مرگ آخرین کرگدن سوماترایی در مالزی

دوشنبه ۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۵
مطالعه 3 دقیقه
گزارش‌های منتشرشده از مالزی، خبر از مرگ آخرین کرگدن سوماترایی در این کشور می‌دهد تا شمار این گونه‌ی کمیاب به‌ زیر ۸۰ زنجیر در جهان برسد.
تبلیغات

با مرگ آخرین کرگدن سوماترایی، این گونه رسما در مالزی منقرض شد. مقامات حیات‌وحش ایالت صباح در مالزی، روز شنبه رسما خبر مرگ «ایمان (Iman)»، آخرین کرگدن ماده سوماترایی در این کشور را تأیید کردند. وزارت جهانگردی، فرهنگ و محیط‌زیست مالزی در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد، ایمان روز شنبه ساعت ۱۷:۳۵ دقیقه به وقت محلی درگذشت.

اداره حیات‌وحش ایالت صباح مالزی در این خصوص گزارش داد، این کرگدن ماده تقریبا ۲۵ سال سن داشت و در پناهگاه بورنئو درگذشت. کرگدن مذکور از سال ۲۰۱۴ و از زمان به‌دام‌افتادن در پناهگاهی در ایالت صباح در جزیره بورنئو مالزی نگه‌داری می‌شد.

داتوک کریستینا لیو، وزیر امور جهانگردی، فرهنگ و محیط‌زیست مالزی در این خصوص در بیانیه‌ای ابراز داشت:

ایمان از زمان به دام افتادن در مارس ۲۰۱۴ (فروردین سال ۱۳۹۵) از بهترین مراقبت و مواظبت برخوردار بود. کار بیشتری از دستمان بر نمی‌آمد.

آگوستین توگا، مدیر اداره حیات‌وحش صباح در این خصوص گفت، ایمان به سرطان رحم مبتلا بود که به‌دلیل وجود توموری در مثانه، در روزهای پایانی زندگانی‌اش درد بسیار شدیدی را تحمل می‌کرد.

انجمن کرگدن بورنئو که ایمان در یکی از پناهگاه‌های آن جان سپرد، پس از درگذشت او در پستی فیسبوکی از او به‌عنوان «موجودی دوست‌داشتنی» یاد کرد که شادی و امید را با خود برای همه‌ی (اعضای انجمن) به‌همراه آورده بود.

مقامات این انجمن در ادامه این پست نوشتند:

ما هم‌اکنون متحمل درد و غم بسیاری هستیم، اما خوشحالیم که تو (ایمان) دیگر دردی را تحمل نمی‌کنی. امیدواریم که به اندازه تو قوی باشیم تا گونه‌ات را نجات دهیم و همچون تو شجاع باشیم تا هیچ‌وقت دست از مبارزه نکشیم.

آخرین کرگدن نر سوماترایی مالزی که تام نام داشت، اوایل خردادماه امسال در اثر نقص عضو درگذشت. اداره حیات‌وحش صباح امیدوار بود با وجود تام و ایمان به حفظ نسل این گونه‌ی در معرض انقراض کمک کند؛ اما تمامی تلاش‌ها نافرجام ماند.

تام،‌ آخرین کرگدن نر سوماترایی مالزی در بستر مرگ. تام خرداد ماه امسال بر اثر نقص عضو جان خود را از دست داد

صندوق جهانی حیات‌وحش، کرگدن سوماترایی را رسما گونه‌ای در معرض خطر اعلام کرده و بنیاد بین‌المللی کرگدن نیز برآورد می‌کند که کمتر از ۸۰ زنجیر از این جانور در جهان باقی مانده است. هرچند برخی آمارها از وجود تنها ۳۰ کرگدن در جهان خبر می‌دهد.

سوزی الیس، مدیر اجرایی بنیاد بین‌المللی کرگدن در بیانیه‌ای ابزار داشت:

ما از اخباری که به دستمان رسید شدیدا متأسف شدیم و به نمایندگی از بنیاد بین‌المللی کرگدن، به اداره ‌حیات‌وحش ایالت صباح و تیم انجمن کرگدن بورنئو مراتب تسلیت خود را اعلام می‌کنیم.

کرگدن سوماترایی، کوچک‌ترین کرگدن زنده دنیا محسوب می‌شود. همچنین این کرگدن تنها کرگدن آسیایی است که دو شاخ دارد. به‌گفته‌ی بنیاد بین‌المللی کرگدن، باقی کرگدن‌های سوماترایی هم‌اکنون در شرایط ویژه‌ای با تدابیر امنیتی سختگیرانه در جزیره سوماترا در اندونزی نگه‌داری می‌شوند. کرگدن‌های سوماترایی به‌دلیل شکار بی‌رویه و تخریب زیستگاه‌ها با کاهش شدید جمعیت مواجه شدند، اما امروزه، بزرگ‌ترین تهدید برای این گونه‌ی در معرض خطر، پراکندگی جمعیت این حیوانات است.

در حال حاضر، پنج گونه کرگدن در جهان یافت می‌شود که دو گونه‌ی آن در آفریقا و ۳ گونه دیگر در آسیا زندگی می‌کند. گونه‌های آسیایی شامل کرگدن سوماترایی می‌شود که خویشاوندی نزدیکی با کرگدن پشمالو دارد که حدود ۱۰ هزار سال قبل منقرض شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات