بیش از ۲۸ هزار دامنه اینترنتی بریتانیا به‌خاطر فعالیت مجرمانه مسدود شدند

یک‌شنبه ۳ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
دامنه‌های اینترنتی با فعالیت‌های مجرمانه، جهت پیش‌گیری از اقدام مجدد مسدود می‌شوند. جدیدترین آمار در انگلستان، خبر از مسدودسازی ۲۸ هزار دامنه می‌دهد.
تبلیغات

در سال گذشته، بیش از ۲۸ هزار دامنه‌ی اینترنتی مجرمانه در بریتانیا مسدود شده‌اند. دامنه‌های مذکور در پی گزارش سازمان‌های امنیتی مبنی بر فعالیت مجرمانه مسدود شدند. Nominet نام شرکتی است که امنیت زیرساخت اینترنت بریتانیا را بر عهده دارد. این شرکت توانایی مسدود کردن دامنه‌های اینترنت را درصورت دریافت گزارش از پلیس یا دیگر آژانس‌های قانونی دارد. درواقع اگر سازمان‌ها به نتیجه برسند که یک دامنه‌ی اینترنتی برای مقاصد مجرمانه استفاده می‌شود، دستور مسدودسازی آن را به نامینت ارسال می‌کنند. دامین‌های مسدودشده دیگر قابلیت استفاده در بخشی از یک وب‌سایت یا برای سرویس‌هایی همچون ایمیل را ندارند.

تعداد دامنه‌های مسدودشده در برتانیا از یکم نوامبر ۲۰۱۸ تا ۳۱ اکتبر ۲۰۱۹ نسبت به سال گذشته کاهشی نسبی داشت. آمار امسال، عدد ۲۸،۹۳۷ عدد دامنه را نشان می‌دهد، درحالی‌که سال گذشته ۳۲،۸۱۳ دامنه مسدود شدند. عدد مذکور، ۰/۲۲ درصد از ۱۳ میلیون دامنه‌ی ثبت‌شده در بریتانیا را تشکیل می‌دهد. نامینت در گزارش امسال ادعا می‌کند که برای اولین‌بار، تعداد دامنه‌های مسدودشده کاهش یافته است.

نامینت در گزارش خود، نام پنج آژانس دولتی را به‌عنوان درخواست‌دهنده‌های مسدودسازی دامنه‌ها اعلام می‌کند. واحد جرم‌های مالکیت معنوی پلیس بریتانیا (PIPCU) با ۲۸،۶۰۶ درخواست مسدودسازی دامنه، در رتبه‌ی اول آمار درخواست‌ها قرار دارد. این واحد، مدیریت درخواست‌های مرتبط با نقض مالکیت معنوی را انجام می‌دهد. سازمان بعدی، دفتر تحقیقات ملی کلاهبرداری بریتانیا است که ۱۷۸ درخواست را به نامینت ارسال کرد. پس از آن، سازمان تجارت کشور با ۹۰ و مرجع راهبرد امور مالی با ۴۸ و آژانس تنظیم‌گری قانونی محصولات و خدمات پزشکی و سلامت با ۳۱ درخواست قرار دارند.

بریتانیا برای ارائه‌ی درخواست مسدودسازی یک دامنه، قوانین متعددی را پیش‌روی سازمان‌ها قرار می‌دهد. این سازمان‌ها با استفاده از قوانینی همچون موارد زیر، می‌توانند درخواست مسدودسازی یک دامنه‌ی اینترنتی را داشته باشند:

  • Fraud Act ۲۰۰۶
  • Trade Marks Act 1994
  • Copyright, Designs and Patents Act 1988
  • Human Medicines Regulations ۲۰۱۲
  • Medical Device Regulations ۲۰۰۲
  • Consumer Protection from Unfair Trading Regulations 2008
  • The Electronic Commerce Regulations ۲۰۰۲
  • The Consumer Contracts Regulations 2013
  • Financial Services and Markets Act 2000 
domain

تعداد درخواست‌هایی که منجر به مسدودسازی نشدند، ۱۶ عدد بود که نسبت به آمار ۱۱۴ عددی سال گذشته، کاهش قابل‌توجهی را نشان می‌دهد. تنها پنج دامنه‌ی مسدودشده نیز به فعالیت عادی بازگشتند. چنین رخدادی زمانی اتفاق می‌افتد که فعالیت مجرمانه‌ی وب‌سایت متوقف شود. به‌علاوه سازمان درخواست‌دهنده باید برای لغو مسدودسازی، فعالیت را تأیید کند.

نامینت بخشی برای مبارزه با فعالیت‌های فیشینگ نیز دارد. بخش مذکور، دامنه‌های مشکوک را در زمان ثبت‌نام شناسایی و مسدود می‌کند. آمار مسدودسازی زمان ثبت، امسال به ۲،۶۶۸ عدد رسید. از دامنه‌هایی که در مرحله‌ی ثبت‌نام مسدود می‌شوند می‌توان به مواردی با هدف سوءاستفاده از شباهت نام با بانک‌های بزرگ، سازمان‌های مالیاتی و شرکت‌های فناوری بزرگ اشاره کرد. از میان دامنه‌های مسدودشده در این مرحله، تنها ۲۷۴ عدد از مرحله‌ی ارزیابی مجدد نامنیت عبور کردند.

ویزمن جیکوبز از واحد مالکیت معنوی پلیس لندن درباره‌ی چالش‌ دامنه‌های مجرمانه گفت:

ما در همکاری با سازمان‌های دیگر می‌توانیم از مصرف‌کننده‌ها در برابر خطر کالاهای جعلی و دزدی اطلاعات شخصی در هنگام خرید آنلاین محافظت کنیم. وقتی مصرف‌کننده‌ها از وب‌سایت‌های غیرقانونی خرید کنند، اطلاعات شخصی و مالی خود را ناخواسته در اختیار مجرمان سایبری قرار می‌دهند. مجرمان نیز از اطلاعات مذکور برای رویکردهای غیرقانونی مجدد استفاده می‌کنند.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات