پردازنده ۶۴ هسته‌ای تردریپر 3990X رایزن AMD به‌زودی رونمایی می‌شود

سه‌شنبه ۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۰
مطالعه 2 دقیقه
پردازنده‌ی تردریپر 3990X رایزن AMD با ۶۴ هسته و ۱۲۸ رشته‌ی پردازشی در سال ۲۰۲۰ رونمایی خواهد شد.
تبلیغات

براساس تأیید Videocardz و برخی منابع معتبر دیگر، پردازنده تردریپر 3990X رایزن AMD با ۶۴ هسته و ۱۲۸ رشته‌ی پردازشی در راه است. این پردازنده درواقع اولین پردازنده‌ی ۶۴ هسته‌ای در رده‌ی مصرف‌کننده یا دسکتاپ میانی خواهد بود و عملکرد قدرتمندی در سیستم‌های ایستگاه کاری و برای تولید‌کنندگان محتوا خواهد داشت.

تردریپر 3990X با ۶۴ هسته و ۱۲۸ رشته در سال ۲۰۲۰ معرفی می‌شود که آن را به هیولا تبدیل می‌کند. تعداد هسته‌ها و رشته‌ها در این پردازنده برخلاف مدل‌هایی که در پلتفرم HEDT دیده بودیم، بسیار حیرت‌‌انگیز است. AMD در تلاش برای تولید پردازنده‌ی ورک‌استیشن حرفه‌ای، مادربردهای جدیدی برای میزبانی از آن‌ها معرفی کرده است.

AMD

اسلایدهایی از AMD منتشر شده است که تأیید می‌کند این پردازنده از ۲۸۸ مگابایت حافظه‌ی کش و تعداد زیادی گذرگاه PCIe 4 و توان حرارتی ۲۸۰ وات بهره می‌برد. توان حرارتی برای پردازنده‌ای ۶۴ هسته‌ای کمی تعجب‌آور است و نشان می‌دهد احتمالا پردازنده‌ی تردریپر 3990X فرکانس پایه‌ی پایینی خواهد داشت.

براساس حدس و گمان می‌توان گفت شاید فرکانس پایه ۳ گیگاهرتز و فرکانس افزایشی یا بوست تک‌هسته‌ای ۴/۵۰ گیگاهرتز باشد. افزون‌بر‌آن، این پردازنده از هشت پک یا بخش Zen 2 CCD برای رسیدن به ۶۴ هسته‌ی کامل استفاده می‌کند. این در حالی است که دو پردازنده‌ی دیگر تردریپر رایزن، یعنی 3970X و 3960X، تنها چهار CCD دارند؛ زیرا از تعداد هسته‌های کمتر، یعنی ۳۲ و ۲۴ هسته، بهره می‌برند.

تا پیش‌از‌این، MSI پردازنده‌ی تردریپر 3990X را به‌طور اتفاقی در ویدئویی تبلیغاتی از مادربرد TRX40 نمایش داده بود که کمی بعد، آن را حذف و پس از اعمال تغییراتی، باردیگر آن را منتشر کرد. به‌طور کلی، این پردازنده در سیستم‌های ایستگاه کاری هیولایی واقعی است که احتمالا پس از رونمایی رسمی آن در سال ۲۰۲۰، با قیمت حدودی ۳،۰۰۰ دلاری فروخته خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات