات ماشینی در فرودگاه‌ها در چیست؟

سه‌شنبه ۵ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۰
مطالعه 9 دقیقه
هر ماشین و وسیله‌ ماشینی در روند آماده شدن هواپیما‌ها در فرودگاه برای یک پرواز خوب تأثیر زیادی دارد. در این مقاله با هر یک از این وسایل آشنا می‌شویم.
تبلیغات

محتوای اصلی این مطلب متعلق به سایت کجارو بوده و در زومیت بازنشر شده است.

خبر چرخی که در فرودگاه Chicago O’Hare از کنترل خارج شد، این ماه سر زبان‌ها بود. درحالی که کارکنان نگاه می‌کردند و کاری از دستشان برنمی‌آمد، چرخ که سرعتش بالا و بالاتر می‌رفت، به طرز خطرناکی به یک هواپیمای پارک‌شده نزدیک می‌شد. یکی از کارکنان زبل، خیلی سریع به داخل یکی دیگر از وسایل پرید و راه را برای آن چرخ بست و هواپیما را نجات داد و آن روز بخیر گذشت.

از آن روز به بعد مردم توجه بیشتری به وسایل نقلیه زمینی دارند؛ قهرمانان بی‌صدایی که در فرودگاه کار می‌کنند. شاید آن‌ها شکوه هواپیماهای مسافربری را نداشته باشند اما بدون این وسایل هوانوردی‌ مدرن غیرممکن می‌شود.

پس برای اینکه آن‌ها را بهتر بشناسیم فهرستی از وسایل نقلیه زمینی که بیشتر هواپیمایی‌ها از آن استفاده می‌کنند را جمع‌آوری کرده‌ایم. ما بیشتر بر وسایل خودکششی تمرکز کرده‌ایم بنابراین دیگر وسایلی که با یدک‌کش‌ها و تراکتور کشیده می‌شوند بررسی نمی‌شوند. بیایید به برخی از این مهم‌ترین وسایل نقلیه و کاربردشان بپردازیم:

یه یاد داشته باشید برای مقایسه قیمت تمامی بلیط های هواپیما از آژانسهای هوایی معتبر و جستجوی بلیط ارزان هواپیما به مقصد مورد نظر خود، می‌توانید از بزرگترین موتور جستجوی پرواز در کجارو استفاده کرده و با اطمینان کامل از فروشنده های معتبر خرید کنید.

 یدکش‌های پوش ‌بک

آغاز و پایان هر سفر چند هزار کیلومتری به کمک این ماشین‌های تنومند میسر می‌شود. به‌خاطر ارتفاع کمی که دارد به‌راحتی می‌تواند زیر دماغه هواپیما برود و آن را بکشد. آن‌ها همچنین هواپیماهایی چون ایرباس A380s و بوئینگ 747s را نیز می‌کشند. این ماشین هواپیما را در حالت خاموش به حرکت درمی‌آورد.

تراکتورهای بدون یدک‌کش که به‌جای استفاده از یدک‌کش، دماغه هواپیما را بلند می‌کنند به همان اندازه پرقدرت است.

در یکی از برنامه تلویزیونی Fifth Gear، یک فولکس واگن توارگ یک بوئینگ ۷۴۷ را می‌کشید اما این وسایل نقلیه جاده‌ای برای این کار مناسب نیستند. پوش‌بک‌ها از لحاظ اسب‌بخار لزوما از تراکتورهای معمولی قوی‌تر نیستند اما بدون شک برای حرکت دادن هواپیماهای چند تنی باید گشتاور بالایی داشته باشند.

هواپیما

کامیون‌های حمل غذا

اگر از پنجره فرودگاه ترمینال نگاه کرده باشید اغلب این کامیون‌هایی که از طریق یک در به هواپیماها غذا می‌رسانند را دیده‌اید.

کامیون‌های حمل مواد خوراکی دارای پلتفرم‌هایی با دمای مناسب و کنترل‌شده هستند که با کمک جک‌های الکتروهیدرولیک تا ارتفاع ۶ متر بالا می‌روند. زمانی‌که پلتفرم با کابین هم‌سطح می‌شود، هم‌زمان که غذاهای مانده از پرواز قبلی تخلیه می‌شوند، چرخ‌دستی‌های پر از غذا و نوشیدنی می‌توانند وارد هواپیما شوند.

کامیون های حمل غذا

ماشین‌های یخ‌زدا

این وسیله یکی از ضروریات هر فرودگاه در دماهای بسیار پایین است. در هوای سرد، ممکن است برخی نقاط هواپیما یخ بزند. برای جلوگیری از این مشکل، پیش از تیک‌آف یک وسیله با مجرای بلند و مناسب، هواپیما را به‌طور کامل با آب گرم و پروپیلن گلیکول اسپری می‌کند.

ماشین های یخ زدا

ماشین‌های برف‌روب

برف می‌تواند پدیده‌ آشوب‌گری برای هواپیماها باشد. حتی چند سانت برف می‌تواند یک فرودگاه را به‌طور کامل تعطیل کند.

به همین خاطر است که در مناطق سرد، صفی از تجهیزات برف‌روبی استفاده می‌شود. برای مثال فرودگاه هلسینکی (Helsinki) از سه برف‌روب غول‌پیکر و یک ماشین برف‌پاک‌کن با ارتفاع ۲۴ متر که می‌تواند یک باند پر از برف را در عرض ۱۱ دقیقه پاک کند استفاده کرد. اگر کافی نباشد یک برف‌روب با نیروی ۱۰۰۰ اسب‌بخار به‌نام Morko Matti برف‌ها را با برف‌پاک‌کن به کنار می‌راند و آن را تا ۲۴ متر آن‌طرف‌تر پرتاب می‌کند.

نتیجه تمام این ماشین‌ها این است که تنها چند دقیقه طول کشید تا در دهه اخیر فرودگاه هلسینکی برف را از باند فرودگاهش پاک کند.

ماشین های برف روب

پله‌های هواپیما

با اینکه امروزه برخی هواپیمایی‌ها به خاطر داشتن پله‌های تاشو و جت‌وی واقعا به این پله‌ها نیاز ندارند، پله‌های متحرک به‌عنوان شیوه‌ای کلاسیک باقی مانده‌اند. این پله‌ها، چه به‌صورت کششی چه به‌صورت یدکی، اولین نقطه ارتباط مسافران از هنگام تهیه بلیط هواپیما با مقصدشان هستند.

ماشین‌های «دنبالم بیا»

نقش ماشین‌های دنبالم بیا می‌تواند قابل مقایسه با سکاندار در لنگرگاه باشد: نشان دادن راه به تمام هواپیماهای تازه از راه‌رسیده. بیشتر آن‌ها رنگارنگ و دارای رنگ‌های روشن هستند تا خلبان‌ها به‌راحتی بتوانند آن‌ها را ببینند. هیچکدام از آن‌ها به اندازه لامبورگینی اوراکان که در فرودگاه Bologna در ایتالیا استفاده می‌شود چشمگیر نیست.

ماشین های follow me

دیگر ماشین‌های سرویس‌دهی در فرودگاه

با اینکه این ماشین‌ها نسبت به ماشین‌های دنبالم کن زرق و برق کمتری دارند اما مجموعه قابل‌ملاحظه‌ای از ماشین‌های سنتی برای کارهای مختلف در فرودگاه‌های اصلی هستند. آن‌ها کارکنان را جابه‌جا می‌کنند، وظایف امنیتی را انجام می‌دهند یا برخی مسافران را مستقیم به هواپیمای خود منتقل می‌کنند. برای مثال این همان کاری است که پورشه در فرودگاه Delta و مرسدس بنز در Lufthana انجام می‌دهد. فقط اگه احتمالا سوار یکی از آن‌ها شدید از راننده نخواهید نهایت سرعت آن را به شما نشان دهد. بااینکه فضای بسیار زیادی در فضای فرودگاه وجود دارد اما ترافیک و سرعت بالا معمولا دیده می‌شود.

۲

اتوبوس Apron

زمانی‌که پل هوایی (air bridge) در دسترس نباشد، از اتوبوس‌های apron برای رفت‌وآمد مسافران از و به ترمینال استفاده می‌شود. برخی از آن‌ها شبیه اتوبوس‌های شهری معمولی هستند اما عموما در فرودگاه‌ها از اتوبوس‌هایی با سطح پایین (دارای ارتفاع کمی هستند) و گنجایش بالا استفاده می‌شوند. اما دیگر وسایل نقلیه غیرمعمول‌تر برای جابه‌جا کردن مسافران مانند mobile lounge‌ها که همچنان در فرودگاه Washington Dulles استفاده می‌شوند کم‌کم محبوبیت خود را از دست می‌دهند.

Apron

حمل‌کننده‌های تسمه‌ای (belt loader)

حمل‌کننده تسمه‌ای لزوما یک ماشین متحرک است که برای بار زدن چمدان‌ها و دیگر وسایل سست در میان بار به داخل هواپیما طراحی شده است. شیب کنترل‌شده‌ی وسیله که در زیر هواپیما قرار می‌گیرد و سپس بلند می‌شود به انتقال وسایل به داخل هواپیما کمک می‌کند.

مشخصات هواپیما

Container loader and transporters

اگر حمل‌کنندگان تسمه‌ای به چمدان‌ها رسیدگی می‌کنند، مسئولیت بارهای بسته‌بندی‌شده با Container loader است. این وسایل نقلیه معمولا دو پلتفرم متحرک و مستقل دارند که می‌توانند اندازه استاندارد صفحه‌ها را برای هم‌سطح شدن با کابین افزایش دهند. به این ترتیب با کمک مجموعه‌ای از چرخ‌ها، بارها می‌توانند به داخل هواپیما منتقل شوند.

بلیط ارزان هواپیما

کامیون‌های حمل آب

نقش این وسیله کاملا واضح است. این وسیله پیش از پرواز مخازن آب هواپیما را با آب آشامیدنی پر می‌کند. مخازن دستشویی روند دیگری را سپری می‌کنند.

وسایل نقلیه سرویس دستشویی

هواپیماها دارای مخازن مخصوص آشغال هستند که طی پرواز آب کثیف دستشویی را نگه می‌دارند. هنگام فرود، ماشین‌های مخصوص این آب‌ها را تخلیه می‌کنند و مخزن را با مایعی به رنگ آبی که درواقع ترکیب آب و مواد ضدعفونی است پر می‌کنند.

سوخت‌گیری

این کار مهم‌ترین فعالیت زمینی است. اگر سوختی وجود نداشته باشد، پروازی هم نخواهد بود، به همین سادگی.

به‌طور کلی دو نوع وسیله نقلیه برای عمل سوختگیری وجود دارد: کامیون‌های سوخت خودکششی، شبیه به آن‌ها که در پمپ بنزین‌ها است و توزیع‌کننده‌های شلنگ‌دار که به خودی خود مخزن ندارند، به‌جای آن سوخت را از طریق لوله‌ و شلنگ از زمین به داخل هواپیما منتقل می‌کنند.

سوخت گیری
سوخت گیری هواپیما

دستگاه‌های قدرت زمینی

این وسایل هم دستی هستند و هم یدک‌دار. این‌ها ژنراتورهای برقی کوچکی هستند که نقششان تهیه قدرت برای هواپیما در زمانی است که هواپیما خاموش روی زمین باشد.

از کجا بلیط هواپیما بخریم

دستگاه air start

گاهی یک منبع قدرت خارجی برای به کار انداختن موتور لازم است. در این موقعیت این وسیله وارد عمل می‌شود. دستگاه air start که مجهز به یک شروع‌کننده‌ی بادی است، درحالی‌که شلنگ‌هایش به هواپیما متصل هستند، هوای لازم را با فشار مشخص برای هواپیما تهیه می‌کند.

ماشین آتش‌نشانی

در فرودگاه‌ها پاسخ‌های سریع در مواقع ضروری الزامی است. بااینکه سرویس‌های اورژانسی از وسایل نقلیه مختلفی استفاده می‌کنند، معمول‌ترین وسیله در فرودگاه‌ها احتمالا ماشین‌های آتشنشانی مجهز به لوله‌هایی در بالای آن هستند. این کامیون‌ها بسیار سریع و  قوی هستند که به‌راحتی روی هر سطحی شامل زمین‌های ناهموار بین باندها و مسیرهای آسفالت حرکت می‌کنند. همچنین این کامیون‌ها به‌طور مخصوص برای مواقع آتشسوزی طراحی شده‌اند و می‌توانند ۵۰۰۰ لیتر آب و کف در هر دقیقه به هدفی تا ۷۰ متر پرتاب کنند.

ارزان‌ترین بلیط هوایپما به مقصد خارجی یا داخلی خود را در کمترین زمان به کمک کجارو تهیه کنید. ما با همکاری آژانس‌‌های هواپیمایی این امکان را برای شما فراهم کرده‌ایم تا با جستجوی ساده، بلیط هواپیما موردنظرتان را به‌سادگی خریداری کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات